۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۷۷۸۷ ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۰ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: سید حسن محفوظی
۰

آمریکا در تلاش است مذاکراتی دوجانبه را با تایوان در زمینه‌های اقتصادی و تجاری در دستور کار قرار دهد. هدف آمریکا از این مذاکرات دسترسی ارزان‌قیمت به صنعت نیمه‌هادی‌ها در تایوان و مقابله با نفوذ اقتصادی چین در منطقه است.

به گزارش مسیر اقتصاد کشورهای آمریکا و تایوان در نشستی دوجانبه توافق کردند که مذاکرات تجاری فی‌مابین خود را را تحت ابتکار عملی جدید برای رسیدن به قراردادهایی با نتایج معنادار اقتصادی آغاز کنند. همچنین به گفته یک مقام تایوانی، قرار است در این مذاکرات اقدامات و محدودیت‌های اقتصادی چین علیه تایوان نیز نیز مورد بحث قرار گیرد.

آغاز رسمی مذاکرات اقتصادی و تجاری آمریکا و تایوان

واشنگتن و تایپه در ماه ژوئن درست چند روز پس از آنکه دولت بایدن جزیره تایوان را به نشست کشورهای عضو برنامه اقتصادی ایندوپاسیفیک (IPEF) [۱] دعوت نکرد، از ابتکار عملی جدید در خصوص تجارت آمریکا و تایوان در قرن ۲۱ پرده برداشتند.

برنامه اقتصادی ایندوپاسیفیک که توسط آمریکا و با هدف مقابله با نفوذ رو به رشد چین در منطقه طراحی شده است، شامل کشورهای آمریکا، استرالیا، برونئی، هند، اندونزی، ژاپن، کره جنوبی، مالزی، نیوزیلند، فیلیپین، سنگاپور، تایلند و ویتنام می‌شود.

کارشناسان معتقدند دلیل عدم دعوت از تایوان برای حضور در نشست IPEF، ترس از اقدام متقابل و اصطلاحا خشمگین‌کردن چین بوده است. این در حالی است که پیشتر، ۲۰۰ نماینده کنگره آمریکا خواستار پذیرش عضویت رسمی تایوان در IPEF بوده‌اند، اما دولت آمریکا از این اقدام دوری می‌کند.

تسهیل و حذف موانع تجارت میان آمریکا و تایوان

دفتر نماینده تجاری آمریکا در خصوص مذاکرات تجاری میان آمریکا و تایوان اعلام کرد که دو طرف در مورد دستور مذاکرات به توافق رسیده اند و انتظار می‌رود که دور اول مذاکرات اوایل پاییز امسال برگزار شود. این دفتر در بیانیه‌ای اعلام کرده است که دو کشور قصد دارند طی یک برنامه بلند پروازانه با هدف دستیابی به تعهدات استاندارد بالا و نتایج معنادار اقتصادی، ذیل حوزه‌های مختلف تجاری مذاکرات را دنبال کنند.

براساس بیانیه صادرشده، ایالات متحده و تایوان دستور کاری جدی برای مذاکرات دوجانبه در خصوص مسائلی مانند تسهیل تجارت و حذف موانع تبعیض‌آمیز در تجارت تعیین کرده‌اند.

دسترسی ارزان‌قیمت آمریکا به صنعت نیمه‌هادی‌های تایوان

همچنین مذاکره کننده ارشد تجاری تایوان طی مصاحبه‌ای بیان کرد کرد که امیدوار است مذاکرات ماه میلادی آینده آغاز شود و این مذاکرات می‌تواند روزی به توافق تجارت آزاد این جزیره با آمریکا منجر شود.

لازم به ذکر است که تایوان یکی از تولیدکنندگان بزرگ نیمه‌هادی‌ها است که در تولید خودرو و برخی لوازم الکترونیکی مصرفی کاربرد ویژه‌ای دارد. کمبود جهانی نیمه‌هادی‌ها، به‌ویژه پس از آغاز جنگ اوکراین، اهمیت تایوان برای حضور در زنجیره تامین مواد مورد نیاز آمریکا را دوچندان کرده و از این رو این کشور به دنبال توسعه روابط تجاری خود با تایوان است.

اقدام متقابل آمریکا علیه فعالیت‌های اقتصادی چین

همچنین به گفته این مقام تایوانی، موضوع اقدامات و محدودیت‌های اقتصادی چین علیه تایوان نیز از موضوعات مورد بررسی در مذاکرات خواهد بود که منظور از آن، اقداماتی است که پکن برای جلوگیری از تجارت با کشورهایی که با آن ها در مناقشه است انجام می دهد.

آمریکا به این بهانه که اقدامات محدودکننده چین در مقابل تایوان یا سایر کشورها به اقتصاد جهانی و نظم تجاری موجود آسیب وارد می‌کند، قرار است اقدامات متقابلی را در دستور کار خود قرار دهد.

از سوی دیگر دولت چین اعلام کرده است که قاطعانه با طرح تجاری جدید تایوان و آمریکا مخالف است و مرتبا این مساله را مهم‌ترین و حساس‌ترین موضوع در روابط چین و آمریکا توصیف می‌کند.

پی‌نوشت:

[۱] Indo-Pacific Economic Framework

منابع:

رویترز؛ لینک اول، لینک دوم، لینک سوم

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.