۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۱۷۵۹ ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰ دسته: کشاورزی
۰

علیرضا عباسی نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، رعایت الگوی کشت و اجرای دقیق سیاست خرید تضمینی را دو پیش نیاز اصلی خودکفایی در تولید محصولات اساسی کشاورزی دانست و گفت: با جایگزینی کشت محصولات اساسی مانند دانه‌های روغنی به جای کشت محصولات غیراساسی، امکان خودکفایی در تولید این اقلام فراهم می‌شود. اما طرح‌هایی همچون خوداتکایی دانه‌های روغنی به دلیل واردات گسترده و تعیین پایین قیمت خرید تضمینی تا به حال شکست خورده و به خودکفایی منجر نشده است.

علیرضا عباسی نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگو با مسیر اقتصاد در خصوص وضعیت تامین محصولات کشاورزی گفت: طبق اعلام مراجع آماری میزان کل تولیدات محصولات کشاورزی در کشور حدود ۱۲۰ میلیون تن در سال است که از این میان ۱۰ میلیون تن صادرات می شود و در مقابل حدود ۲۰ میلیون تن واردات محصولات کشاورزی صورت می گیرد.

وی افزود: عمده محصولات وارداتی به کشور محصولات اساسی هستند و برای مدیریت تامین این محصولات از طریق تولید داخلی باید به جای کشت بیش از اندازه محصولات غیراساسی مانند سبزی و صیفی جات اقدام به تولید محصولاتی نظیر دانه های روغنی شود.

دو مشکل اصلی تولید محصولات کشاورزی

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی ضمن اشاره به اتلاف ۳۰ درصدی محصولات کشاورزی در کشور اظهار داشت: دولت ها در ایران به سیاست های اصلاح الگوی کشت نیز توجهی نمی کنند در واقع در کشور مشکل الگوی کشت وجود دارد و باعث شده تا از منابع موجود به خوبی استفاده نشود.

عباسی تصریح کرد: کشور در تولید محصولات کشاورزی با مشکلی رو به رو نیست، منتهی در نهاده های اولیه و اصلی تولید نظیر بذر، کود و سم وابسته به واردات است. وابستگی در تامین این نهاده ها باعث ایجاد مشکلاتی در روند تولید بسیاری از محصولات اساسی شده است.

خودکفایی در محصولات اساسی کشاورزی با اجرای دقیق خرید تضمینی

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی درخصوص نتایج اجرای طرح خود اتکایی دانه های روغنی در کشور بیان داشت: این طرح اصلا موفق نبود بلکه با شکست رو به رو شده است. دو عامل، واردات گسترده و تعیین نادرست قیمت خرید تضمینی داخلی، این طرح را با عقب افتادگی همراه کرد.

عباسی در ادامه گفت: در محصولی همچون کلزا با تعیین مناسب قیمت خرید تضمینی می توان به خود کفایی در تولید رسید در واقع سیاست ها را باید طوری پیش برد که با همین منابع فعلی کشاورزان کشت اقلام اساسی را جایگزین اقلام غیراساسی نمایند.

لزوم ورود شرکت های دانش بنیان در بخش کشاورزی

این نماینده مجلس در آخر با اشاره به صحبت های رهبر معظم انقلاب درخصوص شعار سال اظهار داشت: با ورود شرکت های دانش بنیان به تولید نهاده های فناورانه و افزایش بهره وری در تولیدات کشاورزی، می توان با منابع موجود در کشور به خودکفایی کامل در تولید محصولات اساسی کشاورزی دست یافت.

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.