۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۹۵۹۷ ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۰ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: عباس عطایی خواه
۰

کشور ایتالیا بعد از سال ۲۰۱۲ با اتخاذ رویکردی نوین در عرصه دیپلماسی اقتصادی، توانست به تراز تجاری مثبت ۴۳ میلیارد دلار به مدت ۸ سال متمادی دست یابد. این روند مثبت در تجارت این کشور، حاصل نهادسازی، قواعد و زیرساخت‌های به کار گرفته شده است. فعال کردن آژانس تجارت و سرمایه‌گذاری، یکی از موثرترین اقدامات عرصه دیپلماسی اقتصادی در ایتالیا جهت جذب سرمایه گذاری خارجی و افزایش بهره‌وری شرکت‌های صادراتی بوده است.

مسیر اقتصاد/ کشور ایتالیا به عنوان یک کشور پیشتاز در عرصه دیپلماسی اقتصادی بعد از آغاز هزاره سوم بنا بر ضرورت، به تدوین سیاست‌های اقتصاد خارجی روی آورد و توانست در مدت دو دهه صادرات خود را از ۳۰۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۱ به ۵۸۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ برساند. تراز تجاری این کشور تا قبل از سال ۲۰۱۲ روند ثابتی نداشته، اما از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۰ تراز تجاری این کشور به طور میانگین مثبت ۴۳ میلیارد دلار بوده است.[۱]

رشد ۹۳ درصدی صادرات ایتالیا با نقش آفرینی وزارت امور خارجه

ایتالیا بعنوان یک کشور موفق در عرصه دیپلماسی اقتصادی ایده‌ها و سازکارهای موثری در زمینه توسعه صادرات بین المللی به کار گرفته که فعال نمودن آژانس تجاری و سرمایه گذاری یکی از این اقدامات است.

آژانس تجارت و سرمایه گذاری، رکن دیپلماسی اقتصادی ایتالیا

آژانس تجارت و سرمایه گذاری ایتالیا (ICE) در دسامبر ۲۰۱۱ با کسب جایگاه حقوقی شخصیت مستقلی یافت و وظایفی چون کمک به سرمایه گذارن خارجی، حمایت از شرکت های ایتالیایی، تبلیغ کالاهای ایتالیایی و جذب سرمایه های خارجی بر عهده این نهاد گذاشته شد.[۲] بواسطه این وظایف، آژانس تجارت و سرمایه گذاری یکی از مهم‌ترین ارکان دیپلماسی اقتصادی ایتالیا تلقی می‌شود.

ساختار و قواعد آژانس تجارت و سرمایه گذاری

آژانس تجارت ایتالیا به لحاظ کارکردی، استقلال نسبی از سایر دستگاه های متولی تجارت ایتالیا دارد، اما به دلیل نقش و اهمیت بالای این نهاد، سایر دستگاه ها به همکاری با آن می پردازند. این نهاد هر ساله در گزارشی وضعیت تجارت ایتالیا را بررسی می‌کند و در اختیار نهادهای متولی قرار می‌دهد. در این گزارش علاوه بر تشریح عملکرد مناطق و استان‌های ایتالیا در دیپلماسی اقتصادی، به تعیین و تبیین سیاست‌های صادراتی می‌پردازد.[۳]

در حال حاضر آژانس تجارت و سرمایه گذاری ذیل نظارت مقام ریاست جمهوری اداره می‌شود که در تصویر زیر ساختار این نهاد نمایش داده شده است:

تعامل آژانس تجارت با سایر نقش‌آفرینان عرصه دیپلماسی اقتصادی

آژانس تجارت ایتالیا تعاملات گسترده‌ای با سازمان‌های دولتی و بنگاه‌های خصوصی دارد که در این میان، رابطه با وزارت امور خارجه از اهمیت بالایی برخوردار است. این نهاد با هدف افزایش نقش وزارت امور خارجه در توسعه صادرات ملی، پشتیبانی و حمایت از شرکت‌های دولتی و خصوصی ایتالیایی در سال ۲۰۱۱ راه اندازی شده است که در حال حاضر با استقرار بیش از ۶۶ دفتر در شبکه نمایندگی وزارت امور خارجه در سراسر جهان و فعالیت ۴۰۰ کارشناس متخصص بازاریابی، ظرفیت عظیمی را در جهت جذب سرمایه و حل چالش های صادراتی ایجاد کرده است.[۴]

وزارت امور خارجه یکی از ارکان مهم اثرگذار بر تصمیمات و عملکرد آژانس تجارت و سرمایه‌گذاری است. از جمله ارتباط نزدیک وزارت امور خارجه و این نهاد، می توان به استقرار دفاتر آژانس در شبکه دیپلماتیک خارج از کشور و همگرایی وظایف این دو نهاد اشاره کرد، بطوریکه در ماده ۱۸ اساسنامه آژانس تجارت و سرمایه گذاری، وظایف وزارت امور خارجه در جهت تبلیغ، حمایت و پشتیبانی از تجارت خارجی تصریح شده است.

تحول در رویکرد تجاری با حضور آژانس تجارت و سرمایه گذاری

در سال ۲۰۱۱ تحولات چشمگیری در سیاست های دیپلماسی اقتصادی ایتالیا اتفاق افتاد، که بخشی از این تغییرات ناشی از اثرگذاری آژانس تجارت و سرمایه گذاری است. در این سال نگاه ویژه ای به شرکت‌های صادراتی شد به گونه‌ای که از هزینه های ترویجی و معمول صادرات یعنی برگزاری نمایشگاه و … کاسته شد و هزینه هایی در جهت جمع آوری اطلاعات بازار، آموزش به شرکت ها و خدمات مشاوره ای افزایش یافت.[۵]

در نهایت می توان گفت بخشی از روند مثبت تجارت ایتالیا بعد از سال ۲۰۱۱ نتیجه عمکلرد آژانس تجارت و سرمایه گذاری ایتالیا و تأثیر آن در سیاست‌های اقتصادی خارجی دولت است. چنانکه با بررسی گزارش‌های سالانه این آژانس، به نقش و اهمیت آن در توسعه دیپلماسی اقتصادی ایتالیا پی برده می‌شود.

پینوشت:

[۱] www.trademap.org

[۲] L’ITALIA NELL’ECONOMIA INTERNAZIONALE )Rapporto ICE – Edizione celebrative)

[۳] www.ice.it

[۴]  Report from ice 2013.www.esteri.ir

[۵] . L’Italia nell’economia internazionale Sintesi del Rapporto (2011-2012

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.