۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۷۴۱۹ ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰ دسته: انرژی
۰

رسول فرخی میکال نماینده شهر لاهیجان در مجلس گفت: یکی از راه‌های مقابله با مشترکین پرمصرف ایجاد یک نظام تعرفه‌گذاری پلکانی و جریمه سنگین برای آن‌هاست. تعرفه‌گذاری پلکانی موثر، به اصلاح مصرف مشترکان پرمصرف منتج می‌شود و سرمایه‌گذار را هم به سرمایه‌گذاری برای تولید برق بیشتر ترغیب می‌کند.

سوءمدیریت تولید و مصرف حامل‌های انرژی، فرصت‌ها و تهدیدهایی در حوزه انرژی پیش روی افراد مختلف جامعه قرار داده است. در حال حاضر افراد پر مصرف علاوه بر اخذ یارانه حداکثری اجرای این طرح، هزینه مصارف خانگی را با وجود قرارگرفتن در پله‌های بالای قیمتی پرداخت می‌کنند، که باعث مصرف بی‌رویه این انرژی‌ها از قبیل برق و گاز شده است. در این راستا رسول فرخی میکال نماینده مجلس در گفتگو با مسیر اقتصاد ضمن اشاره به میزان استفاده طبقات مختلف جامعه از نیروی برق و یارانه مصرفی مشترکان گفت: افرادی‌که از طبقه برخوردار جامعه هستند با استفاده ناعادلانه میزان بالای برق یارانه مصرفی خود را از جیب افراد عادی خرج می‌کنند، که با بهینه‌سازی تعرفه‌گذاری پلکانی ما باید به شکلی برنامه‌ریزی کنیم که حقوق افراد خوش‌مصرف جامعه که در دهک‌های پایین تعرفه گذاری هستند ضایع نشود‌‌‌.

دلایل خاموشی برق در ماه‌های گرم سال

وی در ادامه برنامه‌ریزی دقیق و محاسبه میزان برق مصرفی مشترکین پر‌مصرف را ضروری دانست و افزود: با برنامه‌ریزی دقیق و رصد مشترکین پرمصرف که میزان استفاده انرژی آنها بیشتر است، باید بتوانیم هزینه انرژی واقعی را طلب کنیم تا بتوانیم با استفاده از یارانه پنهان به طبقات محروم جامعه کمک کنیم.

این نماینده مجلس به فرهنگ‌سازی مناسب در مورد بهینه مصرف انرژی تاکید کرد: در جامعه فرهنگ مناسبی برای مصرف انرژی نداریم. در ابتدا باید برای مشترکان خوش مصرف فرهنگ‌سازی کنیم تا بتوانیم استفاده بهینه در این زمینه را داشته باشیم. مثلا در ساخت و سازها استانداردهای لازم حفظ انرژی رعایت نمی شود. همچنین شناخت میزان استفاده از نحوه‌ی انرژی است، که ما باید به شکل صحیح برای مردم تعریف کنیم‌‌‌ ولی برای مشترکان پرمصرف باید هزینه برق به قیمت واقعی محاسبه گردد.

نماینده لاهیجان با اشاره به قطعی‌های مکرر برق در تابستان توضیح داد: تولید برق ما به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله تجهیز و نوسازی نیروگاه‌ها و دستگاه‌های مورد استفاده برای تولید و عرضه برق و یا خشکسالی‌های ممتد که باعث عدم تولید برق در کشور می‌شود. نبود مدیریت زمان و مدیریت منابع نیز یکی دیگر از علل نابسامانی و قطعی در حوزه برق است. در نتیجه همه موارد فوق باید به سرعت و جدیت برطرف بشود.

صادرات و ارز‌آوری نتیجه کنترل مصرف و صادرات برق مازاد

ایشان در ادامه صادرات و ارز‌آوری را نتیجه‌ی کنترل مصرف بی‌رویه و صرفه‌جویی برق مازاد دانست و گفت: اگر اصلاح بهینه‌سازی مصرف واقعی باشد به خروجی درست منتج خواهد شد. تعرفه گذاری باید در کل سال اجرا شود و یک روند دائمی داشته باشد. می‌توان تعرفه‌گذاری را نظام‌مند کرد و مقدار مصرف انرژی را کنترل کرد. حتی بعد از مشخص شدن میزان مصرف واقعی داخل کشور و تعرفه‌گذاری پلکانی دقیق و صرفه‌جویی می‌توانیم برق مازاد نیاز کشور را صادر کنیم و در این زمینه به ارز‌آوری هم برسیم. در نتیجه این سرمایه به‌دست آمده  به جامعه هدف و دهک‌های پایین جامعه تزریق می‌شود‌‌‌ با نظارت دقیق و مستمر در کل سال باید تعرفه گذاری پلکانی انجام شود تا راه برای سوء استفاده کنندگان از یارانه پنهان انرژی بسته شود.

ایجاد نظام تعرفه گذاری پلکانی و جریمه سنگین برای مشترکین پرمصرف

عضو کمیسیون سیاست داخلی مجلس با تاکید به تعیین جریمه برای مشترکین پرمصرف که در جدول مصرفی در پله‌های بالا و پر مصرف قرار می‌گیرند عنوان کرد: باید با مشترکینی که میزان برق مصرفی آن‌ها چند برابر استانداردهای تعریف شده است و با پرداخت هزینه‌های سرسام آور برق و استفاده مکرر و بی‌حد از یارانه در نظر گرفته شده استفاده می‌کنند برخورد بازدارنده شد. حتی اگر با تعیین جریمه هم شده باید آنها را کنترل کرد.

فرخی‌میکال در پایان با توجه به ظرفیت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اظهار داشت: با توجه به الزام مصرف برق در میان کل جامعه در صورت ارتقاع این صنعت و شکوفا شدنش، بخش خصوصی تمایل به سرمایه‌گذاری در این حوزه را پیدا می‌کند. یکی از راه‌های مقابله با مشترکین پرمصرف ایجاد یک نظام تعرفه گذاری پلکانی و جریمه سنگین برای آن‌هاست. تعرفه گذاری پلکانی موثر، به اصلاح مصرف مشترکان پرمصرف منتج خواهد شد و زمانی‌که این تعرفه گذاری پلکانی انجام شد، قیمت واقعی هم مشخص می‌شود، تولید و مصرف هم بهینه شود به ارزش افزوده مورد نظر بخش خصوصی می‌رسیم و سرمایه گذار هم ترغیب به سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌شود‌‌‌.

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.