۲۸ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۳۵۴۷ ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

مجتبی توانگر، نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به فرصت‌های ایجاد شده برای همکاری منطقه‌ای ایران با دیگر کشورهای عضو سازمان شانگهای به ویژه در حوزه ترانزیت و تکمیل کریدورهای تجاری، این همکاری‌ها را مهم‌ترین ابزار برای اتحاد این کشورها خواند. وی همچنین با اشاره به اینکه توسعه روابط اقتصادی با کشورهای منطقه مستلزم تامین انرژی است، به بیان ظرفیت‌های شانگهای برای تبدیل شدن ایران به هاب انرژی منطقه و رفع اثر از تحریم‌های یکجانبه پرداخت.

مجتبی توانگر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و کارشناس اقتصاد انرژی، در گفتگویی اختصاصی با مسیر اقتصاد به بیان فرصت‌های پیش‌روی ایران با عضویت دائم در سازمان همکاری شانگهای پرداخت.

توانگر با اشاره به اینکه سازمان شانگهای گستره وسیعی از کشورهای آسیایی را شامل می شود و به ویژه حضور قدرت‌هایی نظیر چین، روسیه و هند در این پیمان، آن را از نظر سیاسی و اقتصادی از اکثر پیمان های منطقه‌ای دیگر بالاتر قرار می دهد، گفت: حدود ۳ میلیارد نفر از جمعیت جهان زیرپوشش این سازمان قرار دارند و این آمار بی نظیر را در هیچ پیمان منطقه‌ای دیگری نمی توانیم ببینیم.

وی با بیان اینکه، عضویت دائم جمهوری اسلامی از جهت ایجاد نقش فعال ایران در مسائل منطقه بسیار حائز اهمیت است، افزود: مهمترین اثر این عضویت، پذیرش نقش فعال جمهوری اسلامی ایران در مناسبات سیاسی و اقتصادی منطقه است. همچنین این عضویت دائم، زمینه‌های همکاری ایران با اعضا را به ویژه در حوزه ترانزیت و تکمیل کریدورهای مرتبط با کشورهای عضو از جمله کریدورهای مرتبط با ابتکار «کمربند، راه» چین و نیز کریدور شمال _ جنوب، که هند را به روسیه و آسیای میانه متصل می‌کند، فراهم می‌آورد.

توسعه روابط اقتصادی فرصتی برای توسعه زیرساختی ایران

این نماینده مجلس در پاسخ به چگونگی تاثیر این عضویت دائم بر افزایش تجارت خارجی ایران، خاطر نشان کرد: اگرچه این سازمان بر اساس یک منطق امنیتی شکل گرفته که هدفش جلوگیری از گسترش افراطی‌گرایی در منطقه است، اما این هدف سیاسی با ابزارهای اقتصادی قابل تحقق است. اتصال اقتصادهای منطقه از طریق افزایش تجارت و روابط ترانزیتی، مهمترین ابزار برای اتحاد کشورهای منطقه در برابر افراطی‌گرایی است. این توسعه روابط اقتصادی فرصت مهمی برای اقتصاد ایران است تا زیرساخت‌های توسعه‌ای خود را در ارتباط با این عضویت و روابط اقتصادی با اعضا تعریف کند.

رئیس کمیته اقتصاد انرژی مجلس تاکید کرد: توسعه روابط اقتصادی با کشورهای منطقه مستلزم تامین انرژی است. به عنوان مثال اگر قرار باشد کریدورهای بین‌المللی در بین اعضا توسعه یابد، حتما باید به موازات مسیرهای ریلی و جاده‌ای، خطوط انتقال انرژی هم گسترش یابد. لذا با توجه به منابع سرشار انرژی در کشور، حتماً جمهوری اسلامی ایران که هم‌اکنون صادرکننده نفت به برخی اعضا و صادرکننده برق به برخی دیگر از اعضای شانگهای است، می تواند نقش مهم‌تری در صادرات انرژی از جمله گاز به کشورهای منطقه ایفا کند.

تحریم مانع منطقه‌گرایی ایران نیست 

عضو شورای اقتصاد، در ادامه با انتقاد از رویکردی که حل مسائل اقتصادی کشور را همواره به رفع کامل تحریم‌ها گره زده است، گفت: متاسفانه همیشه این دیدگاه مطرح بوده است که برای ارتباطات اقتصادی بیشتر با همه کشورها باید تحریم‌ها رفع شود، در حالی که مسئله را می‌توان متفاوت دید؛ به این صورت که همین عضویت در سازمان‌های منطقه‌ای نظیر شانگهای و توسعه روابط منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران، ضمن تقویت ابزارهای منطقه‌ای جمهوری اسلامی و تبدیل نمودن ایران به هاب ترانزیتی و نقطه ثقل کریدورهای بین‌المللی، می‌تواند به گونه‌ای ارتباط اقتصادی ایران با کشورهای جهان را تقویت کند که تحریم‌پذیری آن را به طور محسوسی کاهش دهد.

توانگر در انتها در خصوص امکان استفاده از ارزهای ملی در تجارت میان اعضای شانگهای، افزود: سه گزینه در این باره وجود دارد که هر کدام ممکن است دارای نقاط قوت و ضعف باشد. استفاده از ارزهای ملی، ایجاد یک ارز مشترک و یا پذیرش ارز یکی از اعضا به عنوان ارز مشترک، گزینه هایی است که پیش روست. در هر صورت هر اقدامی که در راستای خارج کردن اقتصاد ایران از سلطه دلار انجام گیرد، می‌تواند فشارهای ناشی از تحریم بر اقتصاد کشور را کاهش دهد و مبارک است.

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.