۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۲۴۰ ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۲ دسته: پایش اقتصاد مقاومتی، دولت و حکمرانی
۱

استانداری چهارمحال و بختیاری، ۴۶ پروژه اقتصاد مقاومتی برای اجرا در استان را در سال جاری در دستور کار داشته که در این زمینه، گزارش ۱۰ ماهه از فعالیت های خود و پیشرفت این پروژه ها ارائه کرده است.

به گزارش مسیر اقتصاد ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان چهارمحال و بختیاری هر هفته به طور مداوم جلسه داشته است. در مجموع ۱۵۴ جلسه برگزار شده است و این جلسات ۱۰۶۴ مصوبه داشته اند که ۴۸ درصد از آن ها اجرایی شده است.

خلاصه عملکرد دستگاه‌های اجرایی استان در قالب اهداف و برنامه‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی

در ادامه گزارش عملکرد این استان در اجرای پروژه های اقتصاد مقاومتی ارائه می شود:

۱- فعال نمودن ۲۴۵ واحد صنعتی نیمه فعال و راکد

دستگاه اجرایی: سازمان صنعت و معدن

شرح پروژه: هدف کمی این پروژه راه‌اندازی مجدد ۵۰ واحد تعطیل است که نتیجه‌ی قابل پیش‌بینی برای  این پروژه، ایجاد ۲۱۰۶ فرصت شغلی است و عملکرد ۱۰ ماهه این پروژه بررسی ۴۹ واحد تعطیل‌شده که ۱۶ واحد از طریق رفع موانع (غیر از تسهیلات) نظیر مالیاتی، بیمه و … به بهره‌برداری مجدد رسیده‌اند. بررسی رفع موانع سایر واحدها در دست انجام است و آثار اقتصادی آن این‌گونه بود که ۹۰۰ فرصت شغلی با راه‌اندازی این ۱۶ واحد ایجادشده است.

۲- راه‌اندازی ۲۴۵ طرح و واحد نیمه فعال و راکد

دستگاه اجرایی: سازمان صنعت و معدن

شرح پروژه: هدف کمی این پروژه فعال کردن تعداد ۱۹۵ واحد صنعتی نیمه فعال است که نتیجه‌ی قابل پیش‌بینی برای این پروژه، تثبیت و ایجاد ۳۸۹۴ نفر فرصت شغلی است و عملکرد ۱۰ ماهه این پروژه مجموعاً تعداد ۲۶۳ واحد به بانک‌های عامل  معرفی‌شده‌اند که از این تعداد ۶۳ واحد با  مبلغ  ۱۲۹۷ میلیارد ریال در قالب سرمایه در گردش پرداخت‌شده است و آثار اقتصادی آن تثبیت و ایجاد ۲۰۴۱ فرصت شغلی جدید (معادل ۵۲ درصد هدف تعیین‌شده) از آثار اجرای این طرح است.

۳- تکمیل ۵۰ طرح با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰%

دستگاه اجرایی: سازمان صنعت و معدن

شرح پروژه: هدف کمی این پروژه ۵۰ طرح است که نتیجه‌ی قابل پیش‌بینی برای این پروژه، ایجاد ۲۰۰۰ فرصت شغلی جدید بود و عملکرد ۱۰ ماهه این پروژه عبارت از:

۱) ۵۲ طرح صنعتی به بانک‌های عامل معرفی شدند.

۲) ۱۲ طرح با سرمایه‌گذاری۵۷۲۲ میلیارد ریال و اشتغال۵۶۲ نفر از طریق رفع موانع تولید (غیر تسهیلات بانکی) به بهره‌برداری رسیدند.

۳) ۶ طرح با سرمایه‌گذاری ۱۴۵۹ میلیارد ریال و با تسهیلات ۷۰٫۵ میلیارد ریال و با اشتغال ۱۳۵ نفر به بهره‌برداری رسیده است.

۴) ۱۱ طرح صنعتی میزان ۶۸ میلیارد ریال  تسهیلات دریافت نموده‌اند که در حال تجهیز و نصب ماشین‌آلات می‌باشند.

نتایج اقتصادی این پروژه، ۱۸ طرح با سرمایه‌گذاری ۷۱۸۱ میلیارد ریال و ۷۰ میلیارد ریال تسهیلات موجب ایجاد ۶۹۷ فرصت شغلی جدید شده و ۱۱ طرح با اخذ ۶۸ میلیارد ریال در دست تجهیز است.

۴- توسعه طرح‌های صنعتی فولاد و مس استان

دستگاه اجرایی: سازمان صنعت و معدن

شرح پروژه: هدف کمی این پروژه ۲ طرح است و نتیجه‌ی قابل پیش‌بینی برای اجرای این پروژه، ایجاد ۱۳۰۵ نفر فرصت شغلی است و عملکرد ۱۰ ماهه این پروژه عبارت است از:

۱) صنایع متالوژی آسیا درزمینه‌ی تولید فرو منگنز پرکربن با پیشرفت فیزیکی ۷۸% در پایان سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید و زمینه اشتغال ۹۰ نفر را فراهم خواهد نمود.

۲) صبا فولاد زاگرس: مطالعات طرح توسعه  آن به اتمام رسیده و مطالعات  زیست‌محیطی طرح  نیز به  تصویب رسیده که با بهره‌برداری آن زمینه اشتغال ۳۰۰ نفر فراهم خواهد شد.

۵- تکمیل و راه‌اندازی ۴ طرح ملی (صنایع فولاد سفیددشت چهارمحال، نساجی حجاب شهرکرد، صنایع ورق‌های پوشش‌دار تاراز، شرکت شار پرتو ایرانیان)

دستگاه اجرایی: سازمان صنعت و معدن

شرح پروژه: هدف کمی این پروژه، ۲ طرح است که نتیجه‌ی قابل پیش‌بینی برای اجرای این پروژه، ایجاد ۱۴۸۰ فرصت شغلی است و عملکرد ۱۰ ماهه این پروژه عبارت است از:  

۱) تعداد ۳ طرح شامل صنایع فولاد سفیددشت ، نساجی حجاب و ورق‌های پوشش‌دار تاراز  با مجموع سرمایه‌گذاری ۶۹۶۰ میلیارد ریال و اشتغال ۷۲۷ نفر به بهره‌برداری رسیده است.

۲) طرح شار پرتو ایرانیان (پرتودهی گاما) نیز مراحل اقدامات زیر بنایی آن نهایی و ماشین‌آلات در حال نصب بوده و تا اردیبهشت ۹۶ با اشتغال ۳۵ نفر به بهره‌برداری خواهد رسید.

۳) مطالعات طرح توسعه شرکت ورق‌های پوشش‌دار تاراز در دست انجام است.

آثار اقتصادی این پروژه، ایجاد ۷۲۷ فرصت شغلی جدید(معادل ۴۹ درصد هدف تعیین‌شده) از آثار اجرای این طرح تاکنون می‌باشد.

۶- تکمیل و راه‌اندازی ۴ طرح مهم استان (فرآورده‌های نسوز مهر گذار، آب‌معدنی نگین زرد کوه، تیوا تجارت ماهان، شرکت ظریف)

دستگاه اجرایی: سازمان صنعت و معدن

شرح پروژه: هدف کمی این پروژه ۴ طرح است که نتیجه‌ی قابل پیش‌بینی برای این پروژه، ایجاد ۲۲۷ نفر اشتغال است و عملکرد ۱۰ ماهه این پروژه عبارت است از:

۱) شرکت فرآورده‌های نسوز مهر گداز در حال نصب ماشین‌آلات است که به علت عدم انجام تعهدات شرکت خارجی سازنده تجهیزات همچنان دارای پیشرفت فیزیکی ۹۱% بوده و انتظار می‌رود تا پایان سال جاری به بهره‌برداری برسد.

۲)  شرکت آب‌معدنی نگین زرد کوه با سرمایه‌گذاری ۲۷ میلیارد ریال و اشتغال ۱۸ نفر به بهره‌برداری رسید.

۳) شرکت تیوا تجارت (تولیدکننده  اکسید منیزیوم) همچنان برای رفع مشکل منابع مالی به بهره‌برداری نرسیده و انتظار می‌رود با پیگیری‌های انجام‌شده تا پایان سال به اتمام برسد.

۴) طرح توسعه شرکت ظریف مصور با سرمایه‌گذاری ۶۷ میلیارد ریال و اشتغال ۱۴ نفر به بهره‌برداری رسید.

آثار اقتصادی این پروژه، ۲ طرح با سرمایه‌گذاری ۹۴ میلیارد ریال موجب ایجاد ۳۲ فرصت شغلی جدید شده است و ۲ طرح نیز در دست انجام است.

۷- توسعه باغات دیم

دستگاه اجرایی: جهاد کشاورزی

شرح پروژه: هدف کمی این پروژه، ۵۲۰۰ هکتار (۴۶۰۰ هکتار توسط جهاد کشاورزی و ۶۰۰ هکتار توسط منابع طبیعی)  است که نتیجه‌ی قابل پیش‌بینی برای این پروژه، افزایش تولیدات کشاورزی، ایجاد اشتغال، حفظ منابع آب‌وخاک، جلوگیری از فرسایش خاک، استفاده بهینه از آب سبز است و عملکرد ۱۰ ماهه این پروژه عبارت است از: ۲۳۴۴ هکتار (۴۵معادل درصد) توسعه باغات مثمر و جنگل‌داری اقتصادی اجراشده، که با توجه به سال زراعی و فصل کشت (در اسفند تا فروردین‌ماه) مابقی عملیات اجرای کشت در آن زمان انجام خواهد شد.

آثار اقتصادی این پروژه، ایجاد ۵۸۶ فرصت شغلی و درآمد قابل پیش‌بینی ۳۵ میلیارد تومان است.

۸- کشت گیاهان داروئی و گل محمدی

دستگاه اجرایی: جهاد کشاورزی

شرح پروژه: هدف کمی این پروژه، ۱۹۰۰ هکتار (۱۴۰۰ هکتار توسط منابع طبیعی و ۵۰۰ هکتار توسط جهاد کشاورزی) است که نتیجه‌ی قابل پیش‌بینی برای پروژه، افزایش تولیدات کشاورزی، ایجاد اشتغال، حفظ منابع آب‌وخاک جلوگیری از فرسایش خاک، استفاده بهینه از آب سبز است که عملکرد ۱۰ ماهه این پروژه عبارت است از:

۱) ۱۴۰۰ هکتار کشت گیاهان دارویی که توسط منابع طبیعی انجام گردیده است.

۲) ۱۰۰ هکتار گل محمدی که توسط منابع طبیعی انجام گردیده است .

۵۰۰ هکتار کشت گل محمدی نهال خریداری، زمین آماده و در اسفند تا فروردین‌ماه کشت انجام خواهد شد (جهاد کشاورزی).

آثار اقتصادی این پروژه، درمجموع ۱۵۰۰ هکتار (معادل ۷۸ درصد) از هدف تعیین‌شده تحقق‌یافته و ایجاد ۳۷۵ فرصت شغلی و درآمد مورد انتظار به میزان ۱۵ میلیارد تومان از نتایج آن خواهد بود.

۹- افزایش تولید گندم و جو

دستگاه اجرایی: جهاد کشاورزی

شرح پروژه : هدف کمی این پروژه، افزایش تولید از ۱۳۶۵۰۰ به ۱۵۰۰۰۰ تن است که نتیجه‌ی قابل پیش‌بینی برای این پروژه، افزایش  ۱۳۵۰۰ تن گندم و جو نسبت به سال قبل است و عملکرد ۱۰ ماهه این پروژه، عبارت است از: هدف سالانه به میزان ۱۰۷٫۹ درصد یعنی به میزان ۱۰۰۰ تن نسبت به هدف تعیین‌شده بیشتر محقق شده است (عملکرد ۱۴۵۱۲ تن بوده است).

آثار اقتصادی این پروژه: افزایش درآمد بیش از ۱۵ میلیارد تومان نسبت به قبل از مهم‌ترین نتایج آن است.

۱۰- توسعه سامانه‌های نوین آبیاری

دستگاه اجرایی: جهاد کشاورزی

شرح پروژه: هدف کمی این پروژه ۵۵۱۵ هکتار است که نتیجه‌ی قابل پیش‌بینی برای این پروژه، افزایش کارایی و کاهش مصرف آب، افزایش تولیدات کشاورزی، توسعه پایداری کشاورزی است که عملکرد ۱۰ ماهه این پروژه عبارت است از:

میزان ۲۴۵۱ هکتار (معادل ۴۴ درصد) به بهره‌برداری رسیده است. (با توجه به تأمین منابع مالی انجام‌شده تا پایان سال تحقق می‌یابد)

آثار اقتصادی این پروژه: افزایش ۴۰ درصدی در راندمان مصرف آب

۱۱- توسعه کشت و اصلاح و بازسازی گلخانه‌ها

دستگاه اجرایی: جهاد کشاورزی

شرح پروژه: هدف کمی این پروژه ۷ هکتار است که نتیجه‌ی قابل پیش‌بینی برای این پروژه، افزایش سطح کشت‌های متراکم از ۱۵ به ۲۲ هکتار است و عملکرد ۱۰ ماهه این پروژه به این‌گونه است که میزان ۴٫۶ هکتار محقق شده است. لازم به ذکر است که استان چهارمحال و بختیاری رتبه ۶ کشور را در تولید قارچ خوراکی داراست.

آثار اقتصادی این پروژه: اشتغال ۹۰ نفر درآمد مورد انتظار  ۲٫۶ میلیارد تومان است.

۱۲- آبزی‌پروری و پرورش ماهی در قفس

دستگاه اجرایی: جهاد کشاورزی

شرح پروژه: هدف کمی این پروژه ۴۰۰ تن است که نتیجه‌ی قابل پیش‌بینی برای این پروژه ایجاد اشتغال ۶۰ نفر است که عملکرد ۱۰ ماهه این پروژه میزان ۷۰۰ تن (۱۷۵ درصد) به بهره‌برداری رسیده است.

آثار اقتصادی این پروژه: درآمد بیش از ۵٫۱ میلیارد تومان است.

۱۳- اجرای عملیات و آبخیزداری و آبخوان‌داری

دستگاه اجرایی: جهاد کشاورزی و منابع طبیعی

شرح پروژه: هدف کمی این پروژه ۱۵۶۸۲ هکتار است که نتیجه‌ی قابل پیش‌بینی برای این پروژه، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی، افزایش آب چشمه‌ها، چاه‌ها و قنوات پایین‌دست، حفظ منابع آب‌وخاک، جلوگیری و کاهش فرسایش، پیشگیری از وقوع سیلاب است که عملکرد ۱۰ ماهه این پروژه عبارت است از:

۱) ۳۰۰۰ هکتار از محل اعتبارات استانی انجام گردیده و ۱۲۶۸۲ هکتار از محل اعتبارات ملی تاکنون تأمین نشده است.

آثار اقتصادی این پروژه:

ارزش اقتصادی ناشی از ذخیره آب و جلوگیری از فرسایش ۳  میلیارد تومان (سالیانه) است.

۱۴- راه‌اندازی طرح‌ها و تأسیسات گردشگری

دستگاه اجرایی: سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری

شرح پروژه: هدف کمی این پروژه، شامل ۱۶ پروژه است و نتیجه‌ی قابل پیش‌بینی از اجرای این پروژه ایجاد ۱۱۰ فرصت شغلی جدید است و عملکرد ۱۰ ماهه این پروژه عبارت است از:

۱) ۲ مورد با اشتغال ۳۰ نفر با سرمایه‌گذاری ۸۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسیده است.

۲) ۱ مورد با پیشرفت ۹۰ درصد

۳) ۶ مورد با پیشرفت ۴۰-۴۵ درصد

۴) ۵ مورد با پیشرفت ۲۵-۱۵ درصد

۵) ۲ مورد با پیشرفت۵ درصد

۱۵- توسعه خدمات گردشگری

دستگاه اجرایی: سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری

شرح پروژه: هدف کمی این پروژه شامل ۵ واحد می‌شود که نتیجه‌ی قابل پیش‌بینی از اجرای این پروژه، ایجاد ۲۰ فرصت شغلی جدید است که عملکرد ۱۰ ماهه این پروژه عبارت است از: ۵ واحد با حجم سرمایه‌گذاری ۸۰۰۰ میلیون ریال و ایجاد ۱۰ فرصت شغلی که به بهره‌برداری رسیده است.

۱۶- واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی

دستگاه اجرایی: سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری

شرح پروژه: هدف کمی این پروژه شامل ۵ بنا است که نتیجه‌ی قابل پیش‌بینی از اجرای این پروژه، ایجاد ۱۵ فرصت شغلی جدید است که عملکرد ۱۰ ماهه آن عبارت است از:

۴ مورد با ایجاد ۱۲ فرصت شغلی و ۱ مورد تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

۱۷- توسعه واحدهای اقامتی

دستگاه اجرایی: سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری

شرح پروژه: هدف کمی این پروژه شامل ۲ واحد با ۱۰۰۰ تخت است که نتیجه‌ی قابل پیش‌بینی از انجام این پروژه ایجاد ۵ فرصت شغلی جدید است که عملکرد ۱۰ ماهه آن عبارت است از:

۲ واحد هدف‌گذاری شده (آفتاب و خلیج‌فارس) با ایجاد ۵ فرصت شغلی به بهره‌برداری رسیده است.

۱۸- ایجاد بازارچه‌های دائمی صنایع‌دستی

دستگاه اجرایی: سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری

شرح پروژه: هدف کمی این پروژه شامل ۲ بازارچه است که نتیجه‌ی قابل پیش‌بینی از اجرای این پروژه، ایجاد اشتغال برای ۶۲ نفر است و عملکرد ۱۰ ماهه آن عبارت است از:

۱) ۱ بازارچه به بهره‌برداری رسیده ( ایجاد ۲۲ فرصت شغلی)

۲) ۱ بازارچه در بهمن‌ماه با اشتغال ۴۰ نفر افتتاح خواهد شد.

۱۹- حمایت از ایجاد و گسترش مجتمع‌ها و کارگاه‌های تولیدی

دستگاه اجرایی: سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری

شرح پروژه:  هدف کمی این پروژه شامل ۷ مجتمع می‌شود که نتیجه‌ی قابل پیش‌بینی از انجام این پروژه، ایجاد اشتغال برای ۱۰۰ نفر است که عملکرد ۱۰ ماهه این پروژه عبارت است از:

۱) ۳ مجتمع به بهره‌برداری رسیده (ایجاد  ۱۰۰فرصت شغلی)

۲) ۲ مجتمع در مرحله تکمیل پرونده در بانک

۳) ۲ مجتمع مجریان انصراف داده‌اند (نرخ بالای تسهیلات)

۲۰- اجرای طرح سرمه‌دوزی و گلیم‌بافی در دهستان مشایخ، مو گویی، دشت و گز ستان

دستگاه اجرایی: سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری

شرح پروژه: هدف کمی این پروژه شامل ۲۰۰ خانوار می‌شود که نتیجه‌ی قابل پیش‌بینی از اجرای این پروژه، ایجاد اشتغال برای ۲۰۰ نفر است . عملکرد ۱۰ ماهه این پروژه، محقق شدن اشتغال ۱۸۳ نفر است.

۲۱- تعمیر و مرمت آثار تاریخی (آماده‌سازی و بهره‌برداری)

دستگاه اجرایی: سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری

شرح پروژه: هدف کمی این پروژه دارای ۲۵ اثر است که نتیجه‌ی قابل پیش‌بینی از اجرای این پروژه، ایجاد اشتغال برای ۲۵ نفر است. عملکرد ۱۰ ماهه این پروژه مرمت ۱۷ کارگاه است.

۲۲- تهیه طرح محتوایی و پژوهش در آثار

دستگاه اجرایی: سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری

شرح پروژه: هدف کمی این پروژه، ۵۰ اثر دارد که نتیجه‌ی قابل پیش‌بینی از اجرای این پروژه،ایجاد اشتغال برای ۷ نفر است. عملکرد ۱۰ ماهه این پروژه تهیه طرح مرمت برای ۲۲ اثر است.

۲۳- پروژه‌های نیمه‌تمام استانی برای واگذاری

دستگاه اجرایی: سازمان برنامه‌وبودجه

شرح پروژه: این پروژه هدف کمی ندارد و صرفاً این پروژه جهت شناسایی است که در این پروژه، ۶۶ پروژه شناسایی‌شده و عملکرد ۱۰ ماهه این پروژه واگذاری ۲۳ پروژه بااعتبار ۱۷۱ میلیارد ریال است.

۲۴- پروژه‌های تکمیل‌شده استانی برای واگذاری

دستگاه اجرایی: سازمان برنامه‌وبودجه

شرح پروژه: این پروژه هدف کمی ندارد و صرفاً این پروژه جهت شناسایی است که در این پروژه، ۴۹ پروژه شناسایی‌شده و عملکرد ۱۰ ماهه این پروژه واگذاری ۳۹ پروژه است.

۲۵- پروژه‌های جدید استانی برای واگذاری

دستگاه اجرایی: سازمان برنامه‌وبودجه

شرح پروژه: این پروژه هدف کمی ندارد و صرفاً این پروژه جهت شناسایی است که در این پروژه، ۱ پروژه شناسایی‌شده و در ۱۰ ماه گذشته دارای عملکرد خاصی نبوده است.

۲۶- انتقال آب بن- شهرکرد- بروجن

دستگاه اجرایی: شرکت آب منطقه‌ای

شرح پروژه: هدف کمی این پروژه پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد است که نتیجه‌ی قابل پیش‌بینی برای این پروژه، تأمین آب شرب و صنعت استان است. عملکرد ۱۰ ماهه این پروژه عبارت است از:

میزان پیشرفت فیزیکی پروژه ۱۷ درصد (با تحویل لوله ها در پیشرفت جهش ایجاد خواهد شد)

۲۷- نصب کنتورهای حجمی مکمل فهام

دستگاه اجرایی: شرکت آب منطقه ای

شرح پروژه: هدف کمی این پروژه شامل ۱۷۶ کنتور است که نتیجه‌ی قابل پیش‌بینی برای این پروژه، جلوگیری از اضافه برداشت است. عملکرد ۱۰ ماهه این پروژه، ازاین‌قرار است که با پیمان‌کار تولیدکننده کنتور برای ۲۰۰ دستگاه عقد قرارداد انجام‌شده است.

۲۸- نصب ابزارهای اندازه‌گیری مناسب در منابع آب‌های سطحی

دستگاه اجرایی: شرکت آب منطقه‌ای

شرح پروژه: هدف کمی این پروژه، ۹۹ عدد است که نتیجه‌ی قابل پیش‌بینی از اجرای این پروژه، جلوگیری و کنترل میزان برداشت منابع آب سطحی است. عملکرد ۱۰ ماهه این پروژه، ازاین‌قرار است که مطالعات مکان‌یابی و روش نصب اندازه‌گیری انجام‌شده است.

۲۹- تکمیل و راه‌اندازی تصفیه‌خانه

دستگاه اجرایی: آب و فاضلاب شهری

شرح پروژه : هدف کمی این پروژه برای دو شهر لردگان و فارسان است که نتیجه‌ی قابل پیش‌بینی از انجام این پروژه، افزایش جمعیت تحت پوشش به میزان ۴۰۰۰۰ نفر است. عملکرد ۱۰ ماهه این پروژه، ازاین‌قرار است که تا پایان سال در شهر فارسان ۹۰ درصد و شهر لردگان ۶۳ درصد پروژه پیشرفت فیزیکی خواهد داشت.

۳۰- واگذاری خدمات مشترکین به دفاتر پیشخوان

دستگاه اجرایی: آب و فاضلاب شهری

شرح پروژه: هدف کمیتی این پروژه شامل ۲۰ خدمت می‌شود که نتیجه‌ی قابل پیش‌بینی از اجرای این پروژه، کاهش هزینه‌های دولت است البته عملکرد آن در طی ۱۰ ماه گذشته به‌طور کامل صورت نپذیرفته است.

۳۱- واگذاری نگهداری و بهره‌برداری از شبکه‌های آب و فاضلاب بخش خصوصی

دستگاه اجرایی: آب و فاضلاب شهری

شرح پروژه: هدف کمی این پروژه شامل ۱۳ شهر می‌شود که نتیجه‌ی قابل پیش‌بینی از اجرای این پروژه، کاهش هزینه‌های دولت است. عملکرد ۱۰ ماه این پروژه ازاین‌قرار است که، ۱۱ شهر به‌طور کامل واگذارشده است و  ۲ شهر باقی‌مانده و تا پایان سال انجام خواهد شد.

۳۲- فروش پساب تصفیه‌خانه فاضلاب به بخش خصوصی

دستگاه اجرایی: آب و فاضلاب شهری

شرح پروژه: هدف کمی این پروژه ۵۰۰ لیتر بر ثانیه است که نتیجه‌ی قابل پیش‌بینی از انجام این پروژه استفاده بهینه از آب است. عملکرد ۱۰ ماهه این پروژه ازاین‌قرار است که به میزان ۱۰۰ لیتر بر ثانیه محقق شده (تأمین آب فولاد سفیددشت) و بقیه هم قراردادهای موردنیاز تنظیم‌شده و در دست انجام است.

۳۳- کاهش متوسط مصرف سرانه خانگی

دستگاه اجرایی: آب و فاضلاب شهری

شرح پروژه: هدف کمی این پروژه، کاهش مصرف از ۱۶۰ لیتر در شبانه‌روز به ۱۵۰ لیتر است که نتیجه‌ی قابل پیش‌بینی از اجرای این پروژه، کاهش هزینه‌های دولت و صرفه‌جویی در مصرف آب است. عملکرد ۱۰ ماهه این پروژه ازاین‌قرار است که تاکنون به میزان ۴ لیتر متوسط مصرف در شبانه‌روز کاهش‌یافته است.

۳۴- کاهش آب بدون درآمد

دستگاه اجرایی: آب و فاضلاب شهری

شرح پروژه: هدف کمی این پروژه، کاهش هدر رفت  ۱/۵ درصدی از ۲۷ به ۲۵/۵ درصد است که نتیجه‌ی قابل پیش‌بینی از اجرای این پروژه، کاهش هدر رفت آب و صرفه‌جویی در مصرف آب است. عملکرد ۱۰ ماهه این پروژه کاهش یک ونیم درصدی هدر رفت آب معادل با ۵۰۰۰۰۰ مترمکعب آب است.

۳۵- تکمیل مجتمع‌های آب‌رسانی الویت دار روستایی

دستگاه اجرایی: آب و فاضلاب روستایی

شرح پروژه: هدف کمی این پروژه، شامل ۱۶ مجتمع( شامل ۵۹ روستا) است که نتیجه‌ی قابل پیش‌بینی از اجرای این پروژه، کاهش هزینه‌های دولت و صرفه‌جویی در مصرف آب است. عملکرد ۱۰ ماهه این پروژه ازاین‌قرار است که ۷ مجتمع با ۹۴ روستا با جمعیت بالغ‌بر ۲۴۰۰۰ نفر به بهره‌برداری رسیده و تا پایان سال ۲ مجتمع دیگر نیز به بهره‌برداری خواهد رسید.

۳۶- بهره‌برداری از پروژه‌های آب‌رسانی تک روستایی

دستگاه اجرایی: آب و فاضلاب روستایی

شرح پروژه: هدف کمی این پروژه، شامل ۲۳ روستا می‌شود که نتیجه‌ی قابل پیش‌بینی از اجرای این پروژه، کاهش هدر رفت آب و صرفه‌جویی در مصرف آب است . عملکرد ۱۰ ماهه این پروژه ازاین‌قرار است که در ۲۴ روستا با جمعیت بالغ‌بر ۲۷۰۰۰ نفر به بهره‌برداری رسیده است.

۳۷- اجرای تله‌متری (سامانه هوشمند- سنجش از راه دور)

دستگاه اجرایی: آب و فاضلاب روستایی

شرح پروژه: هدف کمی این پروژه شامل ۵۰ روستا است که نتیجه‌ی قابل پیش‌بینی از اجرای این پروژه کاهش هزینه‌های دولت و صرفه‌جویی در مصرف آب است که عملکرد ۱۰ ماهه این پروژه ازاین‌قرار است که در ۴۱ روستا سامانه اجراشده است.

۳۸- جلب مشارکت‌های مردمی و خیرین در اجرای آب‌رسانی به روستاها

دستگاه اجرایی: آب و فاضلاب روستایی

شرح پروژه: هدف کمی این پروژه ۴۰ کیلومتر است که نتیجه‌ی قابل پیش‌بینی از اجرای این پروژه کاهش هزینه‌های دولت و صرفه‌جویی در مصرف آب است. عملکرد ۱۰ ماهه این پروژه ازاین‌قرار است که میزان ۳۶ کیلومتر آب‌رسانی روستایی توسط مشارکت‌های مردمی اجراشده است.

۳۹- مطالعات تأمین آب ۳۵ روستا

دستگاه اجرایی: آب و فاضلاب روستایی

شرح پروژه:» هدف کمی این پروژه شامل ۳۵ روستا که هرکدام جمعیتی بالغ‌بر ۳۰۰۰۰ نفر است که نتیجه‌ی قابل پیش‌بینی از اجرای این پروژه کاهش هزینه‌های دولت و صرفه‌جویی در مصرف آب است . عملکرد ۱۰ ماهه این پروژه  به‌این‌ترتیب است که مطالعات ۳۵ روستا انجام‌شده است و ۶ کیلومتر خط و ۱۰۰۰ مترمکعب مخزن در دست اجرا است.

۴۰- احداث راه‌آهن دوخطه برقی اصفهان- شهرکرد – اهواز

دستگاه اجرایی: اداره‌ی راه و شهرسازی

شرح پروژه: هدف کمی این پروژه ۵۴۰ کیلومتر است که نتیجه‌ی قابل پیش‌بینی از اجرای این پروژه کاهش مسیر ریلی شمال به جنوب کشور به مسافت ۴۴۰ کیلومتر است. عملکرد ۱۰ ماهه این پروژه عبارت است از:

اخذ مجوز گروه ۲۱۵ قانون برنامه پنجم، پادار شدن ردیف اعتباری در پیوست شماره یک قانون بودجه ۹۵، عقد تفاهم‌نامه بین روسای جمهوری ایران و کره جنوبی، تفاهم‌نامه اجرایی شرکت کره‌ای

۴۱- احداث راه‌آهن مبارکه- سفیددشت- شهرکرد

دستگاه اجرایی: اداره‌ی راه و شهرسازی

شرح پروژه: هدف کمی این پروژه شامل ۸۶ کیلومتر است که نتیجه‌ی قابل پیش‌بینی از اجرای این پروژه اتصال استان به شبکه ریلی کشور است. عملکرد ۱۰ ماهه این پروژه عبارت است از:

پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد در کیلومتر ۲۰ تا ۴۰ شامل زیرسازی، ابنیه فنی و تونل‌ها

۴۲- تکمیل مسکن مهر، تشکیل صندوق سرمایه‌گذاری مسکن، استفاده از فناوری‌های نوین در صنعت ساخت‌وساز

دستگاه اجرایی: اداره‌ی راه و شهرسازی

شرح پروژه: هدف کمی این پروژه، احداث ۱۰۰۰۰ واحد مسکن مهر و شروع عملیات اجرایی ۶۰۰ واحد ساختمان با استفاده از فناوری‌های نوین است که نتیجه‌ی قابل پیش‌بینی از اجرای این پروژه، خانه‌دار شدن اقشار دهک‌های پایین جامعه، افزایش بهره‌وری انرژی در بخش ساختمان است. عملکرد ۱۰ ماهه این پروژه عبارت است از:

تحویل ۸۵۰۰ واحد از ۱۰۰۰۰ واحد مسکن مهر و برنامه‌ریزی جهت تکمیل و تحویل ۱۵۰۰ واحد باقیمانده استان تا پایان سال جاری، اجرای ۳۶۶ واحد پروژه مشارکتی  با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد

۴۳- پروژه‌های محرک بافت‌های فرسوده استان

دستگاه اجرایی: اداره‌ی راه و شهرسازی

شرح پروژه: هدف کمی این پروژه ، شامل ۱۱ پروژه است که نتیجه‌ی قابل پیش‌بینی از اجرای این پروژه احیای بافت‌های فرسوده است. عملکرد ۱۰ ماهه این پروژه عبارت است از:

۱۱ پروژه تعریف و جهت تخصیص اعتبار مصوب شده است . ۳پروژه مشارکتی در حال اجرا است که ۲ پروژه با ۱۰۸ واحد مسکونی پیشرفت فیزیکی ۸۵درصد را دارا است.و ۴ پروژه جدید در محدوده سکونت‌گاه‌های غیررسمی در مرحله تأمین اعتبار است.۴ پروژه در حال مطالعه می‌باشند.

۴۴- تبدیل سیم به کابل باهدف جمع‌آوری انشعابات غیرمجاز و حذف شبکه مشجر

دستگاه اجرایی: شرکت برق

شرح پروژه: هدف کمی این پروژه ۱۴۵ کیلومتر است که نتیجه‌ی قابل پیش‌بینی از اجرای این پروژه کاهش هدر رفت انرژی است. عملکرد ۱۰ ماهه این پروژه ازاین‌قرار است که ۸۱کیلومتر انجام‌شده و باقیمانده هدف تعیین‌شده تا پایان سال جاری به انجام خواهد رسید.

۴۵- نصب ترانسفورماتور کم تلفات و کم‌ظرفیت

دستگاه اجرایی: شرکت برق

شرح پروژه: هدف کمی این پروژه ۴۵ دستگاه است که نتیجه قابل پیش‌بینی از اجرای این پروژه کاهش شعاع تغذیه و هدر رفت انرژی است. عملکرد ۱۰ ماهه این پروژه ازاین‌قرار است که ۲۹ دستگاه تاکنون نصب‌شده و بقیه تا پایان سال نصب خواهد شد.

۴۶- تعویض لوازم اندازه‌گیری مکانیکی و تبدیل به دیجیتالی

دستگاه اجرایی: شرکت برق

شرح پروژه: هدف کمی این شامل ۲۰۰۰۰ دستگاه می‌شود که نتیجه‌ی قابل پیش‌بینی از اجرای این پروژه مدیریت پیک و انرژی است. عملکرد ۱۰ ماهه این پروژه ازاین‌قرار است که ۶۶۳۰ دستگاه انجام پذیرفته و مابقی تا پایان سال انجام خواهد شد.

منبع:

گزارش ارائه شده توسط اداره کل روابط عمومی استانداری چهارمحال و بختیاری به شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی

پینوشت:

این گزارش توسط شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی تهیه شده و در کتابچه سومین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی منتشر شده است.

  1. گزارش مفصل ولی کم محتواست
    همه پروژه ها را که نمی توان با شاخص اشتغال سنجید هر پروژه کارکردهای متفاوتی دارد.
    برخی پروژه ها در حد مقدمات ناچیز جلو رفته اند که قابل ذکر نیست مثل راه آهن اصفهان اهواز

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.