۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۱۸۱۹ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰ دسته: دولت و حکمرانی
۰

رهبر معظم انقلاب در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری سید ابراهیم رئیسی ضمن تقدیر از حضور مردم در انتخابات، جابه جایی قدرت در جمهوری اسلامی را آرام، متین و عقلانی دانستند و توصیه‌هایی به رئیس جمهور منتخب مطرح کردند. «تلاش برای ایجاد دولت مردمی»، «توجه بیشتر به ظرفیت‌های موجود در کشور»، «مبارزه بی امان با فساد و مفسد به عنوان لازمه مردمی بودن»، «داشتن یک برنامه کلان اقتصادی و حرکت بر مبنای آن به جای درگیر شدن با اقدامات روزمره»، «تسریع در تشکیل دولت» و «قوی‌تر و هوشمندانه‌تر عمل کردن در کار تبلیغاتی و اثرگذاری بر افکار عمومی» از جمله توصیه‌های مهم مقام معظم رهبری به رئیس جمهور منتخب بود.

به گزارش مسیر اقتصاد رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری سید ابراهیم رئیسی به نکات مهمی درباره دولت آینده اشاره کردند و توصیه‌های مهمی را به دولت جدید داشتند. ایشان در ابتدای سخنان خود ضمن تقدیر از حرکت مردم در انتخابات به عنوان نشانه مردم سالاری دینی، به دست اندرکاران دولت دوازدهم خسته نباشید گفتند.

رهبر معظم انقلاب مراسم تنفیذ را متکی به قانون اساسی و نماد جابه‌جایی قدرت به شکل عقلانی، آرام و متین در جمهوری اسلامی دانستند و ضمن تقدیر از برگزارکنندگان انتخابات افزودند: دولتهایی که پی‌درپی آمده‌اند و قدرت را دست‌به‌دست کرده‌اند، گرایشهای مختلف سیاسی داشته‌اند که نشان‌دهنده‌ی تنوّع است- و طبعاً این تنوّع، نشانه‌ی آزادی انتخابات و سلامت انتخابات است. این جابه‌جایی قدرت، امیدآفرین است؛ چون کسان جدیدی وارد میدان میشوند که ابتکارهای جدیدی دارند، چهره‌های جدیدی هستند، اراده‌های تازه‌ای وارد میدان میشوند.

حضور مردم حل کننده مشکلات کشور است/ دولت مردمی را محقق کنید

رهبر معظم انقلاب ضمن توصیه به دولت جدید درخصوص تلاش برای برقراری عدالت و مبارزه با فساد ادامه دادند: نفْس پیگیری این اهداف موجب این میشود که مردم هم همّت کنند و وارد میدان بشوند و مسائل را دنبال کنند و مسئله‌ی اصلی، کلید اصلی، اینجا است؛ حضور مردم در همه‌ی مسائل، حل‌کننده‌ی مشکلات است.  حضور مردم هیچ جایگزین دیگری ندارد؛ هنر اصلی انقلاب هم همین بود؛ هنر اصلی انقلاب این بود که جمهور مردم را از یک مجموعه و توده‌ی منفعل و مصرفی و فاقد یک نگاه ملّی و عمومی، تبدیل کرد به یک مجموعه‌ی پُرانگیزه، علاقه‌مند، همّت‌دار، هدف‌دار، آرمان‌خواه، و وارد میدان کرد؛ کار بزرگ انقلاب این بود.

ایشان ادامه دادند: یک توصیه به رئیس‌جمهور محترم این است که در شعارهای ایشان مسئله‌ی مردمی بودن و از مردم شنیدن و در میان مردم بودن تکرار شده؛ این را از دست ندهند؛ این چیز بسیار مهمّی است. «دولت مردمی» را که شعار ایشان بود، در واقعیّت محقّق کنند و به معنای واقعی کلمه با مردم، در کنار مردم، در میان مردم باشند. گفتگوی صادقانه‌ی با مردم هم یکی از همین کارهایی است که به مردمی بودن کمک میکند.

ظرفیت‌های کشور بیشتر از مشکلات است

حضرت آیت الله خامنه‌ای نگاه به ظرفیّتها را به عنوان دیگر توصیه به دولت جدید مطرح کردند و افزودند: این روزها شما در اظهارات، مقالات، نوشته‌ها، گفته‌ها نگاه میکنید که دائم از کمبودها و مشکلات گفته میشود؛ خب بله، کمبودها زیاد است، مشکلات هم زیاد است، [امّا] ظرفیّتها زیادتر از مشکلات است؛ ظرفیّتهای فراوانی در کشور وجود دارد. ما در بخش آب، در بخش نفت، در بخش معادن، در بازار گسترده‌ی داخلی، در مسئله‌ی همسایگان، در استعداد و آمادگی‌های حیرت‌آور جوانان ظرفیّتهای فوق‌العاده‌ای داریم؛ اینها ظرفیّتهای ما است. بدون تردید این ظرفیّتها میتواند بر مشکلات غلبه کند، به شرط اینکه این ظرفیّتها درست شناخته بشود، به کار گرفته بشود و به آنها پرداخته بشود که تلاش شبانه‌روزی و خستگی‌ناپذیر لازم است؛ و مطمئنّاً استفاده‌ی از این ظرفیّتها به کمبودهای کنونی غلبه خواهد کرد.

مبارزه با فساد لازمه دولت مردمی/ امکان مبارزه با زمینه‌های فساد در قوه مجریه

ایشان در ادامه مبارزه با فساد را از دیگر الزامات مردمی بودن دانستند و افزودند: اگر ما به معنای واقعی کلمه میخواهیم در کنار مردم باشیم، باید بی‌امان با فساد و مفسد مبارزه کنیم که خب ایشان در مسئولیّت قبلی، حرکت مبارزه‌ی با فساد را شروع کردند و اقدامات خوبی انجام گرفت؛ لکن اصل قضیّه اینجا است، [یعنی] بسترهای فساد، زمینه‌های فساد در قوّه‌ی مجریّه تشکیل میشود؛ اینجا باید با فساد مبارزه کرد. این فرارهای مالیاتی، انحصارهای بی‌دلیل، سوءاستفاده از ارز ترجیحی، فعّالیّتهای ناسالم سوداگرانه، قاچاق و امثال اینها؛ اینها آن فسادهایی است که باید با اینها به معنای واقعی کلمه مواجه شد.

هر حرکت اقتصادی دولت جدید باید مبتنی بر یک برنامه کلان باشد

رهبر معظم انقلاب با برنامه پیش رفتن را لازمه حل مسائل اقتصاد کشور دانستند و افزودند: هر اقدامی که شما میکنید، جزئی از برنامه‌ای باشد که قبلاً تنظیم کرده‌اید و آماده کرده‌اید؛ کارهای روزمرّه و اقدامات پیش‌بینی‌نشده نمیتواند مشکلی را حل کند. بله، گاهی اوقات پیش می‌آید و گاهی در برخی از شرایط، دولتها ناگزیرند یک حرکت پیش‌بینی‌نشده را در زمینه‌های اقتصادی یا غیر اقتصادی انجام بدهند -آن بحث دیگری است- لکن به طور کلّی، هر حرکت اقتصادی، هر کار اقتصادی، هر اقدام اقتصادی بایستی متّکی باشد به برنامه‌ی کلّی‌ای که تنظیم شده، و بخشی از آن برنامه را در واقع تأمین کند.

ایشان در ادامه گفتند: البتّه حلّ مشکلات اقتصادی زمان‌بَر است؛ این را مردم عزیز ما هم میدانند و بدانند که این مشکلات را نمیشود یک‌شبه یا در مدّت کوتاه حل کرد؛ نه، زمان‌بَر است؛ بایستی همّت کرد و این زمان را هر چه ممکن است کوتاه‌تر کرد. باید ان‌شاءالله با کمک خدای متعال و هدایت الهی و دعای مستجاب ولیّ‌اللّه‌الاعظم (ارواحنا فداه) این کارها پیش برود.

در تشکیل دولت سرعت عمل داشته باشید

توصیه دیگر رهبر معظم انقلاب به رئیس جمهور منتخب به خرج دادن سرعت عمل در تشکیل دولت در شرایط فعلی بود. ایشان در این زمینه گفتند: هم رئیس‌جمهور محترم در معرّفی وزرای پیشنهادی‌شان به مجلس و هم مجلس محترم در تصویب و اظهار نظر صریح در باب وزرا، ان‌شاءالله شتاب به خرج بدهند و کار را سریع پیش ببرند تا ان‌شاءالله زودتر دولت تشکیل بشود و مشغول کار بشود.

در کار تبلیغاتی و اثرگذاری بر افکار عمومی قوی تر و هوشمندانه تر عمل کنید

ایشان ضمن تاکید بر جنگ تبلیغاتی دشمن افزودند: امروز بیشترین تحرّک دشمنان ما علیه ما بیش از تحرّکات امنیّتی و اقتصادی، تحرّکات تبلیغاتی و جنگ نرم و تبلیغات رسانه‌ای است؛ برای اینکه بر افکار عمومی مردم مسلّط بشوند مبالغ هنگفت هزینه میکنند، کارهای بسیار انجام میدهند؛ فکرهای بسیاری را در مجموعه‌های فکری برای این کار استخدام میکنند تا بتوانند با جنگ روانی، با تبلیغات گوناگون، افکار عمومی کشورها را -از جمله بیشتر از همه امروز کشور ما را که هدف سوء‌نیّت قدرتهای بزرگ است- قبضه کنند و در اختیار بگیرند. وقتی افکار عمومی یک ملّت در اختیار بیگانه قرار گرفت، حرکت آن ملّت هم طبعاً طبق میل آن بیگانه پیش خواهد رفت.

رهبر معظم انقلاب در پایان ضمن اشاره به اهمیت کار تبلیغاتی و ضعف کشور در این زمینه، افزودند: حالا بگذریم از آن آدمهای غافلی که از رسانه‌های داخلی هم به نفع دشمن استفاده میکنند -که حالا آن محلّ بحث ما نیست- لکن [درباره‌ی] آن کسانی هم که قصد خیر در این زمینه دارند، ما کم‌کاری داریم. در زمینه‌ی کار تبلیغاتی و حرکت تبلیغاتی درست و تمهیدات رسانه‌ای باید قوی‌تر و هوشمندانه‌تر عمل بکنیم.

انتهای پیام/ حکمرانی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.