۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۳۱۴۴ ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۰ دسته: دولت و حکمرانی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

ماجرای «استیضاح ترامپ» یک دعوای حزبی در آمریکاست که اگر به درستی از سوی رسانه‌های داخلی برای افکار عمومی بازگو شود، حاوی پیام‌های مهمی است. این داستان نشان می‌دهد آمریکا هیچگاه صلح و آرامش را به کشوری هدیه نمی‌کند؛ بلکه صرفا نظام‌های مستقل و مخالف خود را برکنار می‌کند تا کشوری وابسته بسازد. کودتای آمریکایی در اوکراین، نه تنها منجر به کاهش مفاسد اقتصادی در این کشور نشده، بلکه ورود مقامات آمریکایی و بستگانشان به مناصب دولتی اوکراین، خود موجب شروع موجی جدید از مفاسد اقتصادی بوده است.

مسیر اقتصاد/ نزدیک به دو ماه قبل در صحنه سیاسی کشور آمریکا، مطالبی درخصوص استفاده ترامپ رئیس جمهور آمریکا از موقعیت شغلی خود به منظور پیشبرد اهداف شخصی مطرح و زمزمه‌های استیضاح وی از سمت ریاست جمهوری مطرح شد.

در آن زمان ترامپ متهم شد که در ارتباط رسمی با رئیس جمهور اوکراین، به عنوان یک کشور خارجی، کمک‌های مالی و نظامی آمریکا را به همکاری در پرونده سازی علیه پسر جو بایدن، معاون اول رئیس جمهور پیشین آمریکا و رقیب ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال آتی، مشروط کرده است.

پرداخت ناقص رسانه‌های داخلی به مسئله استیضاح ترامپ

از زمان مطرح شدن این خبر و در طول ۲ ماه اخیر، پرداختن به ابعاد مختلف استیضاح رئیس جمهور آمریکا به یکی از پرتکرار ترین مباحث در رسانه‌های جهانی تبدیل شده است.

در عین حال رسانه‌های داخلی نیز بدون پرداختن عمیق و دقیق به مسئله، صرفا مورد استیضاح واقع شدن ترامپ را مورد توجه قرار داده‌اند و در طول ۲ ماه اخیر بارها از قول مسئولین دموکرات آمریکایی، علیه رئیس جمهور این کشور نکاتی را مطرح نموده‌اند. اما نکته قابل توجه اینکه در رسانه‌های داخلی مسئله به طور دقیق مورد بررسی قرار نگرفته و درسی که می‌توان از این داستان به افکار عمومی منتقل کرد، به خوبی مطرح نشده است.

کودتای آمریکایی به مبارزه با فساد منجر نمی‌شود

مسئله رابطه آمریکا و اوکراین از سال ۲۰۱۴ میلادی و از زمان دولت اوباما آغاز شد. در آن زمان درپی بحران داخلی اوکراین و وقوع یک کودتای آمریکایی در این کشور علیه دولت وقت، دولتی وابسته به آمریکا در اوکراین بر سر کار آمد؛ و این سرآغازی بود برای مشارکت‌های مالی و تجاری مقامات دموکرات آمریکایی و بستگانشان در اوکراین.

در واقع با وجود اینکه مبارزه با فساد یکی از شعارهای اصلی کودتای آمریکایی در اوکراین بود، ولی در نهایت پس از کودتا به دلیل ورود بستگان دولتمردان آمریکایی به شرکت‌های دولتی اوکراین، میزان فساد روبه فزونی نهاد؛ چراکه در چنین شرایطی مقامات کشوری که در کودتا مشارکت داشته است، انتظار دارند در قراردادهای تجاری و اقتصادی متعددی سهم داشته باشند.

یکی از این موارد همکاری پسر جو بایدن معاون اول اوباما، در شرکت گازی بوریسما اوکراین بود؛ که از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ ادامه داشت و سود کلانی نصیب وی کرد. بر اساس قوانین داخلی آمریکا شخص جو بایدن به عنوان یک مسئول دولتی آمریکا، حق مشارکت مالی و اقتصادی در دیگر کشورها از جمله اوکراین را نداشت؛ اما قوانین آمریکا چنین منعی برای پسر یا دیگر بستگان مقامات در نظر نگرفته است.

با وجود این، سفرهای متعدد بایدن در طول دو سال آخر دولت اوباما به اوکراین، نشان می‌دهد که پسر بایدن تنها یک پوشش برای باج خواهی پدر بوده است که از طریق شرکت گازی بوریسما، سهمی از فساد مالی این کشور داشته باشد. علاوه بر این بایدن، اجرای طرح وام یک میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین را مشروط به همکاری این کشور با پسر وی کرده بود و این قطعا مصداق همان جرمی است که اکنون دموکرات‌ها ترامپ را به آن متهم کرده اند.

استیضاح ترامپ یک بازی سیاسی در آمریکاست

در حال حاضر در آمریکا دموکرات‌ها کنار رفته‌اند و در اوکراین نیز دولتی همسو با جمهوری خواهان بر سر کار آمده است؛ از این رو اکنون دموکرات‌ها برخلاف دوران پس از کودتا، اوکراین را تحت کنترل خود ندارند و دولت جدید این کشور قصد دارد پرونده‌های فساد دولت قبل را با قدرت بررسی نماید. پرونده کمک دولت اوکراین به کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ و پرونده فساد پسر بایدن در شرکت گازی بوریسما نیز از جمله این پرونده هاست.

اکنون از طرفی جمهوری خواهان در تلاشند با برملا کردن ابعاد فساد مالی دموکرات‌ها در اوکراین، به وجهه آن‌ها ضربه وارد کنند و تا جای ممکن میزان رأی خود در انتخابات آتی را افزایش دهند؛ از طرف دیگر دموکرات‌ها در تلاشند با تکیه بر قدرت رسانه‌ای خود، ترامپ را مجرم واقعی جلوه دهند و روند استیضاح وی را آغاز نمایند.

اما آنچه مسلم است اینکه این استیضاح به نتیجه نخواهد رسید. درحال حاضر دموکرات‌ها توانسته‌اند با تکیه بر اکثریت خود در مجلس نمایندگان، به طور رسمی روند استیضاح را آغاز نمایند؛ اما در این رأی گیری حتی یک نماینده جمهوری خواه نیز با آغاز روند استیضاح موافقت نکرده است. بنابراین از آنجا که در نهایت استیضاح ترامپ به بیش از دو سوم آرای مجلس سنا نیاز دارد که جمهوری خواهان در آن حائز اکثریت هستند، بر همگان واضح است که این استیضاح به سود جمهوری خواهان ختم خواهد شد.

رسانه‌های ایران باید به همه ابعاد ماجرا بپردازند

آنچه در این میان لازم است درخصوص آن تدبیری اندیشیده شود، نحوه پوشش خبری داستان استیضاح ترامپ در رسانه‌های داخلی است. از رسانه‌های داخلی انتظار می‌رود به درستی تشخیص بدهند که صحنه استیضاح ترامپ یک بازی حزبی در آمریکاست و استناد به گفته‌های بعضا دروغ رسانه‌های دموکرات در بدگویی از ترامپ، چندان مطابق با واقع نیست.

از سوی دیگر اگر این داستان به درستی برای مردم ایران بازگو شود، حاوی پیامی به شدت قابل تأمل است و آن اینکه «آمریکا هیچگاه صلح و آرامش را به کشوری هدیه نمی‌کند؛ بلکه صرفا نظام‌های مستقل و مخالف خود را برکنار می‌کند تا کشوری وابسته بسازد. با کودتای آمریکایی در اوکراین، نه تنها برخلاف شعارهای گسترده مفاسد اقتصادی، کمتر نشده، بلکه ورود مقامات آمریکایی و بستگانشان به مناصب دولتی اوکراین، خود موجب شروع موجی جدید از مفاسد اقتصادی بوده است.»

انتهای پیام/ فرهنگ و گفتمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.