۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۰۷۸۰ ۲۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰ دسته: مالیات
۰

از جمله ملاحظات قانونی مطرح در طراحی مالیات سالانه املاک و خودروهای گران قیمت، نرخ‌گذاری پله‌ای و تصاعدی و عدم تجمیع ارزش کالاها نسبت به مالکین است. همچنین با وابسته کردن پرداخت این مالیات‌ها به ارائه خدماتی که برای مالکان ضروری است، می‌توان تحقق مالیات‌های مذکور را تضمین کرد. از طرف دیگر لازم است درآمد حاصل از این مالیات‌ها، جهت بازتوزیع ثروت و کاهش شکاف طبقاتی هزینه شود.

مسیر اقتصادمالیات سالانه املاک و خودروهای لوکس مثل هر طرح دیگری در مسیر قانون­گذاری و اجرا با چالش­‌هایی رو به رو است. از آنجایی که عدم توجه به این موضوعات، به بروز مشکلاتی در آینده منجر می‌­شود، لازم است پیرامون نرخ گذاری مناسب، عدم تجمیع ارزش کالاها نسبت به مالکین، ضمانت­‌های اجرایی و تخصیص درآمد در این پایه های مالیاتی، دقت بیشتری شود.

نرخ­‌گذاری تصاعدی و پله‌ای در مالیات بر املاک و خودروهای لوکس

از آنجایی که بخشی از هدف اخذ مالیات سالانه املاک و خودروهای لوکس ناظر به جنبه بازتوزیعی و تنظیمی است، این مالیات باید به صورت تصاعدی این کالاها را مورد اصابت قرار دهد. به عبارتی کالاهای مورد نظر ابتدا بر اساس ارزش به لوکس و غیر لوکس تقسیم و کالاهای لوکس نیز بر اساس طبقات ارزشی به لوکس درجه یک، درجه دو، درجه سه و … تقسیم شوند. کالاهای لوکس­‌تر می­‌بایست با نرخ بالاتری مورد اصابت مالیات قرار گیرند.

بسیار مهم است که در طراحی نرخ‌های مالیاتی به این مفهوم توجه کنیم که این نرخ‌­ها باید به صورت پله‌­ای هر طبقه را مورد اصابت مالیات قرار دهند. نرخ های غیر پله‌­ای، صرفاً در مورد درآمد به کار گرفته می­شود، چرا که در غیر این صورت می­تواند موجب فرار مالیاتی گردد. این فرار مالیاتی به نحوی است که مودی مالیاتی با کمتر نشان دادن درآمد خود در طبقه پایین­‌تری از نرخ مالیات قرار می­گیرد و یا در صورت عدم امکان فرار مالیاتی، مودی ممکن است تصمیم بگیرد فعالیت خود را کمتر کند تا مشمول مالیات پله‌­ای طبقات بالاتر قرار نگیرد.

در مورد کالاهای لوکس چنین منطقی برقرار نیست، زیرا این کالا­ها (به عنوان نمونه یک کالای لوکس درجه یک در مقایسه با یک کالای لوکس درجه دو)، کالاهای مختلفی هستند و صاحبان این کالاها رفتار متفاوتی دارند. عدم اعمال نرخ‌های پله‌ای در این مالیات که یک نوع مالیات بر ثروت است، در حقیقت نوعی نقض غرض و موجب کاهش کارایی سیاست‌ مالیاتی مذکور است.

تک تک املاک و خودروهای لوکس هر مالک باید مشمول مالیات شود

به اعتقاد عده‌­ای از کارشناسان و به منظور جلوگیری از احتکار این کالاها، وضع مالیات باید بر «مجموع ارزش‌ کالاهای منسوب به هر شخص» ‌باشد. به عقیده این افراد این کار موجب می‌شود علاوه بر جلوگیری از اقداماتی همچون کلکسیون داری خودروهای لوکس، احتکار خودروهای داخلی و یا املاک مسکونی نیز مورد اصابت این پایه‌­های مالیاتی قرار گیرد.

با توجه به اینکه این مالیات برای اصابت به کالاهای لوکس وضع شده است، اگر کالاها لوکس باشند دیگر نیازی به تجمیع ارزش کالاها نیست؛ اما اگر لوکس نباشند نباید مورد اصابت مالیات قرار گیرند.

از طرفی نرخ‌­های مالیاتی که برای این پایه­‌های مالیاتی در نظر گرفته می­شود با نگاه ممانعت از احتکار نیست. در واقع تنظیم­‌گری به نحوی که نگهداری این کالاها را از صرفه بیندازد، بواسطه محدودیت در نرخ­گذاری مقدور نیست، زیرا که در نظر گرفتن نرخ­های بالا برای این پایه‌­های مالیاتی در عمل غیرممکن است.

اگر مسئله احتکار باشد، باید راه­‌حل متناسب با خودش اتخاذ شود. به عنوان نمونه می‌­توان به قانون مالیات بر خانه‌­های خالی برای جلوگیری از احتکار در بخش مسکن اشاره کرد. همچنین برای تنظیم­گری باید مالیات بر عایدی سرمایه وضع شود تا سوداگری هزینه دار شود و حرکت به سمت فعالیت­‌های مولد شکل بگیرد.

همان­گونه که اشاره شد، کالاهای لوکس پس از سطح بندی باید به صورت پله‌­ای مشمول مالیات شوند زیرا کالاهای هر طبقه متفاوت از طبقه دیگر است و رفتار صاحبان آنها نیز با هم تفاوت دارد، لذا تجمیع ارزش کالاهای منسوب به یک فرد و مبنا قراردادن آن برای محاسبه مالیات­‌های مذکور روشی نامناسب است.

ارائه خدمات ضروری در قبال پرداخت مالیات سالانه املاک و خودروهای لوکس

ضمانت­‌های اجرایی قانون باید به گونه‌­ای باشد که با گره زدن ارائه برخی از خدمات به پرداخت مالیات­های مذکور، اجرای قانون را تضمین کند. به عنوان نمونه ثبت نقل و انتقال ملک قبل از پرداخت بدهی مالیاتی مذکور ممنوع شود. ثبت نقل و انتقال خودروهای سواری نیز قبل از پرداخت بدهی مالیاتی مذکور ممنوع گردد.

صرف این تضمین‌­ها موثر نیست، زیرا برای کسانی که فعلاً قصد نقل و انتقال اموال خود را ندارند زمینه تاخیر در پرداخت مالیات فراهم است. برای اینکه این مالیات­‌های سالانه به خوبی محقق شوند باید ارائه خدماتی را به پرداخت مالیات­‌های مذکور مرتبط کرد که در دسته خدمات ضروری و موردنیاز افراد قرار می­‌گیرد. خدماتی که مالکان بدون آنها نمی‌­توانند از دارایی خود بهره ببرند. به عنوان نمونه ارائه خدماتی از قبیل حق اشتراک آب، برق و یا گاز را می­توان به پرداخت مالیات مذکور وابسته کرد.

برای خودروهای سواری نیز می­توان جریمه­‌ای در نظر گرفت که به ازای هر ماه تاخیر در پرداخت مالیات، درصدی بر مالیات مقرر افزوده شود. همچنین در صورت عدم پرداخت بدهی مالیاتی، صاحبان خودروهای مذکور مجاز به تمدید پوشش بیمه‌های خودرو نخواهند بود.

تخصیص درآمد حاصل از مالیات سالانه املاک و خودروهای لوکس

خاصیت بازتوزیعی و تنظیم‌گری مالیات بر دارایی، آن جایی به نحو موثر کار می‌کند که درآمد حاصل از این مالیات در جهت تخصیصی متناسب با آن به کار گرفته شود. به عنوان مثال، درآمد حاصله صرف عرضه مسکن متناسب با نیاز خانوار شود.

لذا حتماً باید سازوکاری که متضمن صرف درآمد­های حاصل از این پایه­‌های مالیاتی در جهت کارکرد­های آن است، در نظر گرفته شود. این مسئله مهمی است که فرآیند باز توزیع ثروت که یکی از اهداف این قوانین مالیاتی است به چه نحوی رخ می­‌دهد.

انتهای پیام/ مالیات



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.