۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۹۷۵ ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰ دسته: پایش اقتصاد مقاومتی، دولت و حکمرانی
۰

استان کرمان اقدامات متعددی در اقتصاد مقاومتی انجام داده است. از جمله این اقدامات می توان به استفاده از بخش خصوصی در توسعه استان و همچنین انتخاب شهر قلعه گنج به عنوان پایلوت و انجام فعالیت های متعدد در آن به منظور محرومیت زدایی اشاره کرد.

به گزارش مسیر اقتصاد استان کرمان با معرفی سبک جدید مدیریتی در کشور و پیشتازی در تحقق اقتصاد مقاومتی با طرح ایده های خلاقانه که حاصل تدبیر مدبرانه و وحدت حول محور ولایت در این استان است، می رود تا نام خود را به عنوان اولین استان موفق در تحقق این راهبرد اساسی نظام در کتیبه تاریخ به ثبت برساند.

در این راستا بر مبنای نگاه جدید به ظرفیت های موجود، توسعه از محروم ترین شهرستان استان کرمان و با مشارکت بخش غیر دولتی آغاز شد تا گنج های پنهان در قلعه گنج، روی درخشان خود را از زیر غبار بی تدبیری و سیاست زدگی بیرون آورد و نور توسعه را مهمان دلهای مردم خونگرم این منطقه کند.

از همین رو است که مردم فقیر این منطقه یارانه های خود را در صندوق توسعه مشارکت می دهند تا اندوخته های خرد آنها، ثروتی کلان برای توسعه باشد، زیرا این مردم ، توسعه را به چشم دیده اند و با جان خود به خوبی آن را حس کرده اند.

پیوست فرهنگی برای اقتصاد مقاومتی

استاندار کرمان در ادامه ایده های خلاقانه خود در مسیر اجرای فرمان رهبر معظم انقلاب مبنی بر اجرای اقتصاد مقاومتی، پیوست فرهنگی را با بهره گیری از نگاه کارشناسانه روحانیت، جامعه دانشگاهی، رسانه ها و سایر نقش آفرینان فرهنگی استان به موضوع اقتصاد مقاومتی الحاق کرده است تا فرهنگ اقتصاد مقاومتی راه را برای تحقق هر چه بهتر آن، باز کند.

شکل گیری دبیرخانه ستاد اقتصاد مقاومتی در کرمان

به منظور تحقق مهمترین اولویت کشور در حوزه اقتصادی، ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در سطح کشور به ریاست معاون اول رئیس جمهوری تشکیل شده و در استان کرمان نیز این ستاد و نیز دبیرخانه آن شکل گرفته است تا برنامه ها در مسیر تحقق این امر مهم، به درستی اجرایی شوند.

اواخر سال ۹۲ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی در ۲۴ بند از سوی مقام معظم رهبری به دستگاه ها ابلاغ شد که به خوبی مسائل موجود در اقتصاد کشور را بیان کرده است و در ادامه ۱۲ برنامه ملی نیز ذیل این بند ها دیده شده که بر همین اساس پنج کمیته در سطح استان تشکیل و این ۱۲ برنامه ملی در آن جای داده شده است.

ستادهای شهرستانی نیز به تبع استان تشکیل و برنامه های مفصلی برای آن ها دیده شده که وظیفه دارند که موانع و پروژه های اقتصاد مقاومتی و عمدتا مسائل فرابخشی را دنبال کنند.

تمامی  کمیته ها با دبیرخانه ستاد در ارتباط بوده و مسائل و مشکلات را مورد بررسی قرار می دهند و اگر مسئله ای در استان قابل رفع نباشد، جهت اصلاح به دبیرخانه ستاد مرکزی ارسال می شود.

سایت دبیرخانه ستاد اقتصاد مقاومتی استان در سایت سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان طراحی شده و تمامی پاورپوینت ها، کتابچه ها و صورتجلسات در آن موجود و قابل دسترسی است.

وحدت حول محور ولایت

در راستای تحقق اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی و شکل گیری بنیان های اقتصاد مقاومتی در استان کرمان، شعار وحدت حول محور ولایت مطرح شد و در پرتو همراهی و همکاری همه گروه های سیاسی، مردم و مدیران زمینه برای رساندن استان کرمان به جایگاه اصلی آن فراهم شد.

جشنواره فرهنگی اقتصادی کرمان

همچنین جشنواره فرهنگی اقتصادی کرمان به همت استاندار کرمان با هدف معرفی ظرفیت های استان در زمینه های مختلف اقتصادی، بازرگانی، سرمایه گذاری، معدنی، کشاورزی، جاذبه های گردشگری، میراث فرهنگی و … در قالب برگزاری کمیسون های تخصصی و نمایشگاه توانمندی های استان کرمان به تفکیک موضوع و شهرستان های مختلف با حضور جمعی از چهره های ماندگار و اثرگذار کرمانی به مدت یک هفته در تهران برگزار شد.

ایده شهر نمونه اقتصاد مقاومتی در قلعه گنج

مهم ترین دلیل انتخاب شهرستان قلعه گنج استفاده از رهنمود مقام معظم رهبری بود که فرموده بودند: “یک منطقه را در نظر بگیرید، آن گاه بپردازید به رفع محرومیت از آن منطقه، به ایجاد اشتغال، ایجاد رونق و هر کاری که لازم دارد، یک منطقه را از آب و گل بیرون بیاورید.”

اینک پس از گذشت ۲۲ ماه از تحقق این ایده، شاهد تحول شگرفی در حوزه های اقتصادی، توانمندسازی مردم در جهت ایجاد معیشت پایدار ، فعالیت های عمرانی و اثرات فرهنگی آن هستیم، که ایجاد صندوق های توسعه در ۶۰ روستا با مشارکت مردم محلی، بیابان زدایی و احیاء منابع طبیعی، ارائه تسهیلات بانکی، طرح توسعه حمل و نقل بار و مسافر در روستاها و مناطق کمتر توسعه یافته، احداث کارخانه های روغن کشی کنجد، تولید آب میوه، احداث کارخانه بسته بندی و فرآوری خرما ، کنسانتره و رب گوجه، مقدمات احداث مجتمع ۳ هزار رأسی بز شیری، ساخت هتل کپری ۴ ستاره، اکتشافات جدید معدنی، تجهیز بیمارستان ۳۲ تخت خوابی، فعالیت های راه وشهرسازی، احیاء صنایع دستی و فرش بافی ، احیاء و بهره برداری از معادن شهرستان قلعه گنج و احداث سه واحد مسکونی خانه پزشک و طرح سلامت مادران از آن جمله  می باشند.

همچنین در حوزه خدمات فرهنگی و آموزشی برگزاری دوره های حرفه آموزی، احداث مساجد، احداث سالن های ورزشی، تکمیل مدارس، برگزاری اردوهای دانش آموزی و تشویق آنها و در بخش خدمات حمایتی نیز توزیع البسه، اهدای کمک های بلاعوض نقدی و غیر نقدی و مشارکت خیران انجام شده است.

تفاهم‌نامه همکاری

به منظور تحقق اهداف توسعه منطقه و ارتقاء بهره‌وری عوامل تولید، تفاهم‌نامه‌ای در تاریخ ۱۳۹۳/۰۷/۰۹ بین بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و استانداری کرمان و با همکاری چهار وزارتخانه (وزارت کشور، جهاد کشاورزی، نیرو و صنعت، معدن، تجارت) با موضوع سرمایه‌گذاری و ایجاد زیرساخت‌های اقتصادی، عمرانی، آموزشی، فرهنگی، درمانی و ورزشی، با محوریت بنیاد منعقد گردید.

اهداف تفاهم‌نامه:

۱- رفع محرومیت از طریق توانمندسازی مردم در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت؛

۲- بکارگیری ساز و کارهای بخش خصوصی و مردم منطقه در توانمندسازی اهالی در همه بخش‌ها؛

۳- تکیه بر قابلیت‌های بومی و طبیعی با تأکید بر درون‌زا نمودن و پویایی اقتصاد شهرستان؛

طرح موضوع شهر نمونه اقتصاد مقاومتی قلعه گنج
در بیستمین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور به ریاست آقای دکتر جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، دستاورد های اجرای طرح پایلوت اقتصاد مقاومتی در شهرستان قله گنج به شکل زیر ارائه گردید:

۱- کاهش ۷۰درصدی نرخ جرائم خشن نسبت به سال۹۴

۲- کاهش بسیاری از ناهنجاری های و انحرافات تخلفات وجرائم

۳- بهبود شاخص های امنیتی و انتظامی در سال۹۵

۴- افزایش اقتصاد خرد در خانوار و رونق کار در بین مردم

۵- افزایش امید به زندگی در نتیجه افزایش رفاه اجتماعی

۶- افزایش اشتغال پایدار

۷- کاهش ۵درصدی نرخ بیکاری

۸- کاهش میزان افراد مبتلا به مواد مخدر در خانواده ها

۹- افزایش حاکمیت قانون وقانون مداری در مردم

۱۰- افرایش تعداد دانش آموزان موفق

۱۱- افزایش حضور مسافرین و گردشگران خارجی در شهرستان

مناطق هشتگانه اقتصادی استان کرمان (گام دوم مثلث توسعه اقتصادی)

استان کرمان با مراکز جمعیتی متعدد، تنوع اقلیمی ، وجود مناطق وسیع کویری ونیز کوهستان های عظیم و گسترده، توزیع عادلانه امکانات و خدمات درآن را به یکی از چالش های اساسی و حساس استان تبدیل کرده است. توانایی های بالقوه ومتنوع استان و ضرورت استفاده بهینه از این توانایی ها در جهت رشد و توسعه متوازن، از عمده مباحث مطرح و لازم در جهت پیاده سازی اقتصاد مقاومتی به شمار می آید. در همین راستا جهت تحقق کاهش عدم تعادل های منطقه ای استان کرمان به هشت منطقه به شرح زیر تقسیم بندی گردید.

منطقه ۱: شهرستان های رودبارجنوب- فاریاب- کهنوج- منوجان- قلعه گنج

منطقه ۲:شهرستان های جیرفت- عنبرآباد

منطقه۳: شهرستان های ریگان- بم- نرماشیر- فهرج

منطقه۴: ارزوئیه- بافت- رابر

منطقه۵: کوهبنان- راور- زرند

منطقه۶: رفسنجان- انار- شهربابک

منطقه۷: سیرجان- بردسیر

منطقه۸: شهرستان کرمان

در این راستا زون های اقتصادی” شهرستان کرمان” با مدیریت شرکت هواپیمایی ماهان ، “کوهبنان، راور و زرند” با مدیریت شرکت میدکو، “رفسنجان، انار و شهربابک” با مدیریت شرکت مس ایران، “سیرجان و بردسیر” با مدیریت شرکت گل گهر، “جیرفت و عنبرآباد” با مدیریت اتاق بازرگانی ایران ،”ریگان، بم، نرماشیر و فهرج” با مدیریت کرمان خودرو، رودبار جنوب، فاریاب، کهنوج، منوجان و قلعه گنج با مدیریت بنیاد مستضعفان و “ارزوئیه، بافت و رابر” با مدیریت بانک های اقتصاد نوین و بانک گردشگری شکل گرفته است.

۱ ۲

جلب همکاری شرکت های بزرگ اقتصادی با استان کرمان

عقد تفاهم نامه های سرمایه گذاری با هلدینگ های بزرگ در دولت تدبیر و امید و با مدیریت استاندار کرمان در ابتدا به مبلغ ۷۵۰ هزار میلیارد ریال انجام شد و این امر آغازی برای توسعه سرمایه گذاری در این استان بود.

در این راستا شرکت های توانمندی از جمله قرارگاه خاتم الانبیاء، میدکو، گهر زمین، گل گهر و صندوق مالی و اعتباری عسکریه به منظور کمک به توسعه استان به این دیار پا گذاشتند و در حال حاضر گردش مالی این شرکت های سرمایه گذار استان کرمان بیش از هزار میلیارد تومان است.

۳

طرح های بزرگ استان کرمان در مثلث توسعه اقتصادی

استاندار کرمان در قالب ایده مثلث توسعه اقتصادی همه ارکان حکومت از جمله نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نمایندگان دولت و سرمایه گذاران را با محوریت ائمه جمعه و جماعت  به صحنه آورد تا مسیر توسعه به خوبی از وجود سنگلاخ ها، خالی شود.در این راستا ۷۵ هزار میلیارد تومان تفاهم نامه امضاء شده است که تاکنون ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به مرحله اجرا رسیده و با بهره برداری از ۲۷۴ طرح، زمینه اشتغال ۸۵۰۰ نفر فراهم شده است.

همچنین در راستای تحقق ایده مثلث توسعه اقتصادی در استان کرمان، ۱۴۴ هزار میلیارد تومان طرح شناسایی شده و آماده ارائه به سرمایه گذاران است.

۴ ۵ ۶ ۷

لزوم اختصاص ۳۵  میلیارد دلار فاینانس برای طرح های توسعه ای کرمان

در ادامه مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی در استان کرمان و اجرای طرح های بزرگ اقتصادی لزوم اختصاص ۳۵ میلیارد دلار فاینانس به منظور اجرای ۱۹۷ طرح توسعه ای در این استان نیاز است.

در این راستا تاکنون ۱۹۷ طرح نیازمند فاینانس خارجی در این استان شناسایی شده که میزان سرمایه گذاری ریالی آنها ۱۳۷ هزار میلیارد تومان بوده است که به منظور اجرای این طرح ها تاکنون ۴۰ هزار و ۲۳۹ میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است.

با اجرای این طرح ها ۴۷ هزار اشتغال در استان کرمان ایجاد می شود.

۹ ۱۰ ۱۱

آثار پروژه ها در اقتصاد کشور و زندگی مردم

تقاضای نیروی کار (اشتغال): بنابر آمار رسمی موجود در حوزه مشاغل رسمی، تعداد بیمه شدگان تامین اجتماعی در ۶ ماهه سال ۹۴ برابر با ۴۱۲۶۲۸ نفر بوده است که این تعداد در ۶ ماهه نخست سال جاری با ۴۳۵۷۲۲ نفر رسیده است که نشان از افزایش ۲۳۱۴۵ نفری در بیمه شدگان و رشد  ۵٫۶۱درصدی می باشد.

و از آنجا که این آمار تنها نشان دهنده اشتغال رسمی بوده و مشاغل غیر رسمی نیز سهم قابل توجه ای از اشتغال کل استان را دارد لذا، برآورد می شود که حدود ۶۰ درصد از مشاغل استان، مشاغل غیر رسمی است، لذا پیش بینی می شود بخش دیگری از این افراد مشاغل جذب بازار کار غیر رسمی شده اند.

از سوی دیگر واحدهای تعطیل شده در ۶ ماهه سال ۹۴، ۷ واحد با ۱۵۱۵ نیروی کار بوده است که این رقم در ۶ ماهه  نخست سال جاری به تنها ۱ واحد تعطیل شده با ۱۱۷ نیروی کار رسیده است که ماحصل اجرای طرح رونق تولید و اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی مشکل دار بوده است و تأئید دیگری بر بهبود اوضاع اقتصادی و اشتغال استان می باشد.
۱۲

جمعیت فعال و نرخ مشارکت اقتصادی

حسب بررسی انجام شده و برآوردهای آمار موجود در سال ۱۳۹۵ جمعیت در سن کار (۱۰ ساله و بیشتر) استان برابر با ۲۶۴۳۹۹۰ نفر تخمین زده شده است که از این تعداد جمعیت فعال(عرضه نیروی کار) برابر با ۹۶۷۷۰۰ نفر بوده است نرخ مشارکت اقتصادی از ۳۵٫۲ درصد در سال۱۳۹۴  به ۳۸٫۴ درصد در تابستان ۱۳۹۵رسیده است و بمیزان ۳٫۲ درصد افزایش نشان می دهد که این میزان افزایش منجر به اضافه شدن ۸۴۶۰۸ نفر نیروی کار جدید به بازار گردیده است.

 نرخ مشارکت اقتصادی استان از ۳۳٫۵ درصد در سال ۱۳۹۳ به ۳۸٫۴ درصد در تابستان ۱۳۹۵ رسیده است.

نتیجه گیری نهایی

استان کرمان بیش از دو سال و نیم است که طرح ها  و پروژه های توسعه ای را بر پایه سیاست های اقتصاد مقاومتی آغاز نمود که در شهر نمونه اقتصاد مقاومتی قلعه گنج به بار نشست و لذا این طرح برای اجرا در کل استان تدوین و با حضور بخش های خصوصی و شرکت های توسعه گرا و مدیران استانی در حال اجرا می باشد، این اقدامات پس از سفر ریاست جمهور به استان کرمان در ابتدای سال جاری و در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به سال “اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل” نام گذاری شده به عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی در کشور مطرح گردید.

بسیاری از طرح ها و ابتکارات اقتصادی و توسعه ای استان کرمان که به تایید مقامات کشوری و هیات وزیران رسیده و اکنون به عنوان یک نمونه عملیاتی موفق در کشور مطرح و در حال اجرا می باشد.

همه طرح های اقتصادی، اجتماعی، توسعه ای و فرهنگی استان کرمان در سه ساله گذشته باعث شده که ارزیابی همه جانبه استان کرمان در همه حوزه ها با معیار علمی و مدون انجام پذیرد.

منبع:

گزارش ارائه شده توسط اداره کل روابط عمومی استانداری کرمان به شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی

نکته:

گزارش ارسال شده توسط این استان، گزارش بسیار کامل و قابل تقدیری بود که خلاصه ای از آن اینجا منتشر شده است.

پینوشت:

این گزارش توسط شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی تهیه شده و در کتابچه سومین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی منتشر شده است.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.