۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۸۷۱۰ ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰ دسته: اقتصادِ محور مقاومت، تجارت و دیپلماسی کارشناس: مهدی فامیل محمدی
۰

عربستان سعودی که خود از زمین‌های بیابانی رنج می‌برد، در قالب طرحی با عنوان «خاورمیانه سبز» پیشنهاد سرمایه‌گذاری بر روی اجرای درختکاری در بیابان‌های عراق را به دولت الکاظمی ارائه کرده است. این پروژه که جایگزین پروژه‌های قبلی عربستان برای تسلط بر سرمایه‌های بیابانی عراق است، مورد انتقاد تحلیلگران عراقی واقع شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد روزنامه المراقب العراقی در گزارشی، به انتقاد از رایزنی اخیر الکاظمی و بن سلمان در خصوص طرح سعودی «خاورمیانه سبز» پرداخت. به گزارش این روزنامه، عربستان سعودی در عراق مرتکب جنایات متعددی شده است. بزرگترین آنها، حمایت از گروه‌های تروریستی است که موجب ویرانی عراق و کشته شدن هزاران شهروند این کشور شد. جنایت دیگر جنگ قیمت نفت و راکد کردن بازار جهانی با کاهش قیمت‌های این محصول است که بر اقتصاد کشورهای صادرکننده نفت از جمله عراق تأثیر منفی گذاشته است.

تروریسم سعودی این بار در قالب سرمایه‌گذاری

ضعف دولت عراق باعث شده تا این رویکرد تروریسم سعودی ادامه داشته باشد، اما این بار تروریسم با طعم سرمایه گذاری همراه است. با شکست نظامی حکومت ریاض در پروژه نفوذ گروه‌های تکفیری در عراق، این رژیم در سال های گذشته به دنبال جای پای جدیدی برای خود با سرمایه گذاری در ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی استان الانبار بود. سپس به سرمایه گذاری در بیابانهای سماوه با هدف تشکیل اردوگاه‌هایی برای آموزش نسل جدید داعش به عنوان عامل فشار بر دولت عراق روی آورد. اما همه آنها شکست خوردند و امروز با طرحی موسوم به «الشرق الاوسط الخضراء» برای کاشت ۵۰ میلیارد درخت در غرب آسیا و با حمایت نخست وزیر مصطفی الکاظمی به عنوان جانشین پروژه سرمایه‌گذاری‌های قبلی خود، که با مخالفت سیاسی و مردمی روبرو شد، دوباره به میدان آمده است.

مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق در یک تماس تلفنی با بن سلمان ولیعهد سعودی، درباره طرح سعودی «خاورمیانه سبز» رایزنی کرده است. هدف این پروژه سعودی، همکاری با کشورهای منطقه برای کاشت ۵۰ میلیارد درخت به عنوان بزرگترین برنامه جنگل کاری در جهان اعلام شده است. الکاظمی در این تماس، همچنین بر اهمیت افزایش بهره وری تولید نفت و بهره مندی از تجربیات عربستان سعودی در این‌باره تأكید كرده است.

طرح‌های سرمایه‌گذاری جعلی عربستان با هدف بهره‌کشی نفتی

در این زمینه، لطیف العکیلی کارشناس اقتصادی عراقی معتقد است که الکاظمی به روشنی، صرفا یک ابزار دست بیگانگان است و توان انتخاب ندارد. او تابع دستورهای دولت آمریکا برای توسل به عربستان سعودی و ارائه پیشنهادهای خیالی برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های این کشور در عراق است. امروز عربستان سعودی به دنبال احیای سرمایه‌گذاری در منطقه از طریق ابتکار عمل برای کاشت میلیونها درخت در غرب آسیاست؛ طرحی که بناست از عراق آغاز شود.

العکیلی معتقد است این طرح روش جدیدی برای سرپوش گذاشتن بر استراتژی نفوذ عربستان از طریق پروژه‌های سرمایه‌گذاری جعلی است. العکیلی در ادامه می‌گوید عربستان سعودی با دستورالعمل‌های آمریکایی به دنبال کنترل اراضی مجاور مرزهای خود است. زیرا این رژیم خواهان یک توافق سرمایه گذاری نفتی در عراق است که مشابه طرح مشهور مجوزهای نفتی [قراردادهای بلندمدت] باشد. طرحی که باعث شد نفت عراق در ازای دریافت مبلغی اندک، پیشاپیش فروخته شود. دولت ریاض اهداف مشترکی با اشغالگران آمریکایی دارد و می‌خواهند ثروت بیابان‌های الانبار را بدزدند و این به دلیل ضعف دولت عراق است.

خاورمیانه سبز، پروژه استعماری برای قطع جاده ابریشم از عراق

به همین دلیل است که برخی از نمایندگان پارلمان عراق نیز در مورد پروژه سعودی برای سرمایه گذاری در عراق تردیدهایی دارند. این نمایندگان پروژه جدید عربستان را «استعماری و نه سرمایه گذاری» توصیف کردند. آنها معتقدند هدف عربستان سعودی کنترل آبهای زیرزمینی در سرزمین‌های عراق است که یکی از حاصلخیزترین مناطق در کشاورزی محسوب می شود.

عبدالحسین الشمری کارشناس امور اقتصادی در این باره توضیح داد كه اصرار عربستان سعودی برای سرمایه گذاری در عراق، به منظور كنترل تصمیم‌گیری سیاسی عراق است. به علاوه اهداف دیگری از جمله اهداف امنیتی، اقتصادی و حتی فرهنگی و اجتماعی دارد. ساده ترین این اهداف می‌تواند قطع جاده ابریشم و عدم بهره مندی عراق از آن و پایان دادن به بندر استراتژیک فاو باشد.

الشمری در گفتگو با روزنامه المراقب العراقی گفت: «جاده ابریشم و بندرگاه فاو، دو پروژه مهم هستند كه عربستان سعودی در آنها مشارکت می‌كند تا آنها را نابود كند. چرا که این کشور از تسلط عراق بر تجارت خارجی منطقه از طریق جاده ابریشم هراس دارد. به همین دلیل مشاهده می‌کنیم که الکاظمی به خواسته‌های دولت سعودی گردن نهاده و در اختصاص بودجه برای این پروژه ها کوتاهی می‌کند.»

وی افزود: «پروژه سعودی در داخل عراق استعماری است. اعطای پروژه‌های سرمایه گذاری به عربستان، توافق عراق با مصر و اردن و لغو توافق‌نامه چین، آشفتگی دولت در تصمیم‌گیری را ثابت می‌كند.»

منبع: پایگاه اینترنتی روزنامه «المراقب العراقي»

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.