۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۵۴۴۳ ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

در برنامه رادیویی حدیث ایستادگی ضمن انتقاد از عملکرد چند سال اخیر ایران در زمینه توسعه روابط اقتصادی با کشورهای عراق و سوریه، بر ضرورت پاسخگویی نهادهای متولی در این امر تأکید شد. کشورهای محور مقاومت روابط سیاسی، امنیتی و فرهنگی عمیقی با یکدیگر دارند، اما تا زمانی که نتوانند با تعمیق روابط اقتصادی، یک بلوک مستقل را شکل دهند، امکان اثرگذاری مطلوب در سطح منطقه و جهان را نخواهند داشت.

به گزارش مسیر اقتصاد ویژه برنامه حدیث ایستادگی که به مناسبت ایام شهادت سردار سلیمانی از رادیو مقاومت پخش می‌شود، به موضوع اقتصاد محور مقاومت شیوه نقش آفرینی کشورهای محور در توسعه همکاری‌های اقتصادی با یکدیگر از جمله توسعه تجارت ایران با عراق و سوریه و همچنین تقویت تعاملات اقتصادی می‌پردازد.

حضور ایران در منطقه بر اساس منافع مشترک است

حسین حاجیلو کارشناس دیپلماسی اقتصادی و تحریم در گفتگوی تلفنی با برنامه حدیث ایستادگی رادیو مقاومت گفت: یکی از دلایل حضور و دخالت غیرقانونی نظامی کشورهایی مثل آمریکا در سایر نقاط دنیا را تسهیل حضور اقتصادی و ورود بنگاه‌ها و شرکت‌های اقتصادی آمریکایی دانست و ابایی هم از اینکه در گزارش‌های سالانه خود بگویند با دخالت غیرقانونی در کشورها میزان بالایی سود اقتصادی و اشتغال برای خود ایجاد کرده‌اند، ندارند.

حاجیلو با اشاره به ماهیت متفاوت حضور جمهوری اسلامی ایران در کشورهای منطقه افزود: بر خلاف آمریکایی ها، حضور ایران در کشورهای منطقه به هیچ وجه غیرقانونی نبوده و با درخواست کشورهای منطقه و در جهت کمک به ملت‌های منطقه بوده است. اما متاسفانه بعد از اینکه بحران در این کشورها با کمک های جمهوری اسلامی ایران تا حدودی رفع شده، ما نتوانسته ایم حضور اقتصادی خود را تثبیت کنیم و اگر بخواهیم حضور بلند مدت در کشورهایی مثل عراق و سوریه در داشته باشیم، باید به دنبال افزایش تعاملات اقتصادی و تعریف منافع مشترک با این کشورها باشیم.

سهم ۳ درصدی ایران از بازار کشور سوریه

کارشناس دیپلماسی اقتصادی و تحریم خاطر نشان کرد: متاسفانه ما سهم کمی از بازار کشوری مثل سوریه داریم و حدود ۳ درصد از بازار این کشور در اختیارات ایران است و این در حالی است که مثلا کشورهای ترکیه و امارات در در زمان های مختلف و به انحای گوناگون علیه دولت و ملت سوریه و حاکمیت این کشور جنگیده اند، سهم های بیشتری از بازار سوریه را در اختیار دارند. ترکیه ۷.۵ و امارات بیش از ۵ برابر ایران به کشور سوریه صادرات دارند.

متولیان توسعه تجارت با عراق و سوریه باید پاسخگو باشند

حاجیلو در ادامه افزود: ما نباید تاسیس و ایجاد نهادها و سازمان‌ها و ستادهایی مثل ستاد توسعه روابط ایران با عراق و سوریه را پایان کار بدانیم و باید از این متلویان و متصدیان بپرسیم که چرا در چندسال گذشته صادرات ما با سوریه رشد چندانی نداشته است. تحریم همزمان ایران و سوریه باعث می‌شود که هیچ کدام از دو کشور بهانه‌ای برای نقض تحریم‌ها در صورت همکاری اقتصادی با طرف مقابل نداشته باشد.

متولیان توسعه تجارت با عراق و سوریه راهبرد مشخص ندارند

وی در ادامه با اشاره به حجم بیشتر تعاملات تجاری ایران به عراق گفت: بالا بودن حجم تجارت ما با کشور عراق نسبت به دیگرهای همسایه های ایران که عمدتا هم یک‌طرفه است (ما حدود ۱۰ میلیارد دلار صادرات داریم درحالیکه واردات ما از عراق تقریبا نزدیک به صفر است) ناشی از یک استراتژی دقیق و کارشناسی و هوشمند نبوده است و روندی طبیعی بوده که به دلیل هم مرز بودن کشورها اتفاق افتاده است. پس ما اگر می خواهیم این تعاملات تجاری را تحکیم و تقویت کنیم نیاز به یک راهبرد برنامه‌ریزی شده داریم.

ماندگاری محور مقاومت منوط به تعمیق روابط اقتصادی است

در ادامه برنامه حدیث ایستادگی رادیو مقاومت، عماد اصلانی کارشناس روابط بین‌الملل گفت: ماندگاری محور مقاومت وابسته به وجود دیپلماسی و روابط عمیق اقتصادی بین ایران به عنوان نماد این تفکر و گفتمان و کشورهای منطقه است. کشورهای محور مقاومت اگرچه دارای روابط سیاسی، امنیتی و فرهنگی عمیقی هستند اما نباید فراموش کرد که تنها با برداشته شدن مرزهای اقتصادی بین این کشورهاست که این محور می تواند به حیات و فعالیت و اثرگذاری و چانه‌زنی خود در سطح منطقه و جهان ادامه دهد.

دولت کارنامه مناسبی در توسعه تجارت منطقه ای ندارد

اصلانی با اشاره به سهم ناچیز حاکمیت و دولت در دیپلماسی اقتصادی گفت: بخشی از مسائل مربوط به حوزه تجارت تنها با دخالت حاکمیت است که حل می‌شود. بنابراین حاکمیت و دولت باید نقش فعال، مستمر و تسهیل کننده‌ای در این عرصه ایفا کند نه اینکه سنگ‌اندازی کند.

ما وقتی نقش سفارتخانه‌های ترکیه و امارات را در کشورهای محور مقاومت بررسی می‌کنیم که از تمام ابزارهای موجود مثل یوتیوپ و توئیتر برای تبلیغ کالاهای خود استفاده می‌کنند و آن را با نقش سفارتخانه ایران مقایسه می‌کنیم می‌بینیم که ما تنها یک نگاه امنیتی و نظامی به منطقه داریم و این نگاه مربوط به دوران جنگ های جهانی است.

امروز اقتصاد است که کشورها را با یکدیگر همسو و ملت ها را یکدل می کند و نه نظامی‌گری. امروز در دنیا جنگ اقتصادی وجود دارد و بسیار هم بیشتر از جنگ نظامی است.

اصلانی در پایان سخنان خود گفت: بخش خصوصی ما نیاز به حمایت های جدی دولت دارد. دولت باید این اطمینان  را به بخش خصوصی بدهد تا جرات حضور و ورود به این کشورها پیدا کند، چرا که با توجه به تحریم بودن دولت سوریه، تنها دولت است که می تواند این اطمیان را به بخش خصوصی بدهد.

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.