۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۳۰۴۲ ۰۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۰ دسته: پول و بانک کارشناس: محمد قائدامینی
۰

با توجه به اهمیت داده‌های اقتصاد کلان در تحلیل‌های کارشناسی، ضروری است بانک مرکزی نسبت به انتشار به موقع، شفاف و دقیق آمار متغیرهای اقتصادی، مخصوصاً متغیرهای پولی، از طریق تریبون رسمی بانک مرکزی اهتمام ورزد.

مسیر اقتصاد/ در دسترس بودن آمار متغیرهای اقتصادی، یکی از نیازهای اساسی کارشناسان این حوزه است. در این میان آمار متغیرهای پولی نقشی برجسته‌تر دارد. علیرغم اینکه داده‌های متغیرهای پولی با ضریب خطای پایین و در بازه‌های کوتاه مدت محاسبه و در اختیار رئیس کل بانک مرکزی قرار داده می‌شود، اما در برهه فعلی، بنابر ملاحظاتی، این آمار در اختیار کارشناسان اقتصادی قرار نمی‌گیرد؛ یا صرفاً از طریق تریبون‌های غیررسمی اعلام می‌شود که نمی‌تواند محل استناد کارشناسان واقع گردد.

ضرورت انتشار به موقع داده‌های اقتصاد کلان

امروزه عمده تحلیل‌های کارشناسی یا ارزیابی سیاست‌های اقتصادی بر اساس آمار و داده‌ها صورت می‌گیرد. همین امر ضرورت در دسترس بودن داده‌ها را نشان می‌دهد. در میان متغیرهای اقتصادی، متغیرهای پولی به واسطه‌ی ثبت‌های الکترونیکی و رایانه‌ای، جزو داده‌های در دسترس و با ضریب خطای پایین هستند که قابلیت محاسبه در کوتاه مدت را دارند. لذا انتشار این داده‌ها توسط بانک مرکزی می‌تواند به تدقیق گزارش‌های کارشناسی کمک نماید.

گزارش‌ متغیرهای پولی در فواصل کوتاه مدت توسط اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی محاسبه می‌شود و در اختیار رئیس کل بانک مرکزی قرار می‌گیرد؛ اما به دلایلی این آمار منتشر نمی‌شود یا با تأخیر زیاد منتشر می‌شود و یا بعضاً توسط تریبون‌های غیررسمی منتشر می‌شود که قابلیت استناد برای کارشناسان را ندارد.

لزوم اعلام آمار و اخبار نظام پولی از تریبون رسمی بانک مرکزی

در حال حاضر بیشتر اخبار و تحولات مهم نظام پولی و بانکی کشور از طریق صفحه‌ی اینستاگرام رئیس کل بانک مرکزی اعلام می‌گردد. اگرچه صحبت مستقیم مقامات پولی با مردم، امری پسندیده و مثبت است، اما به نظر می‌رسد اعلام تحولات و بالأخص متغیرهای پولی کشور در این بستر کار پسندیده‌ای نیست و بهتر است این کار به صورت رسمی از طریق سایت بانک مرکزی صورت گیرد تا هم جایگاه این پایگاه تقویت گردد و هم قابلیت استناد داشته باشد.

اختلاف در آمار منتشره موجب کم‌اعتبار شدن مقامات پولی می‌شود

امروزه یکی از مسائل مهم در سیاست‌گذاری پولی، نقش اعتبار مقام پولی و باورپذیر بودن سیاست‌های وی است. یکی از مسائلی که می‌تواند منجر به خدشه‌دار شدن اعتبار مقام پولی شود، اختلاف در اخبار و آمار منتشره است.

به عنوان مثال رئیس کل بانک مرکزی، رشد نقدینگی شش ماهه اول سال ۹۹ را ۱۵.۵ درصد اعلام نمود[۱]. درحالی که چند روز بعد سایت بانک مرکزی در خلال گزارش تحلیل تحولات اقتصاد کلان، همین متغیر را برای همین بازه زمانی ۱۷.۱ درصد اعلام کرده است[۲]. این تناقض‌گویی در آمار متغیرهای پولی جای خالی اعلام رسمی و به هنگام متغیرها از یک تریبون رسمی را بیش از پیش نمایان ساخته است.

بنابر آنچه گفته شد، ضروری است بانک مرکزی داده‌های مهم اقتصاد کلان را به صورت شفاف، دقیق، به موقع و به صورت رسمی و قابل استناد منتشر نماید تا ضمن تدقیق تحلیل‌های کارشناسی، اعتبار خود را نیز افزایش دهد.

پینوشت:

[۱]  سایت بانک مرکزی؛ کد خبر: ۲۰۶۰۴

[۲]  سایت بانک مرکزی: https://www.cbi.ir/showitem/20649.aspx

انتهای پیام/ نظام مالی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.