۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۲۲۹۲ ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰ دسته: مالیات کارشناس: سید وحید رضا پرهیزکاری
۰

دولت بریتانیا به دنبال راه‌حلی برای جبران کسری بودجه و هزینه‌های انجام شده برای مقابله با بحران کرونا است. تحقیقات اخیر یک اندیشکده در بریتانیا نشان می‌دهد که ۶۹ درصد از مردم این کشور با افزایش ۱۰ واحد درصدی مالیات بر درآمد ثروتمندان و افزایش نرخ مالیات بر عایدی سرمایه موافق هستند و این گزینه‌ها راه‌حل‌های مناسب‌تری برای جبران کسری بودجه است.

به گزارش مسیر اقتصاد یک اندیشکده در گزارشی مدعی شده است که اکثریت مردم بریتانیا حامی افزایش ۱۰ درصد واحدی مالیات بر درآمد ثروتمندان برای افراد با درآمد بالا هستند. اهمیت این موضوع زمانی است که که کشور در حال آماده شدن برای افزایش مالیات هاست.

ریشی سوناک وزیر خزانه داری بریتانیا به مردم هشدار داده است برای جبران هزینه های انجام شده در بحران کرونا مالیات ها باید افزایش پیدا کند. با این حال گزینه های زیادی درمورد شیوه افزایش مالیات ها وجود دارد.

برخی از افراد معتقد هستند که افرادی که درآمد بیشتری دارند باید هدف اصلی این افزایش مالیات ها قرار گیرند؛ اما مخالفان این ایده بیان می کنند که این اقدام باعث کاهش ایجاد سرمایه و کاهش مجموع درآمدهای مالیاتی خواهد شد. مالیات بر دارایی هایی مانند املاک و زمین نیز گزینه های دیگری است که می تواند در نظر گرفته شود.

بیش از نیمی از مردم حامی افزایش مالیات بر ثروتمندان

در گزارش اخیری که توسط اندیشکده Demos منتشر شده بیان شده است که بیش از نیمی از جمعیت بریتانیا از جمله اکثریت رای دهندگان محافظه کار ۲۰۱۹ از افزایش مالیات های تصاعدی حمایت کرده اند. بر اساس این گزارش در صورت افزایش سقف درآمدهای مشمول مالیات از ۱۲۵۰۰ پوند به ۲۰۰۰۰ پوند موافق افزایش ۲ واحد درصدی در نرخ مالیات ها هستند و از نرخ های ۲۲ ، ۴۲ و ۴۷ درصدی حمایت خواهند کرد.

همچنین در این گزارش بیان شده است که ۷۰ درصد از کل رای دهندگان محافظه کار در سال ۲۰۱۹ و ۶۹ درصد از عموم مردم حامی جدی افزایش ۱۰ درصدی مالیات بر درآمد افراد با درآمد سالانه بیشتر از ۱۰۰ هزار پوند هستند.

افزایش نرخ مالیات بر عایدی سرمایه اقدامی محتمل

به نظر می رسد که افزایش نرخ مالیات بر درآمد تنها اقدام ریشی سوناک برای افزایش مالیات ها نباشد، گمانه زنی هایی وجود دارد که اقدام بعدی افزایش نرخ مالیات بر عایدی سرمایه (تا نرخ مالیات بر درآمد) و رفتار یکسان با درآمدهای ناشی از سرمایه و کار است.

حدود نیمی از مردم ( ۴۶ درصد) از این ایده حمایت کرده اند و تنها ۱۸ درصد مخالف افزایش مالیات عایدی سرمایه بوده اند.

همچنین در این گزارش بیان شده است که ۶۳ درصد از مردم موافق مالیات بر ثروت ۱۰ درصدی بر افراد با ثروت بیش از ۲ میلیون پوند به جز خانه اصلی و حقوق بازنشستگی هستند و تنها ۱۱ درصد مخالف اجرای این مالیات هستند.

در گزارش این اندیشکده بیان پیشنهاد شده است که دولت باید مالیات بر درآمد همه افراد با درآمد بالاتر از ۲۰ هزار پوند را متناسب با درآمدشان افزایش دهد. مالیات سالانه املاک لوکس و گران قیمت باید افزایش یابد. دولت می تواند مالیات بر ارزش افزوده شهریه مدارس خصوصی و بیمارستان های خصوصی را افزایش دهد.

توجیه ثروتمندان در مورد لزوم افزایش مالیات‌ها

دولت باید راه هایی که از طریق آن اجتناب از پرداخت مالیات صورت می گیرد را از بین ببرد و با گسترش فرهنگ مالیاتی در جامعه مردم را در مورد چگونگی و لزوم افزایش مالیات ها و شیوه خرج کردن آن ها آگاه کند. زیرا همانگونه که افزایش مالیات ها برای افراد فقیر و کم درآمد نامطلوب است و با مخالفت مردم همراه می شود، افزایش بی دلیل و تنبیهی مالیات بر ثروتمندان نیز مطلوب نخواهد بود و با مخالفت آن ها همراه خواهد شد.

همچنین مطابق تحقیقات این اندیشکده مقاومت های شدیدی در مورد افزایش نرخ اصلی مالیات بر ارزش افزوده و اعمال مالیات بر عایدی سرمایه بر خانه اصلی افراد وجود دارد.

منبع: تلگراف

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.