۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۱۱۶۷ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰ دسته: دولت و حکمرانی
۰

شکست آمریکا در تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل، درحالیکه حتی کشورهای اروپایی نیز با این پیشنهاد مخالفت نکردند، یک دستاورد برای ایران محسوب نمی‌شود. هدف ایران از توافق برجام و پذیرش تمدید تحریم تسلیحاتی تا سال جاری، نه به انزوا کشاندن آمریکا در عرصه بین‌الملل، بلکه برداشته شدن همه تحریم‌های مالی و تجاری بود و از این نظر همچنان ایران بازنده بزرگ مذاکره و توافق با آمریکا و کشورهای اروپایی است.

مسیر اقتصاد/ جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد عصر جمعه باهدف بررسی قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران به صورت مجازی برگزار شد. آمریکا و جمهوری دومنیکن تنها اعضای شورای امنیت بودند که به این قطعنامه رای مثبت دادند. یازده عضو دیگر از جمله کشورهای اروپایی رای ممتنع دادند و چین و روسیه هم چنان که پیش‌بینی میشد به آن رای مخالف دادند.

پس از این وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای به انتقاد از شورای امنیت پرداخت و این نهاد سازمان ملل را متهم کرد که به مطالبات کشورهای منطقه و اسرائیل بی‌توجه بوده است. سفیر دائمی آمریکا در سازمان ملل نیز از ادامه تلاش این کشور برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران گفته است.

شکست بی سابقه آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل

مجید تخت‌روانچی، سفیر دائمی ایران در سازمان ملل نیز، دقایقی بعد از پایان رای‌گیری در توییتر، رد قطعنامه پیشنهادی آمریکا را نشانه «انزوای ایالات متحده و شکست یکجانبه‌گرایی» دانست. در ادامه نیز دیگر مسئولین کشور از جمله رئیس جمهور و مقامات وزارت خارجه به این شکست آمریکا واکنش نشان دادند.

شکست این چنینی آمریکا در تصویب قطعنامه مدنظر خود، تا به حال در شورای امنیت سازمان ملل سابقه نداشته است. از این نظر رأی گیری اخیر به وضوح شکستی بزرگ برای آمریکا در عرصه بین‌الملل محسوب می‌شود.

تمدید نشدن تحریم تسلیحاتی به منزله پیروزی ایران است؟

اما سئوال مهمی که باید به آن پاسخ داده شود اینکه آیا شکست آمریکا در تمدید تحریم تسلیحاتی به منزله یک پیروزی برای ایران است؟

تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران در سال ۱۳۸۶ تصویب شد و بر اساس توافق برجام قرار است در مهر ماه سال جاری پس از ۱۳ سال لغو شود. اما لغو تحریم تسلیحاتی تنها یکی از اهداف ایران از ورود به مذاکرات هسته‌ای بود که به تصویب برجام ختم شد.

علاوه بر این باوجود پایبندی ایران به برجام در سال‌های اخیر، در عین بهره‌مندی «تقریبا هیچ» از مزیت‌های آن، تنها چین و روسیه به تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران رأی منفی داده‌اند و کشورهای اروپایی هرچند با آمریکا در این زمینه همراه نشده‌اند، اما در کنار ایران نیز نایستاده‌اند. این درحالیست که روسیه و چین در جریان مذاکرات برجام نیز مخالف تداوم تحریم تسلیحاتی ایران تا سال ۱۳۹۹ بودند و ایران این امتیاز را برخلاف خواست دو شریک اصلی خود به کشورهای اروپایی و آمریکا داد.

بنابراین آنچه مسلم است اینکه عدم موفقیت آمریکا در تمدید تحریم تسلیحاتی ایران یک دستاورد برای جمهوری اسلامی محسوب نمی‌شود.

شکست آمریکا در تمدید تحریم تسلیحاتی ایران نشانه قوت برجام است؟

مقامات دولتی و رسانه‌های طرفدار دولت درحالی شکست آمریکا در تمدید تحریم تسلیحاتی را نشانه قوت برجام عنوان کرده‌اند که به اذعان بسیاری از کارشناسان عرصه بین‌الملل آمریکا همچنان می‌تواند به عنوان یک عضو دائم شورای امنیت و نه یک عضو برجام، با استفاده از سازوکار اسنپ بک در قالب برجام، تحریم تسلیحاتی و در واقع تمامی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را بازگرداند.

بنابراین رسیدن ایران به جایگاه فعلی، که نه از برداشته شدن تحریم‌های مالی و تجاری سود می‌برد، نه امکان فروش نفت دارد و همچنان احتمال بازگشت همه تحریم‌ها از طریق سازوکار اسنپ بک وجود دارد، نه تنها نشانه قوت برجام نیست، بلکه نشانه ضعف آن است.

هدف اصلی مذاکره با غرب و توافق برجام فراموش نشود

مهم تر از همه اینکه نباید فراموش کرد که هدف اصلی ایران از ورود به مذاکره با آمریکا و کشورهای غربی، برداشته شدن تحریم‌های مالی و اقتصادی ثانویه آمریکا بود که در تجارت دوجانبه ایران با دیگر کشورهای جهان اختلال ایجاد کرده بود. این هدف در مقایسه با تمدید یا عدم تمدید تحریم تسلیحاتی شورای امنیت از اهمیتی به مراتب بیشتر برخوردار است.

انتهای پیام/ دولت و حاکمیت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.