۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۹۰۰۴ ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰ دسته: انرژی
۰

رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق، درباره تعرفه‌گذاری برق در سال ۱۳۹۹ اعلام کرد: با توجه به تجربه موفق سال گذشته، مصوبه دولت امسال نيز اجرايي خواهد شد و مشترکاني که الگوي تعيين شده را رعايت کنند تنها مشمول ۷ درصد افزايش تعرفه خواهند شد و به بهاي برق مشترکان پرمصرف ۱۶ درصد ديگر نيز اضافه مي‌شود.

به ‌گزارش مسیر اقتصاد بر اساس تجربه سال‌های گذشته، از اواسط خرداد ماه با توجه به افزایش دمای هوا، مصرف برق به دلیل وارد شدن بارهای سرمایشی به شبکه برق، بالا خواهد رفت. این موضوع اعمال راهکارهای مدیریت مصرف در پیک بار مانند تعرفه‌گذاری ویژه برق در ایام پیک را می‌طلبد.

افزایش ۱۶ درصدی تعرفه پرمصرف‌ها در سال گذشته

مصطفي رجبي‌مشهدی سخنگوی صنعت برق، در اين باره با بيان اين که سال گذشته ۲۴ ميليون مشترک خانگي الگوي مصرف را رعايت و تنها مشمول ۷ درصد افزايش بهاي مصرف برق شدند، تصريح کرد: با اين حال ۵ ميليون مشترک نيز بودند که مصارف آنها بيش از الگوهاي تعيين شده قرار داشت و در رده مشترکان پرمصرف قرار گرفتند.

وي يادآور شد: براساس مصوبه دولت و با هدف ايجاد انگيزه براي کاهش مصرف، به تعرفه برق اين دسته از مشترکان پرمصرف، ۱۶ درصد ديگر اضافه شد.

سال گذشته ۸ میلیون مشترک مشمول پاداش شدند

سخنگوي صنعت برق به گروهي از مشترکان نيز اشاره کرد که علاو بر رعايت الگوي مصرف، در دوره تابستان، نسبت به کاهش مصرف برق خود نيز اقدام کرده بودند.

رجبي‌مشهدی در اين زمينه اظهار داشت: سال گذشته ۸ ميليون مشترک خانگي نه تنها الگوهاي تعيين شده را رعايت کردند، بلکه در فصل تابستان، مصرف برق خود را کاهش دادند.

وي ادامه داد: به اين گروه از مشترکان ۱۰۶ ميليارد تومان پاداش اختصاص يافت که در قبوض برق آنها لحاظ و در عمل از هزينه برق آنها کاسته شد.

افزایش تعرفه‌ها مطابق سال گذشته است

رجبي‌مشهدی درباره تعرفه‌گذاری برق در سال ۱۳۹۹ گفت: با توجه به تجربه موفق سال گذشته، مصوبه دولت امسال نيز اجرايي خواهد شد و مشترکاني که الگوي تعيين شده را رعايت کنند تنها مشمول ۷ درصد افزايش تعرفه خواهند شد و به بهاي برق مشترکان پرمصرف ۱۶ درصد ديگر نيز اضافه مي‌شود.

سخنگوي برق خاطرنشان کرد: آمارهاي صنعت برق نشانگر آن است که حدود ۸۵ درصد از مشترکان خانگي در رده مشترکاني هستند که براساس الگوهاي تعيين شده برق مصرف مي‌کنند و صرفا مشمول ۷ درصد افزايش بهاي برق مصرفي خواهند شد.

وي افزود: مشترکان پرمصرف نيز مي‌توانند با رعايت راهکارهاي ساده‌اي که توسط شرکت‌هاي برق اعلام مي‌شود، مصرف برق خود را کاهش و در رده مشترکان خوش مصرف قرار گيرند و حتي از پاداش همکاري نيز بهره‌مند شوند.

رجبي‌مشهدی خاطرنشان کرد: از جمله راهکارهاي ساده کاهش مصرف مي‌توان به تنظيم درجه کولرهاي گازي در دماي ۲۴ تا ۲۵ درجه، استفاده از دور کند کولرهاي آبي، بهره گيري از نور طبيعي و خاموش کردن لامپ‌هاي اضافي در طي روز اشاره کرد.[۱]

ایام پیک بار، تعرفه‌گذاری خاص خود را می‌طلبد

به طور کلی تعرفه‌گذاری برق باید شکل قاعده‌مند داشته باشد، به گونه‌ای که قالب کلی تعرفه بر اساس الگوی مصرف مناطق و بر حسب حجم مصرفی مشترکین تدوین شود (چنانچه تعرفه پلکانی فعلی بر حسب حجم مصرفی تعیین شده است) و تعیین نرخ به ازای میزان مصرف به شکلی باشد که مشوق مصرف بهینه و  بازدارنده اسراف باشد.

علاوه بر این قالب کلی تعرفه، لازم است برای ایام پیک بار سال، تعرفه‌گذاری ویژه انجام شود. این تعرفه مبتنی بر زمان است و نرخ برق در ایام پیک و حتی ساعات پیک بار را بیشتر از سایر زمان‌ها تعیین و در عوض در ساعات کم‌باری با تخفیف در قیمت برق جبران می‌کند.

این تعرفه برای شرایط ویژه می‌تواند حالت شناور داشته باشد و تغییر کند که البته لازمه اعمال چنین تعرفه‌گذاری، وجود کنتورهای مناسب و امکان ارتباط با مشترکین و همکاری رسانه ملی برای اطلاع رسانی به موقع است.

تعرفه‌گذاری برق باید به صورت یک قانون ثابت اجرا شود

نکته بسیار مهم این است که اصلاح تعرفه‌های‌ برق به جای اینکه به صورت سالانه انجام شود و وابسته به تصمیم هیئت دولت در هر دوره باشد، بهتر است بر اساس یک قاعده ثابت هر سال انجام شود.

این قاعده می‌تواند به صورت لایحه تدوین و به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد. این قانون باید شامل اصلاح سالانه نرخ برق برای همه مشترکین تعرفه‌های مختلف (خانگی، عمومی، صنعتی، کشاورزی و …) بوده و شرایط پیک بار و ساعات اوج مصرف نیز در آن لحاظ شود.

برای نمونه در این قانون ذکر شود که میزان افزایش تعرفه سالانه باید درصدی از تورم سالانه کشور باشد. همچنین میزان الگوی مصرف اقلیم‌های مختلف نیز می‌تواند هر دو سال یکبار (با در نظر گرفتن تغییرات دمایی کشور) مورد ارزیابی مجدد قرار بگیرد تا مدیریت مصرف و روند نزدیک شدن به قیمت‌ واقعی حامل‌های انرژی نیز تسریع شود.

پیشنهاد می شود طرح اولیه این قانون توسط نهادهای ذی‌صلاح مانند دفتر برنامه‌ریزی تلفیقی و هیئت تنظیم بازار برق وزارت نیرو تدوین و در هیئت دولت به تصویب رسیده و سپس به صورت لایحه به مجلس شورای اسلامی تقدیم ‌گردد تا به صورت قانون، سالانه قابل اجرا باشد.

پینوشت:

[۱] پاون، کد خبر: ۵۳۲۹۵

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.