۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۷۶۲۵ ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی، راه ابریشم چین کارشناس: رضا سهرابی
۰

پاکستان با بیش از ۶۰ پروژه مختلف، به عنوان یکی از کشورهای پرچمدار در پیشبرد سیاست‌های اقتصادی جاده ابریشم جدید چین لقب گرفته است. این کشور که سال‌هاست با بدهی‌های کلان خارجی دست و پنجه نرم می‌کند، با توافق بر سر ایجاد یک کریدور اقتصادی میان چین و پاکستان موسوم به «سی پِک»، از سرمایه گذاری چین به عنوان راهی برای حرکت به سمت توسعه یافتگی در عین بحران مالی، سود می‌برد.

مسیر اقتصاد/ بحران تعادل پرداخت پاکستان در سال ۲۰۱۸ میلادی به اوج خودش رسید و این وضعیت به افزایش بدهی‌های خارجی این کشور انجامید. بحران مالی اخیر باعث شد این کشور برای بار دوازدهم از سال ۱۹۸۰ میلادی، به صندوق بین‌المللی پول رجوع کند. همچنین، علاوه بر ۳ میلیارد دلاری که بابت پول نفت به دولت عربستان سعودی بدهکار بود ۳ میلیارد دلار دیگر نیز از این کشور وام گرفت. در چنین شرایطی دولت چین متعهد گردید با ایجاد کریدور اقتصادی چین-پاکستان موسوم به «سی‌پِک» در قالب طرح جاده ابریشم جدید، به ثبات اقتصادی در پاکستان کمک کند و پاکستان نیز با نگاه مثبت به این طرح به عنوان راه حلی برای عبور از  بحران، نقش خود را در ابتکار تازه چین پررنگ و پررنگ‌تر نمود.

در پاکستان – که یکی از طولانی ترین لیست پروژه‌ها را بین کشورهای عضو «ابتکار یک کمربند، یک راه» دارد- تا به امروز حدود ۶۰ طرح در حوزه‌های مختلفی چون حمل و نقل، انرژی و مناطق ویژه اقتصادی اجرایی شده یا در حال اجراست که در ادامه به مواردی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

نیروگاه‌های تولید برق

دولت پاکستان که سال‌هاست در تامین برق برای جمعیت بالای ۲۰۰ میلیونی خود با مشکل روبروست، به احداث نیروگاه‌های متعددی برای تولید برق روی آورده است. در همین راستا و با سرمایه‌گذاری طرف چینی، ۲۲ پروژه در حوزه انرژی ذیل «سی پِک» تعریف شده است که اکثر آن‌ها به ساخت نیروگاه‌های بادی و نیز نیروگاه‌های ذغال سنگی برای تولید برق از طریق ذغال سنگ‌های وارداتی از چین اختصاص یافته‌اند. از جمله مهم‌ترین پروژه‌های تکمیل شده در این حوزه می‌توان به سه نیروگاه ذغال سنگی در ایالات سند، پنجاب و بلوچستان، هر کدام به ارزش تقریبی ۱۹۱۲ میلیون دلار و همچنین، نیروگاه برق بادی داوود در ایالت سند به ارزش ۱۱۲ میلیون دلار اشاره کرد.

پروژه‌های زیرساختی (جاده و راه آهن)

آزادراه پیشاور-کراچی یکی از بزرگترین پروژه‌هایی است که در کریدور اقتصادی چین-پاکستان «سی‌پِک»، ذیل طرح جاده ابریشم جدید، در پاکستان تعریف شده است. این آزادراه که طول آن به ۱۱۰۰ کیلومتر می‌رسد ایالت پیشاور در شمال پاکستان را به ایالت کراچی در جنوب پاکستان متصل می‌کند. بخشی از این پروژه عظیم که شهرهای مولتان و سوکر را به هم مرتبط می کند به ارزش تخمینی ۲ میلیارد و ۸۸۹ میلیون دلار اواخر سال ۲۰۱۹ به افتتاح رسید.

توسعه و بازسازی خط آهن کراچی-پیشاور از جمله دیگر پروژه‌های زیرساختی است که به طول ۱۸۷۲ کیلومتر توسط طرف چینی در پاکستان کلید خورده و ارزش آن ۸ میلیارد و ۱۷۲ میلیون دلار برآورد شده است.

مجموعه پروژه‌های گوادر در کریدور اقتصادی چین-پاکستان «سی‌پِک»

بدون شک یکی از استراتژیک‌ترین طرح‌های در حال اجرا در پاکستان ذیل جاده ابریشم جدید، مجموعه پروژه‌های گوادر می‌باشد. بزرگراه ها، خطوط ریلی و فرودگاه بین‌المللی شهر گوادر در کنار بندر مدرنی که در حال آماده شدن است می‌تواند این شهر و به عبارت دیگر، کشور پاکستان را به مبدأ و مقصد کشتی‌های تجاری از سراسر دنیا که قصد دارند با کشورهایی نظیر تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان و حتی خود چین به تجارت بپردازند، بدل کند. مجموعه ۹ طرح اجرایی در گوادر که ارزشی بیش از ۸۰۰ میلیون دلار دارند در نهایت می‌توانند این شهر بندری را به رقیبی جدی برای بندر توسعه یافته‌ی چابهار در ایران -که در ۷۲ کیلومتری گوادر واقع شده است- تبدیل کنند.

انتهای پیام/ تجارت و ارز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.