۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۴۳۱۶ ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰ دسته: دولت و حکمرانی
۰

حجت‌الاسلام رجب‌نژاد مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان مرکز اردبیل، با اشاره به اینکه شکاف طبقاتی ایجاد شده بین مردم و مسئولان مردم را نسبت به دستاوردهای انقلاب بی‌اعتماد کرده است، گفت: تقسیم عادلانه ثروت ملی زمینه‌ساز اعتماد مردم به نظام اسلامی است.

به گزارش عادله جوادزاده خبرنگار استان اردبیل مسیر اقتصاد با ورود کشور به پنجمین دهه حیات انقلاب اسلامی به نظر می‌رسد شکاف ایجاد شده بین مردم و مسئولان زمینه برخی نارضایتی‌ها و بی‌اعتمادی‌های مردم را فراهم آورده که در این میان تقسیم عادلانه ثروت ملی بین مردم و کاهش نابرابری‌های اقتصادی می‌تواند به ترمیم این شکاف منجر شود.

تقسیم عادلانه ثروت ملی زمینه‌ساز اعتماد مردم به نظام اسلامی

حجت‌الاسلام مسعود رجب‌نژاد مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان مرکز اردبیل در گفتگو با مسیر اقتصاد با بیان اینکه آموزه‌های انقلاب اسلامی و توصیه‌های وحدت‌مدارانه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران باید در سرلوحه کارهای مسئولان قرار گیرد، اظهار کرد: به نظر می‌رسد کشور در وضعیت فعلی با نوعی اهمال‌ در توجه به بسیاری از اولویت‌های انقلاب قرار دارد و این امر اصلا به صلاح نظام و کشور نیست.

وی با اشاره به اینکه منابع اقتصادی کشور باید به صورت عادلانه بین همه مردم تقسیم شود، بیان کرد: طرح جدید مجلس مبنی بر اعلام اموال مسئولان راهکاری برای مقابله با اشرافی‌گری است و مردم باید در جریان تمام تحرکات اقتصادی دولت و مسئولان قرار گیرند. تقسیم عادلانه منابع کشور در بین مردم بسترساز وثوق و اعتماد مردم به نظام و مسئولان است. علاوه بر بهره‌مندی همه مردم از دارایی‌های کشور باید مناصب و مشاغل دولتی نیز به صورت عادلانه در بین اقشار مختلف مردم تقسیم شود تا همه به طور یکسان از داشته‌ها و منابع کشور استفاده کنند.

تقویت نظارت مردم بر مسئولین راهکار کاهش شکاف طبقاتی

استاد دانشگاه محقق اردبیلی اجرای قانون رسیدگی به اموال مسئولان را موثر اعلام کرد و گفت: واگذاری امور به مردم یکی دیگر از راه‌های کاهش فاصله طبقاتی و از بین بردن فشار اقتصادی حاکم بر جامعه است که ورود بخش خصوصی به مسایل کلان اقتصادی یکی از وجوه این امر است. دامن زدن به شکاف طبقاتی موجود در جامعه مغایر با صلاح کشور است. این گونه رفتارهای ناپسند اجتماعی سبب می‌شود جامعه با گسست اجتماعی و اقتصادی مشهودی روبرو شود و جبران این گسست و فاصله هزینه‌های سنگینی را به کشور تحمیل می‌کند.

رجب‌نژاد با بیان اینکه مردم ولی‌نعمتان نظام هستند و تامین نیازهای اقتصادی آنها نیز باید در اولویت مسئولان باشد، خاطرنشان کرد: اما به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر با نوعی بی‌توجهی به معیشت مردم در کشور روبرو بوده‌ایم؛ به نحوی که در حال حاضر شکاف طبقاتی میان مردم و مسئولین به مساله‌ای آزاردهنده تبدیل شده است. لازمه استمرار و تقویت نظام اسلامی برطرف کردن این شکاف ملموس است. این شکاف موجب ایجاد تزلزل در مدیریت کشور می‌شود و نوعی بی‌اعتمادی را نیز در بین مردم به وجود آورده است.

نابرابری‌های اجتماعی زمینه‌ساز شکاف طبقاتی در جامعه

مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان مرکز اردبیل فقر موجود در جامعه را ناشی از این تبعیض‌ها و نابرابری‌ها دانست و افزود: طراحان نظام اقتصادی باید راه حل‌های علمی و آگاهی‌بخشی را در این زمینه ارائه دهند تا با کاستن از نابرابری‌های اجتماعی موجود زمینه را برای بهره‌مندی همه طبقات جامعه از ثروت ملی فراهم آورند.

رجب‌نژاد در پایان ایجاد برابری و عدالت‌محوری بر پایه از بین بردن تبعیض‌ها و گسست طبقاتی را مهم ارزیابی کرد و گفت: بازتولید ثروت و کاهش فقر سبب می‌شود جامعه اعتماد از دست رفته را بازیابی کند و زمینه های استحکام و اعتماد به نظام اسلامی نیز بیش از پیش فراهم آید.

انتهای پیام/ فرهنگ و گفتمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.