۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۴۰۸۴ ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰ دسته: مسکن
۰

علوی رئیس مجمع نمایندگان کردستان گفت: بازار مسکن کشور در چنبره مسائل واسطه‌گری و دلالی گرفتار شده است و در این شرایط دولت در چندسال اخیر، برای اصلاح شرایط بازار هیچ اقدامی انجام نداده است؛ درحالیکه وظیفه دولت تأمین مسکن متناسب با نیاز خانوار کشور است.

به گزارش رحیمی خبرنگار استان کردستان مسیر اقتصاد این روزها وضعیت بازار مسکن به گونه‌ای نابسامان شده است که قیمت‌ها در این بازار از ثبات کافی برخوردار نیست و همین امر موجب ایجاد مشکلات بسیار زیادی برای متقاضیان خرید مسکن شده است. بسیاری از کارشناسان افزایش نجومی قیمت مسکن را ناشی از عدم اجرای سیاست‌های درست مالیاتی و همچنین عدم تولید مسکن می‌دانند.

بازار مسکن در چنبره واسطه‌گری و دلالی گرفتار است

سید احسن علوی رئیس مجمع نمایندگان کردستان در گفتگو با مسیر اقتصاد به شرح وظایف کمیسیون عمران مجلس پرداخت و اظهار داشت: کمیسیون عمران به‌عنوان تخصصی‌ترین کمیسیون مجلس در بخش کارهای عمرانی روستایی و شهری به‌صورت مستقیم مداخله داشته و طرح‌ها و لوایح متعدد را مورد بررسی قرار می‌دهد.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس با اذعان به اینکه بسیاری از پیمانکاران در سال‌های اخیر به‌دلیل تأمین نشدن مصالح ساختمانی و قیر پروژه‌ها را نیمه‌تمام رها کرده‌اند، گفت: متأسفانه این معضلات سبب شده که بسیاری از طرح‌ها با تأخیر به اتمام برسد؛ البته بسیاری از مشکلات نیز ناشی از عدم نظارت، نوع اجرا و تمکین به قانون است.

وی به بررسی آخرین وضعیت بازار مسکن در کمیسیون عمران مجلس پرداخت و تصریح کرد: متأسفانه بازار مسکن نیز همچون بسیاری از حوزه‌های اقتصادی دیگر، در چنبره واسطه‌گری و دلالی گرفتار شده است؛ و دولت در چندسال اخیر به صورت مستقیم ورود نکرد و نوسان قیمت بیشتر در دست سوداگران افتاد. بسیاری از دلالان با خرید بسیاری از واحدها، قیمت‌های مسکن را ابتدا در تهران، کلانشهرها، شهرها، پایین شهرها، محلات و روستاها تعیین کرده تا جاییکه ساختمانی را در یکی از روستاهای کردستان به ۲۰۰ میلیون تومان فروخته بودند و با این کارها بحرانی را در کشور ایجاد کردند.

دولت موظف به ساخت مسکن متناسب با نیاز خانوار است

علوی از ساخت ۹۰۰ هزار واحد مسکونی توسط دولت خبر داد و افزود: امسال ساخت ۴۰۰ هزار واحد آن آغاز شده و مابقی را نیز در سال آینده می‌سازند. سهم مسکن در هزینه‌های خانوار ۳۰ تا ۳۵ درصد است. باید مردم از واحدهای مسکونی ارزان قیمت برخوردار شوند و دغدغه تامین مسکن و سرپناه را نداشته باشند.

وی افزود: باید دولت براساس اصل ۳، ۳۱ و ۴۳ قانون اساسی متعهد و برای مردم سرپناه بسازد اما متأسفانه این کار انجام نشده و امیدواریم این شرایط فراهم و دهک‌های پایین از این ظرفیت برخوردار شوند. باید در مجموع ۵ میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته شود تا کاملاً عرضه و تقاضا مدیریت و کمبود مسکنی نداشته باشیم چراکه از این طریق می‌توان بازار مسکن را متعادل کرد.

انتهای پیام/ راه و ساختمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.