۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۳۳۶۹ ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰ دسته: انرژی، طرح های پتروشیمی کارشناس: سید حسن محفوظی
۰

پتروشیمی فسا به عنوان یکی از طرح‌های تعریف‌شده در مسیر خط لوله اتیلن مرکز، با گذشت بیش از ۱۲ سال از صدور مجوز احداث آن، بدون پیشرفت محسوسی رها شده است. تعریف این پتروشیمی در منطقه‌ای که همواره با بحران بی‌آبی مواجه بوده است، دلیل اصلی عدم پیشرفت این پروژه شناخته می‌شود. همین مسئله باعث شده است بسیاری از مسئولان شهری و استانی و مدیران صنعت پتروشیمی نیز به نامناسب بودن تعریف این پتروشیمی‌ها مهر اذغان نمایند و خواستار انتقال آن به منطقه عسلویه شوند.

به گزارش مسیر اقتصاد موضوع صدور مجوز احداث پتروشیمی در استان فارس در سال ۱۳۸۶ توسط هیئت وزیران، با هدف توسعه صنعتی استان فارس و با تعهد تأمین خوراک از خط اتیلن مرکز در شهرهای فیروزآباد، فسا، جهرم، داراب و استهبان و مشارکت بخش خصوصی مورد تأیید قرار گرفت که پتروشیمی فسا یکی از این طرح‌ها است.

پس از آن، شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سال ۱۳۸۸ موضوع تغییر محل احدات الفین ۱۴ از بندر عسلویه به فیروزآباد، تغییر نام الفین چهاردهم به پتروشیمی فیروزآباد و اختصاص اتان تولیدی پالایشگاه گاز پارسیان ۱ و ۲ به پتروشیمی فیروزآباد را تصویب کرد.

اما در حال حاضر و با گذشت بیش از ۱۰ سال از آغاز عملیات اجرایی طرح‌های خط لوله اتیلن مرکز، این طرح‌ها از پیشرفت فیزیکی قابل توجهی برخوردار نبوده و بیشتر پروژه‌های این خط از جمله پتروشیمی فسا جزو طرح‌های غیرفعال صنعت پتروشیمی ایران به شمار می‌روند.
جدول زیر اطلاعات طرح‌های پتروشیمی تعریف‌شده در مسیر خط لوله اتیلن مرکز را نشان می‌دهد:

پتروشیمی فسا

عملیات اجرایی مجتمع پتروشیمی شهرستان فسا با ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار تن پلی‌اتیلن سبک و سرمایه‌گذاری اولیه ۳۰۰ میلیون دلار در اردیبهشت سال ۱۳۸۸ آغاز شد.

اجرای این طرح طی ۱۰ سال گذشته بدون پیشرفت محسوسی عملا رها شده و پیشرفت فیزیکی ۱۲ درصدی این مجتمع در فنس‌کشی، دیوار کشی و ساختمان‌سازی‌های جزئی خلاصه می‌شود؛ به طوریکه در این مدت هنوز نوع و جنس دستگاه‌ها و كشورهایی كه باید از آن‌ها تجهیزات خریداری شود، مشخص نشده است. [۱]

بنا به گفته مسئولان استانی، هزینه ارزی خرید تجهیزات پتروشیمی فسا ۵۰۰ میلیون یورو برآورد شده است. طبق آخرین اطلاعات و صورت‌های مالی حسابرسی شده شرکت پتروشیمی فسا، جهت احداث کارخانه و راه‌اندازی عملیاتی طرح تا اسفند ۱۳۹۷، مبلغ ۵۶۳ میلیون ریال هزینه شده است. [۲]

عدم تامین سوخت مجتمع پتروشیمی فسا

یکی از موانع اصلی پیشرفت این پروژه، دوری این مجتمع از منابع تامین سوخت است. در همین رابطه محمدجواد جمالی، نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی ادعاها درباره تامین سوخت گاز این واحد صنعتی گفت: با وجود اینكه عده‌ای از قبل اعلام كرده بودند كه مسیر پتروشیمی فسا لوله‌گذاری و سوخت گاز این واحد صنعتی تامین شده، تا كنون حتی یك متر هم لوله گذاری نشده است.

تعریف طرح پتروشیمی فسا در منطقه‌ای با بحران خشکسالی

بررسی‌ها نشان می‌دهد پتروشیمی فسا به طور متوسط سالانه سه میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب آب نیاز دارد. این درحالیست که شهرستان فسا همواره با بحران کم‌آبی و حتی خشکسالی مواجه بوده است تا جایی که طی سال‌های گذشته مردم این شهرستان همواره برای تامین آب شرب با مشکل مواجه شده اند.

بررسی نقشه خشکسالی هواشناسی استان فارس در طی ۱۰ سال گذشته نیز نشان می‌دهد شهرستان فسا همواره در وضعیت خشکسالی متوسط، شدید و بسیار شدید بوده است.

هرچند محل تامین آب این مجتمع به صورت رسمی از طرف مدیران این شرکت اعلام نشده است، اما نماینده مردم فسا در مجلس با اشاره به وجود چندین رشته قنات در زمین محل احداث، منابع آب زیرزمینی را یکی از گزینه‌های محتمل استفاده، جهت تامین آب پتروشیمی فسا اعلام کرده است.

لزوم انتقال پتروشیمی‌های خط لوله اتیلن مرکز به منطقه عسلویه

عدم پیشرفت طرح پتروشیمی فسا را می‌توان به تصمیم‌های کارشناسی‌نشده مدیران وقت صنعت پتروشیمی و همچنین عدم مطالعات زیست‌محیطی و اقتصادی نسبت داد؛ چرا که می‌توان گفت بزرگترین مانع سر راه ساخت این پتروشیمی، کمبود آب است.

لازم است مسئولان وقت پتروشیمی پاسخ دهند در شرایطی که منطقه با کمبود آب مواجه بوده، تعریف این پروژه با درنظر گرفتن کدام منابع آبی صورت گرفته است؟

بررسی ها نشان می دهد به دلیل وجود این مشکلات عمده، توقف و انتقال پتروشیمی فسا امری ناگزیر است و همانند پتروشیمی فیروزآباد باید به عسلویه منتقل شود. شایان ذکر است که طرح اشتباه ساخت پتروشیمی فیروزآباد نیز پس از ۱۲ سال هزینه‌سازی به عسلویه منتقل شد. موضوع انتقال پتروشیمی‌های خط اتیلن مرکز از جمله پتروشیمی فسا، پیش از این و در سال ۹۳ نیز از زبان مدیر طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران مطرح شده بود که طی این سال‌ها به دلائل مختلفی مسکوت مانده است؛ این دلائل را می توان در اظهارات برخی نمایندگان استان فارس جستجو کرد.

نمایندگان فارس: پتروشیمی حتی اگر زیان هم داشته باشد، دولت باید آن را به سرانجام برساند!

نکته قابل توجه این است که در این میان که بیشتر مسئولان استانی و مدیران صنعت پتروشیمی به انتقال طرح‌های پتروشیمی استان فارس از جمله پتروشیمی فسا به منطقه عسلویه اذعان دارند، نامه‌نگاری برخی نمایندگان استان فارس به رییس‌جمهور و تاکید بر احداث این مجتمع‌ها علی‌رغم خسارت‌های اثبات‌شده جای تاسف دارد.
در آخرین اظهار نظر رسمی، جمالی نماینده مردم فسا در این رابطه گفته است: به عنوان نمایندگان استان فارس اعلام کرده‌ایم؛ چون دولت به مردم قول داده است چهار پتروشیمی [مسیر خط اتیلن مرکز] راه‌اندازی شود و کلنگ زنی صورت گرفته است، حتی اگر احداث این مجتمع‌ها زیان هم داشته باشد، دولت باید آنها را به سرانجام برساند. [۳]

پینوشت:

[۱] ایرنا؛ کدخبر: ۸۲۶۰۲۶۱۳

[۲] سامانه کدال؛ نماد فسا

[۳] مردم‌سالاری: کد خبر: ۱۰۹۷۲۴

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.