۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۲۸۲۱ ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۶ دسته: انرژی، تغییرات اقلیمی
۰

دولت فعلی آمریکا در اولین روزهای آغاز به کار خود رسما اعلام کرد تمایلی به اجرای تعهدات زیست محیطی توافقنامه پاریس ندارد. در همین راستا دولت این کشور روز گذشته به طور رسمی فرآیند یکساله خروج از توافقنامه اقلیمی پاریس را آغاز کرد. دولت آمریکا مدعی است تمایلی به دادن تعهدات بین‌المللی در زمینه تغییرات اقلیمی ندارد؛ اما در عین حال اقداماتی را برای کاهش میزان انتشار آلاینده در بخش‌هایی مانند صنعت برق، خودروسازی و استخراج نفت و گاز در دستورکار قرار داده است.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت فعلی آمریکا هیچ اعتقادی به متعهد کردن کشور خود به دیگر کشورها و نهادهای بین‌المللی در زمینه اجرای محدودیت‌های زیست محیطی ندارد؛ از این رو یکی از اولین اقدامات دونالد ترامپ، پس از آغاز ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۷، اعلام خروج این کشور از توافقنامه اقلیمی پاریس بود.

در واقع از آن زمان دولت آمریکا به طور صریح به کشورهای جهان اعلام کرد این کشور قصد ندارد محدودیت‌های وضع شده در توافقنامه پاریس را انجام دهد.

دولت آمریکا فرآیند خروج رسمی از توافقنامه اقلیمی پاریس را آغاز کرد

با وجود کنار گذاشتن محدودیت‌های توافقنامه پاریس در بخش‌هایی همچون توسعه صنایع انرژی‌بر، استاندارد آلایندگی در بخش حمل و نقل و همچنین افزایش تولید حامل‌های انرژی، دولت آمریکا در طول بیش از ۲ سال اخیر فرآیند رسمی و قانونی کنار رفتن از این توافقنامه را آغاز نکرده بود.

تا اینکه روز گذشته دولت آمریکا رسما اولین گام خروج قانونی از توافقنامه اقلیمی پاریس را برداشت. این اقدام دولت آمریکا در راستای استراتژی بلندمدت برداشتن محدودیت‌های پیش روی صنایع انجام گرفته است؛ درحالیکه همچنان با مخالفت‌های زیادی در داخل آمریکا و در سطح جهانی مواجه است.

این اقدام آمریکا آغاز فرآیند عملیاتی یک ساله برای خروج رسمی این کشور از توافق اقلیمی پاریس محسوب می‌شود؛ و به این ترتیب آمریکا تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ در اواخر سال آینده میلادی، به طور رسمی از توافق پاریس خارج خواهد شد.

آمریکا بزرگ‌ترین تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای جهان است

خروج رسمی آمریکا از توافقنامه اقلیمی پاریس درحالی انجام می‌گیرد که بر اساس آمارها این کشور بزرگترین تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای در جهان محسوب می‌شود؛ به این ترتیب با خروج بزرگ‌ترین کشور تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای، عملا توافق پاریس با مشکل جدی در سطح جهان مواجه خواهد شد.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا ضمن اعلام خبر آغاز فرآیند رسمی خروج این کشور از توافقنامه پاریس گفت: آمریکا به عنوان یک رهبر جهانی، عملکرد مناسبی در زمینه کاهش میزان انتشار تمام آلاینده‌ها، بهبود میزان مقاومت پذیری جنگل‌ها و در عین حال تقویت اقتصاد و تأمین امنیت انرژی دارد.

کاهش قدرت بین‌المللی آمریکا نتیجه خروج از توافقنامه اقلیمی پاریس

اندرو لایت، مشاور ویژه دولت پیشین آمریکا در زمینه تغییرات اقلیمی در خصوص اقدام اخیر دولت آمریکا گفت: این اقدام دولت در راستای شعارهای پیشین دولت است و در راستای عمل به شعارهای سیاسی انجام گرفته است؛ با وجود این خروج از چنین توافقنامه‌ای به طور قطع اثرگذاری نامطلوبی بر قدرت بین‌المللی آمریکا دارد.

دولت اوباما در زمان امضای توافقنامه اقلیمی پاریس در سال ۲۰۱۵، متعهد شده بود آمریکا تا سال ۲۰۲۵ میلادی، میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را به قدری کاهش می‌دهد که ۲۶ تا ۱۸ درصد کمتر از میزان آن در سال ۲۰۰۵ میلادی برسد.

برای کاهش انتشار آلاینده نیازی به تعهدات بین‌المللی نیست

اما دولت ترامپ در آغاز به کار خود مدعی شد این توافقنامه و محدودیت‌های آن ضربه‌ای بزرگ به اقتصاد آمریکا وارد می‌کند و موجب می‌شود دیگر اقتصادهای جهان، از جمله چین، جایگاه اقتصادی این کشور در سطح جهان را به چالش بکشند.

دولت آمریکا در عین خروج از توافقنامه اقلیمی پاریس مدعی است این کشور تمایلی به دادن تعهدات بین‌المللی در زمینه تغییرات اقلیمی ندارد؛ اما در عین حال اقداماتی را برای کاهش میزان انتشار آلاینده در بخش‌هایی مانند صنعت برق، خودروسازی و استخراج نفت و گاز در دستورکار قرار داده است.

منبع: رویترز plink.ir/nzxGK

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.