۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۰۶۱۷ ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۰ دسته: جمعیت، دولت و حکمرانی
۰

یکی از اثرات جانبی اجرای قانون تک‌فرزندی در چین برهم خوردن تعادل جنسیتی در جامعه است. با ایجاد اختلاف قابل توجه میان جمعیت مردان و زنان جامعه، همه آن‌ها موفق به ازدواج نمی‌شوند و درنتیجه فشار ازدواج موجب ایجاد پیامدهای اقتصادی و اجتماعی نظیر جرایم خشونت آمیز در جامعه می‌شود.

به گزارش مسیر اقتصاد یکی از اثرات جانبی قانون تک‌فرزندی برهم زدن تعادل جنسیتی در جامعه است. این بی تعادلی جنسیتی که در پی سقط جنین با توجه به جنسیت، اتفاق افتاده، حتی در برخی موارد شکل قانونی پیدا کرده است. به عنوان مثال بسیاری از خانواده های روستایی می توانند به صورت قانونی فرزند دختر خود را سقط نموده و برای تولید فرزند پسر اقدام نمایند. براساس پیش بینی سازمان ملل متحد، عدم تعادل جنسیتی در چین براثر فرزندآوری گزینشی با توجه به جنسیت تا سال ۲۰۶۰ ادامه خواهدیافت.

«فشار ازدواج» عامل ارتکاب جرایم خشونت آمیز در چین

به این ترتیب نسبت جنسیت در زمان تولد به شدت دچار انحراف شده است؛ به شکلی که پیش بینی می شود در سال ۲۰۵۰، به ازای هر ۱۸۶ پسر مجرد تنها ۱۰۰ دختر مجرد وجود داشته باشد.

این نسبت در خوشبینانه ترین حالت در سال ۲۰۳۰، ۱۶۰ به ۱۰۰ خواهدبود. «فشار ازدواج» هم اکنون نیز یکی از دلایل اصلی ارتکاب جرایم خشونت آمیز در چین است و در آینده بیش از پیش موجب بروز این نوع جرایم خواهدشد.

خانواده های ۴-۲-۱

یکی از پیامدهای این وارونگی و عدم توازن سنی جمعیت شکل گیری خانواده های ۴-۲-۱ است؛ خانواده هایی که از ۴ نفر به عنوان پدربزرگ و مادربزرگ، ۲ نفر به عنوان پدر و مادر و تنها ۱ فرزند تشکیل شده اند.

در چنین خانواده هایی تامین مایحتاج اقتصادی خانواده و مراقبت از اعضای سالمند خانواده ۷ نفره می تواند تماما به عهده تنها فرزند این خانواده باشد. در واقع همه این ۶ نفر برای ادامه زندگی به یک فرزند خانواده وابسته هستند. هرچه تعداد افراد وابسته در جامعه بیشتر شود، نگرانی دولت در مورد نرخ باروری نیز بیشتر می‌شود.

لغو قانون تک فرزندی و عدم اقبال مردم چین برای داشتن فرزند دوم

در سال ۲۰۱۳، یکی از اولین اقدامات شی جین پینگ به عنوان رهبر چین این بود که به زوج هایی که هردو تک فرزند بوده اند اجازه دهد در صورت تمایل دو فرزند داشته باشند. با اجرای این قانون پیش بینی می شد حدود دو میلیون زوج فرزند دوم خود را به دنیا آورند و در نتیجه نرخ باروری به طور قابل توجهی افزایش یابد.

اما نتیجه ناامید کننده بود؛ در نه ماه اول سال تنها ۸۰۰ هزار زوج برای فرزند دوم اقدام نمودند. برای افراد تک فرزند شاغل با یک پدر و مادر و دو پدربزرگ و مادربزرگ بازنشسته، داشتن فرزند دوم انتخاب سختی محسوب می شد. از طرفی تک فرزندی پس از سال ها هم اکنون در میان مردم چین رسوخ کرده و به بخشی از فرهنگ و ارزش های آنان تبدیل شده است.

تاثیرات پیری جمعیت بر بازار سرمایه

درپی تحولات سال ۲۰۱۳، سرمایه گذاران زیادی برای ایجاد دوره رونق فرزندآوری بعدی تلاش کردند؛ به طوری که ارزش سهام شرکت های مختلف تولید کننده وسایل مرتبط با کودکان شامل مواد بهداشتی و اسباب بازی افزایش و سهام شرکت های تولیدکننده قرص ها و سایر وسایل پیشگیری از بارداری کاهش یافت.

نرخ باروری چین در نتیجه این اقدامات افزایش اندکی را تجربه خواهد نمود اما روند جمعیتی کلی این کشور به سمت جامعه ای سالخورده با نیروی کار کمتر پیش خواهد رفت.

منبع: سایت اینوستوپدیا، yon.ir/m469E

انتهای پیاماقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.