۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۰۵۴۸ ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۶ دسته: انرژی
۰

رضا اردکانیان در سفر به ارمنستان بر تسریع در رفع معارضین و اخذ مجوز زیست محیطی خط سوم انتقال برق بین دو کشور تاکید کرد و همکاری و تسریع در رفع آلودگی رودخانه ارس و همگام (سنکرون) شدن شبکه برق دو کشور ایران و ارمنستان را خواستار شد. این اقدام مقدمه‌ همگام شدن شبکه برق ایران و روسیه است که می‌تواند مزایای اقتصادی و امنیتی متعددی برای کشورهای منطقه به همراه داشته باشد.

به گزارش مسیر اقتصاد اردکانیان وزیر نیرو، شامگاه یکشنبه به منظور دیدار با مقامات کشور ارمنستان و شرکت در اجلاس شورای عالی اتحادیه اقتصادی اوراسیا که با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان و سران کشورهای عضو این اتحادیه برگزار می‌شود، وارد ایروان شد.

رضا اردکانیان در این سفر با مهر گریگوریان معاون نخست وزیر جمهوری ارمنستان و رئیس ارمنی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری، دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار بر ارتقای سطح روابط اقتصادی ایران و ارمنستان، همپای روابط سیاسی دو کشور تاکید شد.

وزیر نیرو در این دیدار بر اهمیت ارتباط متقابل دو کشور تاکید کرد و گفت: ارتباط ایران و ارمنستان پیشانی ارتباط ایران با اوراسیاست و کمیسیون ‌مشترک باید مسایل را در این زمینه حل و فصل کند.

وزیر نیرو خواستار همگام شدن شبکه برق ایران و ارمنستان شد

اردکانیان همچنین بر تسریع در رفع معارضین و اخذ مجوز زیست محیطی خط سوم انتقال برق بین دو کشور تاکید کرد و همکاری و تسریع در رفع آلودگی رودخانه ارس و همگام (سنکرون) شدن شبکه برق دو کشور ایران و ارمنستان با توجه به اینکه این اقدام مقدمه‌ همگام شدن شبکه برق ایران و روسیه است را خواستار شد.

مهر گریگوریان ضمن تشکر از حضور هیئت ایرانی بر گسترش روابط دو کشور تاکید کرد و افزود: ارمنستان به‌عنوان عضو اصلی و صاحب رای در اتحادیه اقتصادی اوراسیا تلاش می‌کند تا ایران به بهترین نحو جذب این اتحادیه شود.

معاون نخست وزیر جمهوری ارمنستان، نشست‌های با حضور رییس جمهور ایران را در راستای منافع دو کشور ارزیابی کرد و گفت: هفته آینده طی مکاتباتی نتیجه تمامی موارد مذاکره شده را به تهران ارسال خواهم کرد.

وی تاکید کرد برای  جذب همکاری ایران با اوراسیا نهایت تلاش خود را کرده و در این زمینه از هیچ کوششی فروگذار نخواهد کرد. [۱]

برنامه‌های دو کشور، امنیت انرژی ارمنستان را تقویت می‌کند

همچنین وزیر نیرو در ادامه سفر به ارمنستان با وزیر مدیریت منطقه‌ای و زیرساخت‌های این کشور پیرامون تعاملات اقتصادی دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

رضا اردکانیان در دیدار با سورن پاپیکیان، ضمن اشاره به مسئولیت وزارت نیرو در کمیسیون‌های مشترک روسیه، ارمنستان، تاجیکستان و افغانستان، خواستار طرح موضوعات مرتبط در کمسیون‌ مشترک شد.

اردکانیان همچنین با اشاره به سرعت گرفتن پروژه خط سوم انتقال برق بین دو کشور، بر رفع مشکل معارضین و مجوز زیست محیطی این پروژه از سوی طرف ارمنی تاکید کرد.

وی ضمن اعلام آمادگی برای برگزاری نشست نیروگاه مغری در تهران، از وزیر مدیریت منطقه‌ای و زیرساخت‌های جمهوری ارمنستان برای حضور در این نشست دعوت کرد.

در ادامه، سورن پاپیکیان، با اشاره به اینکه داشتن همسایه بزرگ و باثباتی چون ایران باعث افتخار ماست،برنامه‌های فی‌مابین دو کشور را برای امنیت انرژی ارمنستان بسیار مهم توصیف کرد و گفت: با توجه به سطح بالای روابط سیاسی دو کشور، آماده‌ایم تا سطح روابط اقتصادی را نیز ارتقا دهیم.

وزیر مدیریت منطقه‌ای و زیرساخت‌های جمهوری ارمنستان در ادامه خواستار مشارکت ایران در ساخت نیروگاه بادی ۵۰ مگاواتی در این کشور شد.

در این دیدار، طرف ایرانی ضمن استقبال از پیشنهاد مشارکت ساخت نیروگاه بادی ۵۰ مگاواتی در ارمنستان، از هیئت ارمنی برای بازدید از خط تولید توربین‌های بادی در ایران و برگزاری جلسه در مورد نیروگاه مورد اشاره همزمان با نمایشگاه برق دعوت به‌عمل آورد.[۲]

ایجاد شبکه بهم پیوسته منطقه‌ای، وابستگی متقابل کشورها را افزایش می‌دهد

ارمنستان یکی از ۷ کشور همسایه است که با ایران مرز خاکی دارد. در سال‌ گذشته بیش از ۱ میلیون و ۲۷۷ هزار مگاوات ساعت تبادل برق میان دو کشور انجام گرفت. عمده تبادل برق ایران با ارمنستان به صورت واردات برق از این کشور است، به طوری که ۹۴ درصد برق تبادل شده میان دو کشور در سال ۱۳۹۷ به صورت واردات بوده، البته امکان تبادل دو طرفه وجود دارد.

شبکه برق ارمنستان در امتداد شمال-جنوب گسترش یافته و از شمال با شبکه گرجستان ارتباط دارد. کشورهای شمالی ایران با دارا بودن اختلاف فصلی با ایران می‌توانند در ایام گرم سال تامین‌کننده بخشی از نیاز مصرف برق داخل کشور باشند.

در برنامه‌ریزی دیپلماسی انرژی کشور، توجه به این امر ضروری است که تقویت اینگونه تبادلات با همسایگان نباید در حوزه انرژی ایجاد وابستگی نماید. در صورتی که شبکه‌ای از ارتباطات الکتریکی میان کشورهای منطقه ایجاد شود، تبعا وابستگی متقابل بین کشورهای عضو افزایش می‌یابد و هزینه هرگونه آسیب به زیرساخت‌های برق یکی از اعضا برای سایر کشورها بالا خواهد رفت.

در این میان در صورتی که ایران نقش قطب برق (هاب) منطقه را به عهده بگیرد، از مزایای بیشتری بهره‌مند خواهد شد و دست برتری در تعاملات دیپلماتیک خود خواهد داشت. ایجاد شبکه بهم پیوسته برق منطقه‌ای با محوریت ایران به عنوان هاب برق، موضوعی است که در قوانین و اسناد بالادستی کشور بر آن تاکید شده است.[۳]

پینوشت:

[۱] ایسنا، کد خبر: ۹۸۰۷۰۸۰۶۰۰۰

[۲] پاون، کد خبر: ۸۲۴۲۸

[۳] مسیر اقتصاد، کد خبر: ۹۹۹۸۴

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.