۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۰۱۰۶ ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۴ دسته: انرژی، تغییرات اقلیمی
۰

صنعت خودرو یکی از بخش‌هایی است که برای دستیابی به اهداف توافقنامه پاریس در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، مورد توجه مسئولین اتحادیه اروپا قرار دارد. با وجود این هزینه‌های بالای کاهش میزان انتشار آلاینده و عدم اطمینان از فروش محصولات تولیدی گران قیمت، موجب شده است بسیاری از خودروسازان مطرح اروپایی در مسیر رعایت استانداردهای سختگیرانه آلایندگی اتحادیه حرکت نکنند و به فکر حفظ سهم کنونی خود از بازار خودرو اروپا و جهان باشند.

به گزارش مسیر اقتصاد اتحادیه اروپا در سال‌های اخیر در راستای تحقق توافقنامه آب و هوایی پاریس، تمرکز ویژه‌ای بر کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای داشته است و در این راستا قوانین و محدودیت‌های متعددی را برای بخش‌های مختلف اقتصادی به تصویب رسانده است.

صنعت خودرو نیز یکی از بخش‌هایی است که برای دستیابی به اهداف توافقنامه پاریس در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، مورد توجه مسئولین اتحادیه اروپا قرار دارد.

محدودیت‌های سختگیرانه اروپا پیش پای خودروسازان

به طور خاص مقامات اروپایی استانداردهای سختگیرانه‌ای را برای خودروسازان در نظر گرفته‌اند که در سال‌های آتی موعد اجرایی شدن آن فراخواهد رسید. بر اساس این استانداردها میزان تولید گاز کربن دی کسید خودروها در یک سال آتی باید به کمتر از ۹۵ گرم در هر کیلومتر برسد؛ درحالیکه اکنون به طور متوسط خودروهای تولید شده در اروپا در هر کیلومتر بیش از ۱۲۰ گرم کربن دی اکسید تولید می‌کنند.

این درحالیست که به دلیل اقبال بیشتر مردم به خرید خودروهای شاسی بلند در سال‌های اخیر، میانگین تولید کربن دی اکسید خودروهای تولیدی در اروپا روند افزایشی داشته است.

علاوه بر این بر اساس استانداردهای تعیین شده، در سال ۲۰۲۵ باید میزان تولید کربن دی اکسید خودروها ۱۵ درصد دیگر کاهش یابد و تا سال ۲۰۳۰ این کاهش باید به بیش از ۳۷ درصد برسد.

جریمه ۲۵ میلیارد یورویی خودروسازان اروپایی درخصوص عدم تغییر میزان آلایندگی

همچنین درصورت عدم رعایت استانداردهای تعیین شده از سوی اتحادیه اروپا، جریمه‌ای معادل ۹۵ یورو به ازای هر گرم تولید کربن دی اکسید اضافه در هر خودرو، برای خودروسازان در نظر گرفته شده است.

بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته، چنانچه خودروسازان اروپایی در دو سال آتی تغییری در میزان آلایندگی خودروهای خود اعمال نکنند، بر اساس استانداردهای تعیین شده، در سال ۲۰۲۱ مبلغی درحدود ۲۵ میلیارد یورو جریمه خواهند شد. از طرف دیگر تغییر بنیادین در خطوط تولید و میزان آلایندگی خودروها نیز بیش از نیمی از این مبلغ برای خودروسازان اروپایی هزینه درپی خواهد داشت.

اهداف کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در صنعت خودرو اروپا قابل تحقق نیست

هرچند محدودیت‌های اعمال شده از سوی اتحادیه اروپا برای خودروسازان مورد اقبال طرفداران محیط زیست قرار گرفته است، اما خودروسازان بزرگ این اتحادیه معتقدند دستیابی به این اهداف بسیار دشوار و هزینه‌بر است.

به طور مثال یکی از مسئولین شرکت خودروسازی پژو در این زمینه گفت: در صورت رعایت استانداردهای تعیین شده از سوی اتحادیه، قیمت تولید هر خودرو به طور میانگین ۱۰ هزار یورو افزایش می‌یابد. درحالیکه مشخص نیست پس از تولید این محصولات آیا مشتریان اقدام به خرید محصولات با قیمت بالا خواهند کرد و یا اینکه محصولات تولید شده بدون مشتری باقی خواهند ماند.

مدیرعامل شرکت دایملر، به عنوان یکی از بزرگترین خودروسازان اروپایی که محصولات بنز را تولید می‌کند نیز ضمن تأکید بر امکان ناپذیر بودن تحقق اهداف کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در صنعت خودرو اروپا گفت: ما نمی‌توانیم به مشتریان الزام کنیم که چه خودرویی را خریداری کنند. اکنون مشخص نیست که در صورت حرکت خودروسازان به سمت تولید انبوه خودروهای الکتریکی و کنار گذاشتن خودروهای با سوخت فسیلی، مشتریان نیز تمایل به خرید این محصولات خواهند داشت، یا اینکه به خرید خودرو از تولیدکنندگان دیگر کشورها روی خواهند آورد.

خودروسازان اروپایی در مسیر کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای قرار ندارند

نظرات خودروسازان بزرگ اروپایی نشان از سردرگمی آن‌ها درخصوص رعایت استانداردهای آلایندگی سختگیرانه اتحادیه اروپا دارد. هزینه‌های بالا و عدم اطمینان از فروش محصولات تولیدی گران قیمت، موجب شده است بسیاری از خودروسازان مطرح اروپایی در عمل حرکت در مسیر رعایت استانداردهای سختگیرانه آلایندگی اتحادیه را کنار بگذارند و به فکر حفظ سهم کنونی خود از بازار خودرو اروپا و جهان باشند.

خودروسازان اروپایی امیدوارند با رسیدن موعد محدودیت‌های وضع شده، مسئولین اتحادیه اروپا در استانداردهای تعیین شده تجدید نظر نمایند؛ چراکه در غیر اینصورت ضربه بزرگی به صنعت خودرو اروپا وارد خواهد شد که موجب می‌شود آن‌ها از رقبای خود در سراسر جهان عقب بمانند.

منبع: رویترز yon.ir/ZNKS3

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.