۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۹۸۴۶ ۲۸ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰ دسته: انرژی
۰

وزیر نیرو با اشاره به ارتباط فعال ایران با کشورهای همسایه در زمینه برق از جمله پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و عراق گفت: این ارتباط الکتریکی، موقعیت ویژه‌ای را در اختیار کشور ما قرار داده است. به‌ ویژه بخش خصوصی ایران می‌تواند از این فرصت برای فعال شدن در بازارهای منطقه با اولویت کشورهای همسایه و سپس سایر کشورها بهره‌مند شود. لازم به ذکر است که اتصال شبکه برق کشور به تمامی کشورهای همسایه تکلیفی است که قانون برنامه ششم توسعه بر عهده دولت گذاشته است.

به گزارش مسیر اقتصاد اردکانیان وزیر نیرو در مراسم افتتاح و آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های توزیع برق استان چهارمحال و بختیاری، با اشاره به نشست مشترک اخیر با همتای ترک خود در زمینه روابط برقی دو کشور بیان کرد: توافق شد تا نه تنها تجارت برق میان دو کشور از سر گرفته شود بلکه ظرفیت انتقال برق ایران و ترکیه با افزایش دو برابری به یک هزار و ۲۸۰ مگاوات برسد.

ایران با ۷ کشور همسایه ارتباط الکتریکی فعال دارد

وزیر نیرو تاکید کرد: ارتباط فعال ایران با سایر کشورهای همسایه در زمینه برق از جمله پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و عراق موقعیت ویژه‌ای را در اختیار کشور ما قرار داده است تا به‌ ویژه بخش خصوصی ایران بتواند از این فرصت برای فعال شدن در بازارهای منطقه با اولویت کشورهای همسایه و سپس سایر کشورها بهره‌مند شود.

وی با اشاره به اینکه در مدت زمان فعالیت دولت تدبیر و امید ۲۴۰ هزار میلیارد تومان توسط دولت و بخش خصوصی در صنعت برق ایران سرمایه‌گذاری شده است، ادامه داد: به طور متوسط سالانه حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان در این بخش سرمایه‌گذاری شده که با توجه به تنگناها و تحریم‌های موجود دسترسی و تداوم این میزان سرمایه‌گذاری و به ثمر رساندن پروژه‌های انرژی کشور حاکی از عزم و اراده جدی دولت برای پیشبرد فعالیت‌های مربوط به این بخش است.

اردکانیان با تاکید بر اینکه ۹۵ درصد تجهیزات صنعت برق در داخل کشور تولید می‌شود، بیان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته تا پایان امسال تنها در بخش تولید برق ۲۰ نیروگاه حرارتی در ۱۳ استان با ظرفیت بیش از سه هزار مگاوات به بهره‌برداری خواهد رسید.[۱]

اتصال شبکه برق به تمام کشورهای همسایه؛ تکلیف قانون برنامه ششم

بر اساس ماده ۴۹ «قانون برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران»، دولت موظف است از سال اول برنامه، اقدامات لازم را در راستای تشکیل بازار منطقه‌ای و ایجاد قطب (هاب) منطقه‌ای برق به عمل آورد به طوری که شبکه برق کشور از شمال، جنوب، شرق و غرب به کشورهای همسایه متصل شود.

چنانچه مشاهده می‌شود، اتصال شبکه برق کشور به تمامی همسایگان شرقی، غربی، شمالی و جنوبی، تکلیفی است که از سال اول اجرای برنامه ششم بر عهده دولت گذاشته شده است.

با توجه به تصریح قانون فوق بر تبدیل شدن ایران به هاب برق منطقه، لازم است تعریف دقیقی از مفهوم هاب یا قطب منطقه‌ای برق ارائه شود، به طوری که فعالیت تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط چه در وزارت نیرو و چه در سایر نهادها مبتنی بر یک هدف واحد تعریف و اجرا گردد.

پینوشت:

[۱] پاون، کد خبر: ۸۲۰۶۱

انتهای خبر/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.