۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۹۷۶۰ ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۱ دسته: انرژی
۰

وزیر نیرو ایران و وزیر انرژی ترکیه، در نشستی مشترک، ضمن تأکید بر لزوم انجام مذاکرات برای از سرگیری تجارت برق بین دو کشور، افزایش دو برابری ظرفیت تبادل برق، از ۶۴۰ مگاوات کنونی به یک هزار و ۲۸۰ مگاوات را از جمله اهداف در تبادلات انرژی اعلام کردند. تشکیل کمیته بازار برق در چارچوب سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو از دیگر نکات مورد توجه در این نشست بوده است.

به گزارش مسیر اقتصاد روز گذشته رضا اردکانیان وزیر نیرو، که به همراه رئیس‌جمهور کشورمان برای شرکت در پنجمین دور اجلاس سه جانبه سران ایران، روسیه و ترکیه وارد آنکار شده است با فاتح دونمز، وزیر انرژی ترکیه و رئیس‌ کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دیدار کرد.

در این نشست دو طرف ضمن بررسی فرصت‌های همکاری ایران و ترکیه در زمینه‌های مختلف انرژی بر لزوم انجام مذاکرات برای از سرگیری تجارت برق بین دو کشور و افزایش دو برابری ظرفیت تبادل برق ایران و ترکیه و ارتقای ظرفیت تبادل انرژی بین دو کشور از ۶۴۰ مگاوات به یک هزار و ۲۸۰ مگاوات تاکید کردند.

سازمان اکو بستری مناسب برای تشکیل بازار برق منطقه‌ای

از دیگر مواردی که در این نشست مورد تاکید وزرای نیرو و انرژی ایران و ترکیه قرار گرفت، تشکیل کمیته بازار برق در چارچوب سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو بود.

از میان ۱۰ کشور عضو سازمان اکو، تنها ایران، قزاقستان و ترکیه دارای بازار برق هستند. در صورت گسترش ارتباط الکتریکی بین اعضای اکو، وجود بازار برق منطقه‌ای نقش بسزایی در انجام تبادلات برق در غالب تجارت دوجانبه، ترانزیت و سوآپ برق خواهد داشت. ایجاد چنین بازاری نیازمند زیرساخت‌های فنی و بروکراسی خاص خود است که تشکیل کمیته بازار برق می‌تواند سنگ بنای خوبی برای آن باشد.

همچنین در این نشست تشکیل کمیته فرعی انرژی در زیر مجموعه کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور برای حمایت دو دولت از شرکت‌های بخش خصوصی دو طرف برای حضور در بازارهای منطقه مورد تاکید طرفین قرار گرفت.

وزیر نیروی کشورمان در پایان این نشست، از وزیر انرژی ترکیه برای سفر به تهران به‌منظور بازدید از نمایشگاه بین‌المللی برق در آبان‌ماه جاری و انجام مذاکرات لازم برای پیگیری و اجرایی کردن مباحث یاد شده در این نشست دعوت به عمل آورد.[۱]

ترکیه پل ارتباط الکتریکی ایران و اروپا

کشور ترکیه یکی از همسایگان غربی ایران و از اعضای سازمان اکو است. این کشور از سال‌ها پیش از واردکنندگان برق ایران بوده است، به طوری که در سال ۱۳۹۳ میزان صادرات برق ایران به ترکیه بیش از ۲ میلیون مگاوات ساعت بود و بعد از عراق بیشترین واردات برق از ایران را به خود اختصاص داده بود. البته در دو سال گذشته مشکلاتی در صادرات برق به این کشور رخ داد که تاکید وزرای نیرو و انرژی دو کشور به از سرگیری تجارت برق در این نشست، نشان از عزم دو طرف در افزایش تبادلات انرژی دارد.

در حال حاضر ترکیه توانسته است با ارتقای مشخصات فنی شبکه برق خود، به اروپا به صورت سنکرون متصل شود. ایران در چارچوب سیاست‌های انرژی خود باید از این فرصت حداکثر بهره را ببرد و با تقویت اتصالات الکتریکی خود به ترکیه و ایجاد زیرساخت‌های لازم، علاوه بر تشکیل شبکه برق منطقه‌ای، زمینه اتصال به شبکه برق اروپا را نیز فراهم کند.

پینوشت:

[۱] پاون، کد خبر: ۸۲۰۱۶

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.