۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۹۴۹۹ ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۱ دسته: تولید گندم، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

سازمان جهانی غذا و کشاورزی(فائو) در جدیدترین گزارش خود با بررسی وضعیت تامین امنیت غذایی در سوریه طی دو سال اخیر، از افزایش دو برابری میزان تولید گندم در این کشور خبر داد. طبق اعلام این نهاد بین‌المللی، میزان تولید گندم در سوریه با اجرای سیاست‌های حمایتی دولت، از ۱.۲ میلیون تن در سال ۲۰۱۸ به بیش از ۲.۲ میلیون تن رسیده است.

به گزارش مسیر اقتصاد سوریه یکی از کشورهای جنوب غرب آسیاست که تا پیش از شروع جنگ های داخلی، یکی از کشورهای بزرگ تولیدکننده محصولات کشاورزی در منطقه خود محسوب می شد. بخش کشاورزی حدود یک پنجم تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل داده و ۴۰ تا ۵۰ درصد از جمعیت شاغل سوری نیز در این حوزه فعالیت می کردند.

غلات، فرآورده های پروتئینی، میوه و مرکبات از جمله تولیدات کشاورزی سوریه به شمار می رود و این کشور با برنامه‌ریزی هدفمند دولت تا پیش از شروع جنگ های داخلی به خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی رسیده بود. میزان تولید برخی از محصولات کشاورزی نظیر گندم به نحوی بود که این کشور بخشی از گندم مورد نیاز کشورهای اردن، تونس و مصر را نیز تامین می کرد.

اما طبق گزارش فائو، شرایط جنگی پیش آمده در سوریه علاوه بر تلفات انسانی، به دلیل نابودی محصولات کشاورزی و دامی و نیز تخریب دارایی‌های کشاورزی، خسارات سنگینی به بخش کشاورزی این کشور وارد کرد تا در نهایت این کشور به یکی از واردکنندگان محصولات اساسی تبدیل شود.

افزایش ۲ برابری تولید گندم در سوریه با اجرای سیاست‌های حمایتی

همچنین طبق اعلام سازمان جهانی غذا، وضعیت امنیت غذایی در این کشور علیرغم اجرای سیاست های حمایتی برای تولید محصولات کشاورزی نظیر گندم و جو در شرایط نامناسبی قرار دارد و نیازمند اجرای سیاست های حمایتی بیشتری است. طبق اعلام این سازمان، علیرغم افزایش تولید برخی از محصولات کشاورزی در سال ۲۰۱۹ نسبت به سال گذشته، میزان تولید داخلی همچنان پاسخگوی نیازهای داخلی نیست.

به عنوان مثال طبق اعلام فائو میزان تولید گندم در سوریه طی سال جاری به بیش از ۲.۲ میلیون تن رسیده است که نسبت به سال گذشته حدود ۱ میلیون تن افزایش داشته اما نسبت به تولید ۴.۱ میلیون تنی گندم در سال ۲۰۱۱ با کسری دو میلیون تنی مواجه است.

از سویی دیگر طبق اعلام سازمان جهانی غذا میزان تولید جو، دیگر محصول اساسی کشاورزی که بیشتر در غذای دام و طیور کاربرد دارد، در سال جاری حدود ۲ میلیون تن شده است که نسبت به سال ۲۰۱۸ حدود ۵ برابر بیشتر شده است.

بهبود امنیت غذایی نیازمند افزایش حمایت های دولتی

طبق اعلام سازمان جهانی غذا از جمله مشکلات مهم کشاورزی سوریه در حال حاضر ناامنی تولیدکنندگان، افزایش قیمت سوخت داخلی و کاهش مداوم ارزش پول سوریه است که باعث افزایش هزینه های تولید شده است. افزایش هزینه های تولید طی سال های اخیر به افزایش قیمت مواد غذایی منجر شده است و این موضوع امنیت غذایی میلیون ها نفر در سوریه را تهدید می کند.

در حالی دولت سوریه طی دو سال اخیر اقدام به اجرای سیاست های حمایتی از کشاورزان خود کرده است که طی سال جاری بسیاری از مزارع تولید گندم و دیگر محصولات کشاورزی به دلیل درگیری های ناشی از جنگ داخلی دچار آتش سوزی شده و از بین رفتند.

در حال حاضر حدود  حدود ۶.۵ میلیون نفر در کشور سوریه به دلیل ناامنی غذایی دچار مشکلات فراوانی هستند و به همین منظور باید اقدامات حمایتی بیشتری در جهت بهبود وضعیت آنها انجام شود.

قیمت گندم داخلی در سوریه به بیش از ۳ هزار تومان می رسد

گفتنی است دولت سوریه برنامه های مختلفی را در جهت رشد تولید محصولات کشاورزی علی الخصوص گندم اجرا کرده و توانسته میزان تولید گندم را در این کشور طی یکسال اخیر به ۲ برابر افزایش دهد. خرید تضمینی گندم یکی از برنامه های دولت بشار اسد برای افزایش تولید این محصول طی سال های اخیر است.

بررسی ها نشان می دهد در سال جاری قیمت هرتن گندم خریداری شده از کشاورزان سوری به ۳۵۸ دلار می رسد؛ که با احتساب نرخ ارز سامانه نیما (۸۵۰۰ تومان) قیمت هرکیلوگرم گندم بیش از ۳ هزار تومان از سوی دولت سوریه از کشاورزان خریداری می‌شود.

سیاست های حمایتی دیگر دولت سوریه به منظور افزایش میزان تولید گندم، شامل کمک به بازاریابی فروش محصولات، جبران بدهی کشاورزان به نظام بانکی و کاهش قیمت نان بوده است. به عنوان مثال طبق اعلام وزیر کشاورزی سوریه، در سال گذشته بیش از ۱۳۵ میلیون دلار برای عرضه بهتر گندم های تولید شده در بازارهای داخلی اختصاص پیدا کرد.

همچنین دولت برای جبران بدهی کشاورزان به بانک ها اقدام به تخصیص یارانه ۷۷۶ میلیون دلاری کرد و برای کاهش قیمت نان نیز بیش از ۳۸۰ میلیون دلار یارانه اختصاص داد.

منابع:

اردوپوینت yon.ir/Q8ZLZ

رویترز yon.ir/j4DqF

خبرگزاری دولتی سوریه yon.ir/sRKsM

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.