۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۹۲۳۱ ۲۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰ دسته: پول و بانک
۰

علوی نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «خلق پول» بانک‌های خصوصی عامل افزایش افسار گسیخته تورم است، تصریح کرد: بانک‌های خصوصی مستقل از بانک مرکزی اقدام به خلق پول می کنند و این مسئله منجر به افزایش نقدینگی به صورت فزاینده شده است.

به گزارش رحیمی خبرنگار استان کردستان مسیر اقتصاد یکی از اقداماتی که طی سال های اخیر توسط بانک های کشور به ویژه بانک های خصوصی رواج پیدا کرده، مسئله بنگاه داری بانک ها است.

از طرفی اعطای تسهیلات توسط بانک های عامل معادل خلق پول است و چنین اقدامی در راستای بنگاه داری همین بانک ها است؛ لذا ضروری است، بانک مرکزی با نظارت جدی از وقوع این مسئله جلوگیری نماید.

ورود نقدینگی حاصل از سپرده های مردم به بازارهای غیرمولد توسط بانک ها

سید احسن علوی نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد با انتقاد از افزایش میزان نقدینگی در کشور عنوان کرد: در حال حاضر نقدینگی کشور از مرز ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان گذشته است، که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش چشمگیری یافته است.

وی به تشریح چرایی افزایش میزان نقدینگی در برابر کاهش میزان تولید پرداخت و افزود: متاسفانه بانک ها سپرده های مردم را به بازار غیر مولد وارد می کنند و ورود نقدینگی به بازارهای غیرمولد تاثیری بر افزایش اشتغال و رونق تولید ندارند.

نماینده استان کردستان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ورود سرمایه به فعالیت‌های غیر مولد موجب افزایش نقدینگی می‌شود و این مسئله منجر به افزایش شدید تورم می‌شود و متأسفانه نظام بانکی نیز به این مسئله دامن می زند.

بانک مرکزی توان نظارت بر بانک های خصوصی را ندارد

علوی با بیان اینکه بانک‎های خصوصی نسبت به بانک مرکزی تمکین ندارند، گفت: بانک مرکزی توان نظارت بر بانک های خصوصی را ندارد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه نظام بانکداری فعلی فشار زیادی را بر تولیدکنندگان وارد می کند، ادامه داد: بانک مرکزی نتوانسته است نظارت جدی برای مقابله بر افزایش نقدینگی داشته باشد و فعالیت های سوداگرانه زمینه اشتغال را از بین برده است.

«خلق پول» بانک‌های خصوصی عامل افزایش افسارگسیخته تورم

علوی با بیان اینکه بانک‌های عامل بایستی سرمایه گذاری ویژه در فعالیت های تولیدی نمایند، افزود: علی رغم شعارهایی که بانک ها در جهت حمایت از تولید می دهند، بیشتر سرمایه‌ها وارد فعالیت‌های غیرمولد می شود و متاسفانه قانون نیز نتوانسته در این مورد به خوبی عمل کند.

نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران با تاکید بر اینکه «خلق پول» بانک‌های خصوصی عامل افزایش افسار گسیخته تورم است، گفت: بانک‌های خصوصی مستقل از بانک مرکزی اقدام به خلق پول می کنند و این مسئله منجر به افزایش نقدینگی به صورت فزاینده شده است.

وی در پایان با بیان اینکه خصوصی‌سازی بانک ها می توانست مفید واقع شود، گفت: خصوصی سازی بانک ها در کشور با بی نظمی و با حجم بالای تعداد بانک‌های خصوصی ایجاد شد، که خارج از توان نظارتی بانک مرکزی بود و حجم بالای نقدینگی ایجاد شده توسط این بانک ها اثرات سختی بر اقتصاد کشور وارد کرد.

انتهای پیام/ نظام مالی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.