۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۸۷۸۲ ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰ دسته: بحران بانکی، پول و بانک کارشناس: علی شهیدی
۰

پیشی گرفتن بخش پولی از بخش حقیقی اقتصاد (مجموع رشد اقتصادی و تورم) از نشانه‌های وقوع بحران بانکی در کشور است. درحالیکه در سایر کشورها، همواره رشد حقیقی بیش از رشد بخش پولی اقتصاد است که سلامت شبکه بانکی را نشان می‌دهد.

مسیر اقتصاد/ نشانه‌های مختلفی در مورد وقوع بحران بانکی و تعمیق ابعاد آن در شبکه بانکی کشور می‌توان نام برد. تقریبا تمام شاخص‌های پولی و بانکی و مقایسه‌های این شاخص‌ها با سایر کشورها، خبر از بحران بانکی بزرگ در کشور می‌دهد.

یکی از نشانه‌های تشدید بحران بانکی در شبکه بانکی کشور را می‌توان ناترازشدن ترازنامه بانک‌ها و ایجاد اختلاف بین دارایی‌ها و بدهی‌های بانک‌ها عنوان کرد. در واقع پیشی گرفتن بدهی‌های بانک‌ها و کاهش درآمدزایی آن‌ها، موجبات ورود شبکه بانکی به اعسار سیستمی شده است. از دیگر نشانه ها می توان به رشد نامتناسب بخش پولی نسبت به بخش حقیقی اشاره کرد.

رشد نامتناسب بخش پولی نسبت به بخش حقیقی اقتصاد در سال‌های اخیر

رشد نامتناسب بخش پولی نسبت به بخش حقیقی اقتصاد از نشانه های بروز بحران بانکی است. نمودار زیر به خوبی نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر، همواره رشد دارایی‌های نظام بانکی بیش از رشد تولید ملی اسمی بوده است. بدین معنا که دارایی‌های بانکی همواره بیش از مجموع رشد تولید حقیقی کشور به علاوه تورم (رشد تولید ملی اسمی) رشد داشته است.

همانطور که از نمودار بالا مشخص است، بخش پولی کشور درچند سال اخیر همواره بیش از بخش حقیقی (مجموع رشد اقتصادی و تورم) رشد داشته است. بیشتر بودن رشد بخش پولی از بخش حقیقی اقتصاد طی سالیان متمادی، نشان دهنده ورود بانک‌های کشور به بحران بانکی است.

در واقع افزایش دائم در بخش پولی بدون انعکاس این رشد در رشد اقتصادی و یا تورم متناسب با آن، خبر از اعسار عمیق در شبکه بانکی می‌دهد که باید هرچه زودتر فکری اساسی راجع به آن کرد.

پیشی گرفتن بخش حقیقی از بخش پولی در سایر کشورها

اما همین نسبت، یعنی نسبت بخش پولی به بخش حقیقی اقتصاد در کشورهای دیگر روند متفاوتی را طی کرده که در نمودار زیر نشان داده شده است:

نمودار بالا به خوبی نشان می‌دهد که در کشورهای دیگر همواره مجموع تورم و رشد اقتصادی آن‌ها جلوتر از نرخ بهره تسهیلات رشد می‌کند. در واقع بیشتر بودن مجموع تورم و رشد اقتصاد نسبت به نرخ بهره تسهیلات (بخش پولی اقتصاد) نشان دهنده وضعیت مطلوب در شبکه بانکی این کشورهاست.

منابع:

گزیده آمارهای بانک مرکزی  yon.ir/WWKME

داده‌های بانک جهانی  yon.ir/WRoyJ

انتهای پیام/ نظام مالی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.