۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۸۴۸۲ ۰۷ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۹ دسته: کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

روسیه یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گندم در جهان است که تولید مازاد بر نیاز خود را به دیگر کشورها صادر می‌کند. به همین منظور دولت روسیه از سال گذشته و درپی بروز اختلافات تجاری میان چین و آمریکا، درصدد افزایش سهم خود در بازار گندم چین برآمد. در همین راستا طبق اعلام دفتر گمرک چین، میزان صادرات گندم روسیه به این کشور افزایش یافته است.

به گزارش مسیر اقتصاد روسیه یکی از کشورهای پیشرفته در بخش کشاورزی محسوب می شود؛ به نحوی که علاوه بر تامین نیازهای مصرفی خود به بزرگترین صادرکننده محصولات کشاورزی در جهان تبدیل شده است.

ارزش افزوده بخش کشاورزی در فدراسیون روسیه طی دوره زمانی ۱۹۹۵-۲۰۱۵ میلادی به طور میانگین حدود ۵.۳ درصد از تولید ناخالص داخلی اقتصاد این کشور را به خود اختصاص داده است؛ و معمولا سه پنجم از اراضی کشاورزی روسیه، زير كشت گندم و جو می‌رود.

روسیه از اواسط سال ۲۰۱۴ توسط آمریکا و کشورهای اروپایی به دلایل سیاسی تحریم شد. پس از این تحریم ها، دولت روسیه اقدام به حمایت های قابل توجه از تولید محصولات کشاورزی کرد و توانست علاوه بر رشد تولید این محصولات در بازه ۳ ساله، رکورد صادرات گندم خود را نیز ارتقاء دهد.

حذف محدودیت های صادراتی گندم در روسیه برای گسترش صاردات

در حال حاضر درآمد صادراتی روسیه از محل صادرات گندم به بیش از ۶ میلیارد دلار می رسد و این کشور با برنامه های حمایتی قصد دارد تا میزان درآمدهای خود را افزایش دهد. به عنوان مثال این کشور چندی پیش با تشکیل انجمن صادرکنندگان محصولات کشاورزی اقدام مهمی برای کاهش مشکلات صادرات کشاورزی انجام داد.

از سویی دیگر اخیرا وزارت کشاورزی روسیه به منظور تداوم روند افزایش صادرات گندم اقدام به حذف عوارض صادراتی این محصول کرده است. سیاست حذف عوارض صادراتی در روسیه پس از آن انجام می شود که میزان تولید گندم به قدری زیاد شده که هیچ نگرانی بابت تأمین نیاز داخلی وجود ندارد.

طبق اعلام وزارت کشاورزی روسیه میزان تولید گندم در سال زراعی جاری به بیش از ۱۱۸ میلیون تن خواهد رسید و صادرکنندگان محصولات کشاورزی می توانند گندم مازاد بر نیاز را با عوارض مالیاتی صفر درصد صادر کنند.

رشد صادرات گندم روسیه از طریق بازاریابی بازرگانان این کشور

یکی از اقدامات مهم دولت روسیه در گسترش صادرات گندم رصد و بازاریابی برای این محصول در دیگر کشورها بوده است؛ به نحوی که دولت روسیه از این طریق توانسته است جایگزین آمریکا، اتحادیه اروپا و بسیاری دیگر از صادرکنندگان بزرگ گندم در بازارهای جهانی شود. اخیرا دولت روسیه پس از شروع جنگ تجاری چین و آمریکا درصدد گسترش سهم خود در بازار گندم چین است.

در حال حاضر چین  رتبه اول را در زمینه تولید گندم در جهان به خود اختصاص داده است و تنها بخش کمی از نیاز خود به گندم را از طریق واردات تأمین می کند. کشورهای کانادا، قزاقستان، استرالیا، آمریکا و روسیه تامین کنندگان بخشی از نیاز گندم چین طی سال های گذشته بودند که در سال ۲۰۱۸ حدود ۲.۸ میلیون تن گندم به این کشور صادر کردند.

تا سال ۲۰۱۷ صادرات گندم آمریکا به چین روند روبه رشدی داشت؛ اما بروز اختلافات تجاری میان دو کشور در دو سال اخیر و برنامه های دولت چین برای کاهش واردات از این کشور، باعث کاهش میزان صادرات گندم آمریکا به چین شده است.

افزایش صادرات گندم روسیه به چین با حمایت و برنامه‌ریزی دولت

چندی پیش دولت روسیه برای تامین نیاز غذایی چین اقدام به مذاکرات تجاری با دولت این کشور کرده بود. در این راستا وزیر کشاورزی روسیه در حاشیه اجلاس سن پترزبورگ با شرکت بازرگانی چینی COFCO دیدار و مذاکراتی انجام داد تا مسیر صادرات محصولاتی نظیر سویا، ذرت، گندم و روغن های خوراکی را هموار کند.

طبق اعلام دفتر گمرک چین واردات گندم از روسیه آغاز شده و این موضوع روسیه را به افزایش چشم گیر صادرات غلات به چین نزدیک تر کرده است. طبق اعلام دفتر گمرک چین هچنین واردات سویا از آمریکا به دلیل تشدید اختلافات تجاری متوقف شده و دولت چین مجوز واردات سویا از تمامی نقاط روسیه را صادر کرده است.

پیش بینی وزارت کشاورزی روسیه نشان می دهد با افزایش ظرفیت بازارهای صادراتی این کشور، میزان صادرات گندم تا سال ۲۰۳۵ به بیش از ۵۵ میلیون تن خواهد رسید. دولت روسیه در سال گذشته بیش از ۴۳ میلیون تن گندم به دیگر کشورها صادر کرد و در سال جاری نیز تاکنون حدود ۳۱ میلیون تن گندم به دیگر کشورها صادر کرده است.

منابع:

رویترز yon.ir/QCC2T

وزارت کشاورزی روسیه  yon.ir/MKyBG

ای پی کا اینفرم yon.ir/tCkbf

تجارت روز روسیه yon.ir/BaVeK

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.