۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۹۸۹۲ ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۰ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

آمریکا سال گذشته از برنامه جامع خود برای «صنعت تراشه» رونمایی کرد که با فرض تشدید رقابت با چین طراحی شده و اعمال محدودیت و ممنوعیت در مسیر صادرات تراشه‌های پیشرفته و فناوری و تجهیزات تولید آن به چین، از مهمترین بخش‌های این برنامه است. آمریکا به تازگی توانسته است شرکت‌های بزرگی در ژاپن، کره‌جنوبی و قاره اروپا را در اعمال محدودیت بر چین، با خود همراه کند. اما سرمایه‌گذاری گستره چین برای توسعه بومی صنعت تولید تراشه و حاکمیت این کشور بر تایوان، که بخش مهمی از تراشه‌های آمریکایی در آن تولید می‌شود، از مهمترین موانع آمریکا در این مسیر است.

به گزارش مسیر اقتصاد آمریکا و متحدانش به طور فزاینده‌ای در حال تلاش برای محدود کردن واردات فناوری‌های پیشرفته از سوی چین هستند. در این زمینه به طور خاص اعمال محدودیت در صادرات تراشه نیمه‌هادی پیشرفته و ماشین آلات تولید آن به چین مورد توجه کشورهای غربی قرار گرفته است.

جنگ چین و آمریکا در صنعت تولید تراشه‌های پیشرفته

در آخرین اقدامات، ژاپن اعلام کرد که درخصوص صادرات ۲۳ نوع از تراشه‌ها و فناوری‌های مربوط به تولید آن‌ها، قواعد محدود کننده بر تولیدکنندگان داخلی اعمال می‌کند. تولیدکنندگان ژاپنی در تسلط بر فناوری تراشه مبتنی بر فناوری‌های پیشرفته، قطب تولید در دنیا نیستند و از تولیدکنندگان کشورهایی مثل هلند و تایوان عقب ترند، اما در مراحل تولید این تراشه‌ها به نوعی انحصار دارند؛ به طوریکه بدون همکاری شرکت‌های ژاپنی، بسیاری از تراشه‌های مبتنی بر فناوری پیشرفته، تولید و روانه بازار نمی‌شود. از این رو همکاری ژاپن با آمریکا و دیگر کشورهای غربی برای محدودکردن دسترسی چین به تراشه‌های پیشرفته امری ضروری است.

در طرف مقابل چین در پاسخ به تحریم‌های آمریکا و متحدانش در تلاش است صنعت تولید تراشه مبتنی بر فناوری‌های پشرفته را توسعه دهد و عدم همکاری کشورهایی همچون ژاپن می‌تواند سختی‌های این مسیر را برای چین تشدید نماید.

چرا آمریکا خرید تراشه‌های پشرفته را برای چین ممنوع کرده است؟

دولت جو بایدن رئیس جمهور فعلی آمریکا، سال گذشته از برنامه جامع خود درخصوص فناوری تولید تراشه‌های پشرفته رونمایی کرد. این برنامه با فرض تشدید رقابت و حتی تعارض فزاینده چین و آمریکا در زمینه اقتصادی و حتی نظامی طراحی شده است و بر اساس آن دولت آمریکا باید با هر اقدام ممکن، فاصله توانمندی فناورانه خود با چین را حفظ و در صورت امکان آن را افزایش دهد. اعمال ممنوعیت و محدودیت در مسیر صادرات تراشه‌های پیشرفته و تجهیزات و فناوری‌های مرتبط با تولید آن‌ها به چین نیز با همین هدف در دستورکار دولت آمریکا قرار گرفته است.

در دوره کنونی، پردازش داده‌ها به صنعتی بسیار پیشرفته و کلیدی تبدیل شده‌است که حتی با صنعت نفت رقابت می‌کند؛ کارشناسان معتقدند در دهه پیش رو تولید این صنعت تا دو برابر افزایش خواهد یافت. در این صنعت بهره‌مندی از تراشه‌های پیشرفته برای پردازش داده از اهمیت بسیاری برخوردار است. در حال حاضر شرکت‌های آمریکایی در تحقیق و توسعه صنعت پردازش داده پیشرو هستند و بیش از ۵۰ درصد هزینه‌ها به این کشور اختصاص دارد. بر اساس نظر دولتمردان آمریکایی، توسعه فناوری پردازش داده در چین موجب می‌شود دولت این کشور از توانمندی تولید تجهیزات نظامی بهتر و همچنین تقویت سیستم‌های داخلی «نظارت و سانسور» برخوردار شود.

تبعات اعمال محدودیت آمریکا در مسیر واردات تراشه پیشرفته چین

آمریکا تلاش کرده‌است کشورهای متحد با خود را نیز در این مسیر همراه کند و در خصوص برخی شرکت‌های بزرگ و کلیدی از جمله در هلند و ژاپن به دستاوردهایی رسیده است. از آنجایی که در حال حاضر کشور چین بزرگترین بازار جهان برای تراشه‌های نیمه‌هادی محسوب می‌شود، به طور طبیعی شرکت‌های فعال در این حوزه، حتی شرکت‌های آمریکایی، تمایلی برای کاهش تعاملات با کشور چین ندارند. از طرف دیگر تشدید محدودیت‌ها چین را به سمت توسعه بومی صنعت تولید تراشه سوق می‌دهد که در صورت موفقیت میتواند خطر بزرگی در آینده برای آمریکا و متحدانش باشد. در حال حاضر چین بیش از هر کشور دیگری در تاریخ، در حال سرمایه‌گذاری در صنعت تولید تراشه‌های نیمه‌هادی پیشرفته است و در این مسیر یارانه و حمایت‌های متعددی را در دستورکار قرار داده است.

چرا «تایوان» مهم است؟

در حال حاضر بیش از سه چهارم تراشه‌های نیمه‌هادی پیشرفته جهان در تایوان و کره‌جنوبی تولید می‌شود. از آنجا که تایوان یک کشور مستقل نیست و تحت نفوذ حاکمیتی چین قرار دارد، امکان اعمال محدودیت در مسیر صادرات کالا به چین را ندارد. در سال‌های اخیر تایوان اهمیت زیادی برای آمریکا پیدا کرده است و کشورهای غربی اقداماتی در جهت ایجاد حساسیت و حرکت به سمت استقلال از چین در دستورکار قرار داده‌اند. در حال حاضر بخشی از تراشه‌های طراحی شده از سوی شرکت‌های بزرگ آمریکایی در تایوان تولید می‌شود و جلوگیری از انتقال فناوری تولید آن‌ها به چین، اهمیتی به مراتب بیشتر از مسائل مالی برای مقامات آمریکایی دارد.

از طرف دیگر آمریکا، اروپا و ژاپن در سال‌های اخیر ده‌ها میلیارد دلار برای ساخت کارخانه‌های تولید تراشه‌های مبتنی بر فناوری پیشرفته سرمایه‌گذاری کرده‌اند تا دست کم در این زمینه به کشورهای غیرمتحد وابسته نباشند.

منبع: بلومبرگ

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.