۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۶۱۸۵ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۹ دسته: مسکن کارشناس: افشین بیک پور
۰

دو عامل کلیدی در تامین مسکن نقش اصلی و تعیین کننده ایفا می‌کنند. عامل اول قیمت مسکن است و عامل دیگر قدرت خرید مردم. دولت‌ها با درنظر گرفتن این دو عامل، سیاستگذاری می‌کنند و تلاش دارند مردم را صاحب خانه کنند؛ قیمت مسکن از مسیر کنترل سوداگری و قدرت خرید مردم با نظام تامین مالی متناسب، مدیریت می‌شود. نظام تامین مالی مسکن از ۴ رکن اصلی دولت، نهادها، عرضه و تقاضا تشکیل شده‌است. دولت به عنوان قدرتمند ترین نهاد حاکمیتی در این نظام، وظیفه دارد با سیاستگذاری‌های درست و انتخاب نظام تامین مالی مناسب که مبتنی بر بانک و بازارهای سرمایه است، عرضه و تقاضا را در حالت تعادل نگه دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد مسکن به عنوان یکی از اساسی ترین نیازهای خانوار به شمار می رود؛ به همین دلیل طبق اصول ۳، ۳۱ و ۴۳ قانون اساسی یکی از وظایف دولت، تامین مسکن متناسب با نیاز برای همه مردم است.

دو عامل کلیدی در تامین مسکن نقش اصلی و تعیین کننده ایفا می کنند. عامل اول قیمت مسکن است و عامل دیگر قدرت خرید مردم. اکثر دولت ها با در نظر گرفتن این دو عامل، سیاست گذاری کرده و تلاش می کنند تا مردم را صاحب خانه کنند. آن ها در قدم اول، با به کارگیری سیاست های کنترلی قیمت در بخش مسکن، مانع از سوداگری در این بخش و افزایش کاذب قیمت مسکن می شوند و با تقویت عرضه مسکن و حذف تقاضای کاذب، عرضه و تقاضای مسکن را متعادل می کنند.

در قدم دوم، دولت ها قدرت خرید مردم را با در نظر گرفتن شرایط درآمدی هر طبقه، تقویت می کنند. در این راستا نظام تامین مالی مسکن اهمیت زیادی پیدا می­کند. یک نظام تامین مالی کارآمد باعث افزایش قدرت خرید مردم در سمت تقاضا و همچنین افزایش قدرت ساخت در سمت عرضه می شود.

منظور از تامین مالی مسکن چیست؟

منظور از تامین مالی مسکن آن دست از اقداماتی است که به قدرت خرید و ساخت مسکن افراد در دهک های مختلف درآمدی کمک می کند. در اصطلاح فنی، تامین مالی مسکن به معنی تامین مالی برای ایجاد خانه برای افراد در سمت عرضه و تقاضا یعنی سازندگان و خریداران است.

طبق تعریف اتحادیه بین المللی تامین مالی مسکن (IUHF)، تامین مالی مسکن یک موضوع وسیع است و می تواند در قاره ها و مناطق و کشورها مفهوم متفاوتی داشته باشد. با توجه به شرایط اقتصاد کلان و فرهنگ هر کشور، آنچه که درباره تامین مالی در کشورهای توسعه یافته به کار برده می شود می تواند با آنچه که در کشورهای درحال توسعه اجرا شده است، متفاوت باشد.

بنابراین کشورها بسته به بانک محور بودن یا شرایط بازار سرمایه خود، روش های متفاوتی را برای تامین مالی مسکن اتخاذ می کنند.

نظام تامین مالی مسکن از چه ارکانی تشکیل شده است؟

نظام تامین مالی مسکن از ۴ رکن اصلی دولت، نهادها، عرضه و تقاضا تشکیل شده است. دولت به عنوان قدرتمند ترین نهاد حاکمیتی در این نظام، وظیفه دارد تا با سیاستگذاری های درست و انتخاب نظام تامین مالی مناسب که مبتنی بر بانک و بازارهای سرمایه است، عرضه و تقاضا را در حالت تعادل نگه دارد.

مهمترین نهاد در نظام تامین مالی مناسب، وجود یک شبکه بانکی کارا است. این شبکه باید بتواند نقش پشتیبانی از روش‌های تامین مالی بر عهده داشته باشد. نقدینگی موجود در جامعه نیز باید به سمت عرضه مسکن سوق داده شود تا در راستای جلوگیری از تورم و نیز افزایش قدرت خرید مردم عمل کند.

انتهای پیام/ راه و ساختمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.