۲۸ اسفند ۱۴۰۲

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۳۶۵۹ ۱۷ تیر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۷ دسته: یادداشت‌های شما
۰

این یادداشت توسط مخاطبان مسیر اقتصاد تهیه شده و لزوما مورد تایید این پایگاه خبری تحلیلی نیست.

با توجه به اینکه هزینه های دولت آمریکا روز به روز در حال افزایش است این باعث می شود که دولت با کسری بودجه مواجه شود و انباشت ناشی از بدهی ها این کشور را با خطرات زیادی روبه رو سازد.

از طرف دیگر افزایش هزینه ها و بدهی های دولت موجب تضعیف رشد اقتصادی می شود و ممکن است در سال های پیش رو کشور را با بحران رو به رو کند.

کارشناسان اقتصادی یکی از اساسی ترین راه حل های مقابله با کسری بودجه و انباشت بدهی های دولت آمریکا را کاهش هزینه های اضافی در دولت معرفی کرده اند.

طبق گفته کریس ادواردز اقتصاددان و کارشناس بودجه فدرال و ایالات: «کاهش هزینه های غیر ضروری دولت ممکن است که کوچک بنظر برسد اما بررسی تجربه برخی کشور ها نشان می دهد که کاهش هزینه های اضافی در دولت موجب کاهش یک چهارمی هزینه ها در بودجه همان سال می شود و در طی یک دهه تعادل در بودجه را به صورت کامل ایجاد می کند».

وی در ادامه بیان می کند که در این مسیر سیاست گذاران می بایستی روش های هزینه کرد خود را تغییر دهند و جلوی نشتی مصرف بودجه در دستگاه های دولتی را بگیرد.

۲ عنصر مهم در اصلاح ساختار بودجه : تحول در مدل بودجه ریزی و اختصاص بودجه به کارآمدی است

این اقتصاددان معتقد است، اختصاص بودجه به فعالیت های با ارزش افزوده از دیگر موارد مهم در مدیریت هزینه کرد در دستگاه های دولتی است. در واقع می بایستی در دستگاه های دولتی سیستم به گونه ای طراحی شود که کارمندان ضمن داشتن مشوق هایی به منظور کار بیشتر، فعالیت های که ارزش افزوده ایجاد می کند و موجب کارآمدی دستگاه اجرایی می شود را انجام دهند.

او در ادامه می گوید: مدیران می بایستی از ارائه برنامه هایی که مربوط به بخش خصوصی است و برای دولت هزینه دارد خودداری کنند و انچه که در اصل و ماهیت خود دولت وجود دارد را پیگیری کند.

مشکل دولت ها در زمینه بودجه ریزی این است که آنها پس از طی چندین دهه همان رویکرد شکست خورده و منسوخ خود در بودجه ریزی را ادامه می دهند و تا زمانی که دچار بحران نشده اند، برای تغییر رویکرد ها در بودجه ریزی اقدامی را عملی نمی کنند.

تجربه آمریکا در کاهش هزینه های غیر ضروری دولت

این اقتصاددان در ادامه افزود:‌ اثبات این ادعا، تجربه کشور آمریکا در اواسط دهه ۹۰ میلادی است. در آن زمان این کشور با بحران شدید کسری بودجه، انباشت بدهی و هزینه های بسیار بالا در دولت مواجه بود؛ رویدادی که دو سال پیش نیز در آمریکا اتفاق افتاد.

در همان زمان دولت با ارائه برنامه های منسجم و دقیق، کاهش هزینه های اضافی دولت را اغاز کرد و توانست در سال ۱۹۹۳ مخارج خود را با ارائه همین برنامه های صرفه جویی در هزینه های دولت از ۲۳ درصد تولید ناخالص داخلی به ۱۵ درصد در سال ۲۰۰۰ برساند.

نمودار زیر کاهش هزینه های دولت از سال ۲۰۱۷ را  نشان داده شده است:

همچنین با ادامه این برنامه تا سال ۲۰۲۴ کسری بودجه دولت از بین خواهد رفت.

۳ رویکرد کاهش هزینه های غیر ضروری در دولت

این کارشناس بودجه در ادامه مسیر کاهش هزینه های غیر ضروری در دستگاه های دولتی آمریکا چهار حوزه را به منظور کاهش هرچه بیشتر کسری بودجه دولت معرفی می کند:

بازنگری در ارائه یارانه ها:‌ یارانه های پنهانی که به فعالیت ها اختصاص داده می شود باعث فشار زیادی بر بودجه دولت و افزایش مخارج می شود.

دولت آمریکا بیش از ۲۳۰۰ برنامه یارانه ای و حمایتی دارد که از سال ۱۹۸۰ تاکنون باعث افزایش دوبرابری هزینه ها شده است. این یارانه ها در بخش کشاورزی، مراقبت های بهداشتی،‌ آموزش،‌ آب و برق، مسکن، حمل و نقل بوده است که می بایستی اعطای یارانه ها مورد بازنگری قرار بگیرد.

این رویکرد پرداخت یارانه دولت که از آن به عنوان «یارانه اعتیاد آور» نام می برند به مرور زمان بودجه را به خود می بلعد و باعث افزایش وابستگی و عادت همه اقشار به یارانه های دولت می شود.

اعطای یارانه می بایستی به همه افراد تعلق نگیرد و با بازنگری در سیاست ها می بایستی به صورت هوشمندانه و به افراد نیازمند تعلق گیرد تا ضمن تحقق عدالت اقتصادی موجب کاهش فشار از روی بودجه شود.

واگذاری ارائه خدمات به بخش خصوصی:  سیاست گذاران می بایستی در حد امکان و در چارچوب قانون و تحت نظارت دقیق و مقتدر دولت ارائه خدمات حمل و نقل، بهداشتی و سلامت، ترانزیت و سایر فعالیت ها را به بخش خصوصی واگذار کنند و دولت نیز بر آنان نظارت مستمر داشته باشد. در عصر کنونی دیگر لزومی به ارائه خدمات این چنینی با مخارج بودجه ای دولت نیست.

اختصاص بودجه با توجه به نیازها و ظرفیت های منطقه ای: از دیگر مشکلاتی که در دولت آمریکا باعث افزایش کسری بودجه دولت شده ، اختصاص بودجه به مناطق مختلف بدون توجه به ظرفیت های آن منطقه است، به طوری که ۷۰۰ میلیارد دلار از طریق بیش از ۱۱۰۰ برنامه در مناطق مختلف توزیع شده است و طبق بررسی های صورت گرفته نتایج مورد نظر نیز حاصل نشده است.

دولت می بایستی به منظور انطباق هزینه ها و ارائه خدمات مطلوب بحث آمایش سرزمین را در نظر بگیرد و بر این اساس می تواند بسیاری از مصارف و هزینه های بودجه بدون خروجی را کم کند.

کاهش بودجه هزینه های نظامی و عملیاتی و هزینه های پزشک خانواده از برنامه های است که دولت آمریکا می بایستی به منظور کاهش هزینه های خو،  مد نظر قرار دهد.

منبع : پایگاه downsizing government



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.