۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۱۱۱۲ ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵ دسته: انرژی
۰

شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ به ‌منظور جلب مشارکت شهروندان در مدیریت مصرف برق و با شناخت نیازهای جامعه امروز و ظرفیت‌های قابل استفاده فضای مجازی، از خرداد ماه سال جاری، یک پویش چندجانبه فرهنگ‌سازی با عنوان «خوش مصرف باشیم» را در شبکه‌های مجازی و رسانه‌های دیداری و شنیداری راه‌اندازی نموده است.

به ‌گزارش مسیر اقتصاد ایجاد ارتباط اثرگذار با آحاد جامعه و بسترسازی برای ارتباط مستمر در طول سال، موجب می‌شود در زمان‌های خاص مانند فصل تابستان که مصرف برق کشور به دلیل ورود بارهای سرمایشی به شبکه بالا می‌رود و احتمال رخداد خاموشی وجود دارد، از این ارتباط برای رساندن اهمیت موضوع کاهش مصرف برق به ویژه در ساعات خاصی از شبانه‌روز استفاده شود.

فرهنگ‌سازی برای‌‌ مدیریت مصرف برق با شعار «خوش مصرف باشیم»

با توجه به نزدیک شدن به فصل گرما، افزایش مصرف برق و لزوم همکاری بیشتر شهروندان در راستای رعایت اصول بهره‌وری صحیح انرژی، شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ به ‌منظور جلب مشارکت شهروندان در مدیریت مصرف برق، پویش فرهنگ‌سازی «خوش مصرف باشیم» را راه‌اندازی کرد.

ساده‌سازی ارتباط دوسویه شهروندان و شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ، ارائه آموزش‌های لازم در حوزه مدیریت مصرف برق به شکلی ساده و کاربردی، امکان مشارکت شهروندان در این طرح از طریق معرفی برنامه‌های آموزشی، همچنین به اشتراک گذاری تجربیات خود در این حوزه با سایر افراد و توسعه فعالیت‌های مشترک با سایر شرکت‌های توزیع برق در کشور، از جمله نتایج مثبتی است که پیش‌بینی می‌شود با اجرای این طرح، حاصل شود.

در همین راستا و با شناخت نیازهای جامعه امروز و ظرفیت‌های قابل استفاده فضای مجازی، از خرداد ماه سال جاری، پویش چندجانبه فرهنگ‌سازی با عنوان «خوش مصرف باشیم» در شبکه‌های مجازی و رسانه‌های دیداری و شنیداری، آغاز به کار کرد.

پیش‌بینی می‌شود اجرای این طرح که توسط شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ انجام شده است، تاثیر قابل توجهی در توسعه فرهنگ مصرف صحیح انرژی برق در پایتخت، حفظ پایداری شبکه توزیع برق و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی داشته باشد.[۱]

نقش صدا و سیما در مدیریت مصرف انرژی

شکل‌گیری پویش «خوش مصرف باشیم» شروع خوبی برای تبدیل مصرف بهینه انرژی و نگهداری از منابع ملی به خواست عمومی مردم جامعه است. زمانی که مردم از نظر فکری اغنا شوند که مدیریت مصرف امری لازم برای تعالی کشور و آینده فرزندانشان است، بسیاری از برنامه‌ها و طرح‌های حوزه انرژی که نیاز به مشارکت عمومی دارد، بهتر انجام خواهد شد.

در این بین انتخاب انواع رسانه و روش‌های ایجاد ارتباط با مردم موضوع مهمی است که از هدر روی نیرو و بودجه جلوگیری خواهد کرد. شاید بتوان اثرگذارترین رسانه را برای عموم جامعه، صدا و سیما دانست. تلویزیون به عنوان یکی از مراجع ارتباط حاکمیت با مردم و همچنین ابزاری برای سرگرمی، دارای مخاطبینی در همه سنین و در سراسر کشور است.

به طور کلی دو نوع برنامه برای پخش در سیمای جمهوری اسلامی با هدف مدیریت مصرف پیشنهاد می‌شود. گروه اول برنامه‌های ترویجی هستند که هدف از آن‌ها نهادینه کردن فرهنگ مصرف صحیح انرژی، اهمیت دادن به موضوع مدیریت منابع و همکاری با دولت در مواقع لزوم است. برنامه‌های این دسته شامل موشن گرافیک‌های جذاب، کلیپ‌های کوتاه و اثرگذار و میان‌برنامه‌هایی است که برای مثال همراه با پیام‌های بازرگانی پخش می‌شود. خلاقیت در طراحی سناریو و جذابیت بصری دو ویژگی مهم این گروه است.

گروه دوم برنامه‌های اطلاع‌رسانی هستند که به منظور آگاهی دادن به مردم درباره وضعیت فعلی مصرف در کشور و یا اعلام هشدار برای شرایط خاصی است که امکان وقوع آن نزدیک می‌باشد. این دسته از برنامه‌ها در بخش‌های مختلف خبری یا به صورت زیرنویس در شبکه‌های سیما پخش خواهند شد. همچنین برای هشدار شرایط خاص همراه با پیام‌های بازرگانی نمایش داده می‌شوند.

اصلاح قبوض برق در راستای اثرگذاری بیشتر

در همین راستا در صورتی که مسئولین وضع مقررات جدیدی را لازم ببینند، مانند طرح «اصلاح تعرفه‌ برق مشترکین پرمصرف»، توجیه افکار عمومی و طلب همکاری از مردم به کمک این ارتباط رسانه‌ای، ممکن خواهد بود.

یکی دیگر از ابزار در دسترس که مستقیما بر مصرف‌کنندگان اثر خواهد گذاشت، قبوض حامل‌های انرژی است. قبوض برق در حال حاضر بیشتر حاوی اعداد و ارقامی است که عامه مردم یا متوجه آن نمی‌شوند یا رغبتی به بررسی آن ندارند و معمولا مبلغ قبض و تاریخ قرائت کنتور مورد توجه مشترکین قرار می‌گیرد.

در قبوض برق جدید سال ۱۳۹۸، برای مشترکینی که خارج از الگو مصرف می‌کنند، عبارت «مشترک پرمصرف» به صورت درشت نوشته شده است. همچنین توضیحاتی مرتبط با موضوع مدیریت مصرف برای همه مشترکین آورده شده است. اما استفاده از رنگ‌بندی و یا شکل‌های ساده و بامعنی به مراتب اثرگذاری بیشتری خواهند داشت و با مرور زمان برای همه مردم قابل درک خواهد بود.

پیشنهاد می‌شود بخشی از اعداد و محاسباتی که در قبض برق وجود دارد، حذف شود و از آنجایی که دسترسی به این اطلاعات حق مصرف‌کننده است، در سایت توانیر یا شرکت توزیع برق مربوطه قابل دسترسی باشد. در عوض آن قبوض به شکل ساده، تنها حاوی مطالب مهم و اثرگذار در نحوه مصرف مشترکین و با استفاده از رنگ و علائم کافی باشد.

پینوشت:

[۱] پاون، کد خبر: ۷۸۸۴۸

انتهای پیام/ نفت وانرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.