۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۰۵۲۰ ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۷ دسته: پول و بانک، نظارت بانکی
۰

هیأت مدیره بانک مرکزی هند قصد دارد با ایجاد سازمان مستقل نظارتی، اشراف خود بر بخش مالی را تقویت نماید. محافظت از بخش مالی در برابر چالش‌های داخلی و خارجی موجود، نظارت بر اجرای فعالیت‌های هدفمند بانک مرکزی و تنظیم مقررات نظارتی مطلوب و کارا برای نظارت بر بانک ها و موسسات مالی غیر بانکی از مهم‌ترین دلایل برای ایجاد این سازمان عنوان شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد رییس بانک مرکزی هند (RBI) روز سه شنبه گفت که هیأت مدیره مرکزی پس از بررسی ساختار نظارتی کنونی تصمیم گرفته است که یک مجموعه و سازمان نظارتی مستقل در داخل بانک مرکزی ایجاد کند.

با توجه به اینکه بخش نظارت بر شبکه بانکی در هند بر عهده یک معاونت ذیل بانک مرکزی قرار دارد، هیئت مدیره بانک مرکزی هند پس از دو روز جلسه در شهر چنای هند تصمیم گرفتند سازمان مستقل نظارتی را در بانک مرکزی ایجاد نمایند.

مهم‌ترین دلایل آن ها برای ایجاد این سازمان نظارتی به شرح زیر می‌باشد:

  • لزوم نظارت ویژه بر بخش مالی با توجه به وضعیت اقتصادی جاری، چالش‌های جهانی و داخلی و پایین بودن ظرفیت و ساختار نظارتی در هند؛
  • زمینه‌های مختلف عملیات بانک مرکزی و لزوم نظارت بر اجرای درست این فعالیت‌ها به منظور رشد و توسعه کشور؛
  • تعیین مقررات نظارتی مطلوب و کارا به منظور تقویت نظارت و تنظیم بانک‌های تجاری، بانک‌های تعاونی شهری؛
  • تنظیم مقررات نظارتی برای نظارت بر موسسات مالی غیر بانکی در هند که در سال‌های اخیر تعداد آن ها نیز زیاد شده و عملکرد نادرست برخی از آن ها موجب بروز بحران نقدینگی در هند شده است؛
  • گسترش و توسعه بخش مالی در هند و لزوم نظارت جدی‌تر بر این بخش.

ایجاد سازمان نظارتی مستقل در بانک مرکزی هند

طبق این مصوبه،  یک سازوکار جدید برای اعمال نظارت بانک مرکزی بر بانک‌ها و موسسات اعتباری ایجاد می‌شود. این سازمان یک تشکیلات مستقل جدیدی ذیل بانک مرکزی و در داخل آن خواهد بود،‌ اما با شرایط حقوقی و کارکردی کاملا مستقل که از آن طریق بتواند مستقلا با قدرت و اعتبارات نظارت لازم را بر فعالیت بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری اعمال کند.

هر چند پیش از این نیز بانک مرکزی هند از یک معاونت نظارت برخوردار بود؛،اما چون تنها یک واحد اداری بوده که در قالب سازوکار اداری ذیل بانک مرکزی انجام وظیفه می‌کرده قدرت لازم را برای اعمال نظارت نداشته است.

منبع: yon.ir/AzJHb

انتهای پیام/ نظارت بانکی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.