۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۰۴۵۷ ۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۲ دسته: کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

دولت هند در فصل زراعی جاری، اقدام به افزایش ۱۴ درصدی قیمت خرید تضمینی دانه سویا کرده است؛ تا از این طریق بتواند علاوه بر کاهش واردات روغن، صادرات این محصول اساسی به ایران را در شرایط تحریم افزایش دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد هند دومین کشور پرجمعیت جهان برنامه های گسترده ای به منظور تولید محصولات غذایی مورد نیاز خود دارد. این کشور ضمن برنامه ریزی برای تامین نیاز غذایی خود اقدامات دیگری را برای افزایش صادرات محصولات کشاورزی در دستور کار دارد.

این کشور با تولید ۳۶۷ میلیارد دلاری، دومین کشور به لحاظ تولید محصولات کشاورزی در جهان است که قصد دارد با افزایش درآمد کشاورزان تا سال ۲۰۲۲، حدود ۱۰۰ میلیارد دلار محصول کشاورزی به دیگر کشورهای جهان صادر کند.

ارزش صادرات کشاورزی هند در سال زراعی ۱۸-۲۰۱۷ به ۳۸ میلیارد دلار رسید و این کشور یکی از بزرگترین تولیدکنندگان غلات، دانه های روغنی، محصولات پروتئینی و میوه در جهان است.

برنامه های حمایتی دولت هند برای افزایش تولید محصولات کشاورزی

از جمله اقدامات مهم دولت هند در حمایت از کشاورزان و تثبیت جایگاه تولید در این کشور، تعیین قیمت تضمینی برای محصولات، اعطای وام های کم بهره، کاهش هزینه های خرید کود، سم و بذر و در نهایت تعرفه های بالای گمرکی بر واردات محصولات مشابه داخلی است.

مهم ترین سیاست حمایتی دولت هند از کشاورزان تعیین قیمت خرید تضمینی برای محصولات اساسی(msp) است.در این راستا اگر قیمت محصولات کشاورزی مورد نظر در بازار از قیمت حداقلی پایین تر باشد دولت اقدام به خرید این محصولات از کشاورزان می کند.

بنابراین کشاورزان هندی اطمینان دارند که در صورت تولید محصول، یا آن را با قیمتی بالاتر در بازار به فروش خواهند رساند و یا در غیر اینصورت دولت محصولات تولید شده را در قیمت های مصوب از آنان خریداری خواهد کرد.

سیاست خرید تضمینی محصولات اساسی مهم ترین برنامه حمایتی دولت هند

طبق قانون ملی امنیت غذایی در هند (NFSA)، اداره دولتی مواد غذایی هند (FCI) برنج و گندم را از کشاورزان به قیمت تضمینی خریداری می کند و آن را با قیمتی به مراتب کمتر، به ۶۷ درصد از جمعیت هندوستان می فروشد.

بر اساس آمارهای اعلام شده حدود  ۱۰۸ میلیون تن برنج در هند تولید می شود که در حدود ۹۸ میلیون تن از این محصول به مصرف بازارهای داخلی می رسد. همچنین محصول مازاد برنج تولید شده به کشورهای آفریقایی، سریلانکا، بنگلادش و دیگر کشورهای جهان صادر می شود.

از سویی دیگر دولت هند برای حمایت از کشاورزان علاوه بر افزایش قیمت خرید تضمینی این محصول در فصل زراعی جاری به بیش از ۲ هزار تومان اقدام به افزایش تعرفه واردات گندم از ۳۰ به ۴۰ درصد کرد. این اقدام دولت هند به منظور پشتیبانی از کشاورزان داخلی به دلیل کاهش قیمت جهانی گندم انجام شد.

افزایش تولید سویا در هند با اجرای سیاست های حمایتی دولت

اخیرا دولت هند با توجه به شرایط جهانی پیش آمده در زمینه تولید و تجارت دانه سویا اقدام به افزایش قیمت خرید تضمینی این محصول استراتژیک کرده است. هند یکی از تولیدکنندگان بزرگ دانه سویا در جهان محسوب می شود.

این کشور طی سال های اخیر بیش از ۱۰ میلیون تن از این محصول را برای تامین نیاز بازارهای داخلی تولید کرده است. همچنین این کشور بخشی از سویای تولید شده را به کشورهای امارات، کانادا، بلژیک و اسپانیا صادر کرده است.

دولت هند به مظور کاهش واردات روغن، افزایش تولید و صادرات سویا قیمت خرید تضمینی این محصول را در فصل زراعی جاری بیش از ۱۴ درصد افزایش داده و به ۵۳۰ دلار برای هر تن رسانده است. بنابراین قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم سویا در هند با توجه به نرخ ارز سامانه نیما، بیش از ۴ هزار تومان تعیین شده است.

افزایش قیمت خرید تضمینی سویا در هند با هدف صادرات به ایران

بررسی ها نشان می دهد میزان تولید دانه سویا در هند با توجه به افزایش قیمت خرید تضمینی آن در فصل زراعی جاری به بیش از ۱۳ میلیون تن افزایش خواهد یافت. خبرگزاری رویترز یکی از عوامل اثرگذار بر تصمیم دولت هند برای افزایش قیمت خرید تضمینی دانه سویا را تقاضای بالای ایران برای واردات این محصول زراعی در شرایط تحریم اعلام کرده است.

ایران یکی از واردکنندگان دانه سویا در جهان است و براساس آمارهای گمرک جمهوری اسلامی طی دو سال اخیر، به طور میانگین سالانه حدود ۲.۱ میلیون تن دانه سویا با قیمت ۹۰۰ میلیون دلار وارد کشور شده و روند آن نیز به سمت افزایش در حرکت است. ایران معمولا دانه سویای مورد نیاز خود را از کشورهای برزیل، آرژانیتن، اوکراین و برخی دیگر از کشورها تامین می کند اما احتمال بروز مشکلات نقل و انتقال مالی با این کشورها در شرایط تحریم ضرورت متنوع سازی مبادی واردات را افزایش می دهد.

حال با افزایش تولید سویا در هند می توان انتظار داشت تا در سال آینده بخشی از نیاز کشور به این محصول اساسی از طریق هند تامین شود. متنوع سازی مبادی واردات یکی از بندهای مهم سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی است و دولت برای این موضوع باید برنامه های راهبردی ارائه کند.

منابع:

رویترز yon.ir/SBi9g

بیزینس لاین yon.ir/CykId

بلک سا گرین yon.ir/d67fo

رویترز yon.ir/Uc36C

اکونومیست yon.ir/PkCsf

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.