۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۸۸۸۴ ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۳ دسته: تولید گندم، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

دولت هند پس از کاهش جهانی قیمت گندم و احتمال افزایش واردات آن، با هدف حمایت از کشاورزان داخلی تعرفه واردات را به ۴۰ درصد افزایش داد. هدف دولت هند از این اقدام مدیریت واردات و فروش بهتر گندم‌های تولید شده توسط کشاورزان در بازارهای داخلی عنوان شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد کشور هند در طول سال های اخیر اهمیت زیادی برای بخش کشاورزی قائل بوده و با وجود محدودیت ها و مشکلات، تلاش کرده است با حمایت های هوشمندانه و متعدد، میزان تولید محصولات کشاورزی در داخل را افزایش دهد.

نیاز غذایی جمعیت ۱.۳ میلیارد نفری هند باعث شده تا دولت هندوستان برنامه ویژه ای برای خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی داشته باشد. این کشور با تولید ۳۶۷ میلیارد دلاری، دومین کشور به لحاظ تولید محصولات کشاورزی در جهان است.

هند یکی از بزرگترین تولیدکنندگان غلات، محصولات پروتئینی و میوه در جهان است. ارزش صادرات کشاورزی هند در سال زراعی ۱۸-۲۰۱۷ به ۳۸ میلیارد دلار رسید.

مدیریت واحد تولید و تجارت وزارت کشاورزی هند

وزارت کشاورزی هندوستان مسئولیت تولید و بازرگانی محصولات کشاورزی را برعهده دارد. این وزارتخانه با اتخاذ سیاست های حمایتی مناسب یکی از عوامل اثرگذار در رشد بخش کشاورزی هند بوده است.

این وزارتخانه در راستای بهبود وضعیت کشاورزی هند سیاست های حمایتی مختلفی را اجرا کرده است. تعیین قیمت خرید تضمینی «msp» برای برخی از محصولات اساسی نظیر گندم و برنج، حمایت درآمدی از کشاورزان و سیاست های تجاری از جمله این حمایت ها است.

حمایت از تولید محصولات کشاورزی در هند اهمیت زیادی دارد؛ به نحوی که علیرغم اعتراض کشورهای آمریکا، استرالیا، و اتحادیه اروپا مبنی بر نحوه حمایت از کشاورزان در این کشور اما دولت هند سیاست های حمایتی خود از تولیدکنندگان محصولات کشاورزی را کنار نمی گذارد.

۲ هزار تومان قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم در هند

هندوستان یکی از تولیدکنندگان بزرگ گندم در جهان محسوب می شود. دولت این کشور با تعیین قیمت تضمین خرید، محصول تولید شده از کشاورزان را خریداری می کند.

علیرغم کاهش قیمت گندم در هند طی سال های ۱۷-۲۰۱۵ اما دولت این کشور قیمت هر تن گندم را در سال جاری ۲۵۰ دلار تعیین کرد. بنابراین قیمت هر کیلوگرم از این محصول در هند با احتساب نرخ ارز سامانه نیما (۸ هزار تومان) حدود ۲ هزار تومان است.

از سویی دیگر دولت هند با پرداخت یارانه مستقیم به کشاورزان گندم کار خود سعی در کاهش هزینه های تولیدی آنان دارد. بر اساس برآورد دولت آمریکا، هندی ها ۷۴ الی ۸۴ درصد از ارزش گندم تولید شده را تحت حمایت های یارانه ای خود قرار داده و توانسته اند آن را به دیگر کشورها صادر کنند.

افزایش تعرفه واردات گندم هند با هدف حمایت از کشاورزان داخلی

اخیرا دولت هند برای حمایت از کشاورزان در مقابل کاهش قیمت جهانی گندم و احتمال افزایش واردات این محصول، اقدام به افزایش تعرفه واردات گندم از ۳۰ به ۴۰ درصد کرده است. از آنجایی که دولت هند حدود یک چهارم از کل گندم های تولید شده را خریداری می کند، سیاست افزایش تعرفه گمرکی باعث فروش باقیمانده محصولات تولید شده در بازارهای این کشور خواهد شد.

دولت هند علاوه بر محدودیت های وارداتی برنامه های دیگری نیز برای افزایش صادرات محصولات کشاورزی نظیر گندم، در دستور کار دارد تا در سال ۲۰۲۲ میزان صادرات کشاورزی به بیش از ۶۰ میلیارد دلار برسد.

منابع:

رویترز yon.ir/PGxZl

بیزینس لاین yon.ir/CykId

اگری کوپ yon.ir/1gfnG

فاینشنال اکسپرس yon.ir/3UYMt

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.