۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۵۶۵۱ ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

میزان اوراق قرضه دولتی آمریکا، در دارایی‌های خارجی چین در بیشترین زمان یک دهه قبل به حدود ۱۳۰۰ میلیارد دلار رسید. از آن زمان چین بر میزان اوراق قرضه دولتی آمریکا در دارایی‌های خارجی خود اضافه نکرد و از سال ۲۰۱۶ میلادی روند فروش آن را آغاز نمود. چین از سال ۲۰۲۱ میلادی بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار اوراق قرضه آمریکا را فروخته و سهم آن در دارایی‌های خارجی خود را به حدود ۸۰۰ میلیارد دلار رسانده است.

به گزارش مسیر اقتصاد انتشار اوراق قرضه دولتی یکی از مهمترین راهکارهای دولت آمریکا برای جبران کسری بودجه گسترده این کشور است و به دلیل جهان‌روایی دلار، از دیرباز کشورهای خارجی نیز خریدار بزرگ اوراق قرضه دولتی آمریکا بوده‌اند. چین نیز از اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی و با اوج گیری صادرات خود، به جمع خریداران بزرگ اوراق قرضه دولتی آمریکا از جمله عربستان و ژاپن اضافه شد.

چین یک دهه است خرید اوراق قرضه دولتی آمریکا را متوقف کرده است

اما تقابل‌های اقتصادی و امنیتی در نهایت موجب شد چین از اوایل دهه ۲۰۱۰ میلادی روند خرید اوراق قرضه دولتی آمریکا را متوقف کند. در نمودار زیر میزان اوراق قرضه دولتی آمریکا در دارایی‌های خارجی چین از ابتدای سال ۲۰۰۰ میلادی نشان داده شده است.

بر اساس نمودار فوق در فاصله سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۱ میلادی، چین به سرعت به خرید اوراق قرضه دولتی آمریکا مشغول بود و میزان آن را از کمتر از ۱۰۰ میلیارد دلار به بیش از ۱۳۰۰ میلیارد دلار افزایش داد. اما از این سال روند خرید اوراق جدید متوقف شده و از حدود سال ۲۰۱۶ میلادی، از میزان آن کاسته شده است.

چین در ۲ سال ۳۰۰ میلیارد دلار اوراق قرضه آمریکا را فروخته است

روند فروش اوراق قرضه دولتی آمریکا از سوی چین به طور خاص از سال ۲۰۲۱ میلادی شدت گرفته است و در طول ۲ سال ۳۰۰ میلیارد دلار از میزان آن در دارایی‌های خارجی چین کاسته شده است. تنها در فاصله ۲ ماهه آوریل تا ژوئن سال جاری میلادی، چین ۴۰ میلیارد دلار از اوراق قرضه دولتی آمریکا را فروخته است.

توقف خرید اوراق قرضه دولتی آمریکا از سوی چین و حتی فروش آن در بازارهای ثانویه از سوی این کشور، دولت آمریکا را در فروش بیشتر اوراق قرضه جدید برای تامین مالی کسری بودجه با چالش‌های بیشتری همراه می‌کند. فروش اوراق از سوی دارندگان آن و کاهش اقبال خریداران جدید، در کمترین حالت به بالاتر رفتن نرخ سود اوراق جدید برای جذب خریداران بیشتر منجر می‌شود که به نوبه خود هزینه تامین مالی دولت آمریکا را بیش از پیش افزایش می‌دهد. در حال حاضر نرخ سود اوراق قرضه دولتی آمریکا در بیشتر میزان از سال ۲۰۰۷ میلادی قرار دارد.

منبع: بیزینس اینسایدر

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.