۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۸۴۱۶ ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۵ دسته: کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

از جمله سیاست های حمایتی دولت ژاپن برای کاهش وابستگی به واردات محصولات اساسی، تنظیم تعرفه‌های واردات بالا برای این محصولات و حمایت مستقیم از کشاورزان است. این کشور تنها با انجام مذاکرات تجاری با کشورهای صادرکننده و انعقاد یک توافق مطلوب، تعرفه ها را به شکل هدفمند پایین می‌آورد و اجازه ورود دیگر کشورها به بازار محصولات کشاورزی خود را صادر می‌کند. این درحالیست که ژاپن به دلیل شرایط جغرافیایی نامطلوب واردات قابل توجهی در حوزه مواد غذایی و کشاورزی دارد و دومین کشور جهان در این زمینه محسوب می‌شود.

به گزارش مسیر اقتصاد ژاپن از سال های گذشته به دلیل اتخاذ سیاست های اقتصادی و صنعتی و همچنین شرایط جغرافیایی نامطلوب برای کشت محصولات کشاورزی، به واردکننده محصولات غذایی و کشاورزی تبدیل شده است. اما دولت این کشور علیرغم واردات گسترده بسیاری از محصولات کشاورزی، توجه ویژه ای به تولید محصولات استراتژیک خود دارد.

بررسی برنامه های حمایتی دولت ژاپن طی سال های اخیر نشان دهنده جایگاه ویژه تولید محصولات کشاورزی در این کشور است. از جمله روش‌های مورد استفاده دولت ژاپن در حمایت از تولید در بخش کشاورزی، افزایش تعرفه‌ی واردات محصولات کشاورزی، خصوصا در مورد کالاهایی موسوم به «۵ غذای مقدس»است.

ژاپنی‌ها به دلیل قحطی پس از پایان جنگ جهانی دوم ۵ قلم کالای کشاورزی اساسی شاکل برنج، گندم، محصولات لبنی، گوشت قرمز و شکر را به عنوان «۵ غذای مقدس» خود می‌دانند.

تامین امنیت غذایی اولویت مهم ژاپن پس از قحطی جنگ جهانی دوم

با توجه به شرایط جغرافیایی ژاپن، کمتر از ۲۰ درصد از مساحت این کشور برای تولید محصولات کشاورزی مناسب است. این کشور به دلیل محدودیت های جغرافیایی به دومین واردکننده بزرگ محصولات کشاورزی تبدیل شده است.

با این وجود علیرغم واردات گسترده محصولات کشاورزی، برنامه های متعددی برای رشد تولید محصولات کشاورزی توسط دولت این کشور اجرایی می شود. برنج، سویا، گندم، جو و میوه جات عمده محصولات تولیدی در ژاپن هستند.

از جمله سیاست های حمایتی دولت ژاپن برای کاهش وابستگی به واردات محصولات اساسی نظام تعرفه گذاری برای واردات این محصولات و حمایت مستقیم از کشاورزان است؛ به طوریکه تعرفه های سنگین کالاهایی مانند برنج، سویا، ذرت و… باعث بهبود شرایط تولیدی این محصولات شده است.

انعقاد توافق تجاری تنها راه ورود به بازار محصولات کشاورزی ژاپن

اتخاذ سیاست های حمایتی توسط دولت ژاپن نظیر تعرفه گذاری بالا برای واردات محصولات کشاورزی باعث اعتراض مقامات دولت آمریکا به منظور کاهش تعرفه های واردات این محصولات شده است.

از آنجایی که ژاپن بازار مناسبی برای محصولات کشاورزی آمریکا محسوب می شود، کاهش صادرات محصولات کشاورزی آمریکا به ژاپن به دلیل تعرفه های وارداتی کالا از دیگر کشورها و توافق نامه های تجاری دولت ژاپن با کانادا و اتحادیه اروپا نگرانی مقامات آمریکا را افزایش داده است.

ژاپن برای تامین مایحتاج خود با کشورهای صادرکننده محصولات کشاورزی مذاکره می کند و در قالب سیاست مشخص تجاری اجازه واردات محصولات کشاورزی را صادر می کند.

بی توجهی دولت ژاپن به اصرار آمریکا برای کاهش تعرفه محصولات کشاورزی

به تازگی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در سفر اخیر خود به ژاپن خواستار کاهش تعرفه کالاهای کشاورزی این کشور شد و اعلام کرد: دولت ژاپن باید هر چه سریعتر تعرفه محصولات کشاورزی را کاهش دهد. این درخواست رئیس جمهور آمریکا پس از کاهش صادرات محصولات کشاورزی به ژاپن به دلیل وضعیت تعرفه کالاها اتفاق افتاده است.

در این راستا چندی پیش مقامات ژاپن ادعای آمریکایی‌ها را رد کرده و اعلام کردند: بازار این کشور به روی محصولات کارخانه‌ای آمریکایی باز است. اما دولت ژاپن به دلایل سیاسی و امنیتی از تولید برخی محصولات اساسی کشاورزی در خاک خود محافظت خواهد کرد.

حمایت از تولید محصولات کشاورزی راهبرد ژاپن برای تامین امنیت غذایی

قحطی پس از جنگ جهانی دوم یکی از دلایل عمده افزایش تعرفه واردات کالاهای کشاورزی برای رونق تولیدات داخلی در ژاپن است. علیرغم اجرای این سیاست اما میزان خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی به دلیل افزایش سن کشاورزان و کاهش زمین های زراعی کاهش یافته است.

به همین منظور وزارت کشاورزی ژاپن برای بهبود وضعیت تولید محصولات کشاورزی اقدام به برنامه ریزی جهت حمایت از تولید محصولات اساسی از طریق کشاورزی ارگانیک نموده است و محصولات تولیدی آن ها را به بالاترین قیمت خریداری می کند.

برنامه ها و روش های این وزارتخانه برای رونق تولید این محصولات شامل موارد زیر است:

  • حمایت مستقیم از کشاورزانی که محصولات ارگانیک تولید می کنند.
  • تسهیل شرایط تولید، توزیع و فروش محصولات کشاورزی ارگانیک
  • بهبود دسترسی مصرف کنندگان به اطلاعات محصولات کشاورزی ارگانیک
  • اتصال سرمایه گذاران به کشاورزان ارگانیک برای تولید بیشتر این محصولات

بررسی وضعیت دومین واردکننده بزرگ محصولات کشاورزی در جهان نشان داد مقامات دولتی این کشور نیز بی توجه به سیاست های حمایتی از بخش کشاورزی نیستند و همواره برنامه های مشخصی برای افزایش تولید محصولات کشاورزی و کاهش واردات دارند.

منابع:

بلومبرگ yon.ir/ms37G

رویترز yon.ir/xhtWe

وزارت کشاورزی آمریکا yon.ir/60ah4

فکتز اند دیتیلز yon.ir/WNux8

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.