۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۸۰۱۲ ۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰ دسته: تولید، سیاست صنعتی کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

پرداخت تسهیلات ۴.۳ میلیارد دلاری برنامه دولت ویتنام برای حمایت از صنایع راهبردی است. در واقع دولت ویتنام قصد دارد با حمایت از تأمین کنندگان چند ملیتی و تأسیس شرکت‌های تأمین سرمایه از صنایع راهبردی و پشتیبان حمایت ویژه نماید. در نهایت هدف دولت از این حمایت ها افزایش توانمندی تولیدکنندگان داخلی و همچنین بهبود داخلی سازی در صنایعی همچون پوشاک، کفش و خودروسازی است.

به گزارش مسیر اقتصاد حمایت از تولید داخلی و ترویج خرید کالاهای ملی، سیاست صنعتی بسیاری از کشورها در دهه های اخیر بوده است.

حمایت از تولید داخلی موجب «افزایش اشتغال و کاهش بیکاری»، «کاهش فعالیت بازارهای موازی»، «کاهش هزینه های تولید واحد و بهره گیری از اقتصاد مقیاس» و «ثبات قیمت» می شود.

حمایت ویتنام از شرکت‌های زنجیره تأمین با تسهیلات ۴.۳ میلیارد دلاری

در همین راستا، دولت ویتنام به منظور حمایت از صنایع مزیت دار، قصد دارد تا تسهیلات ۴.۳ میلیارد دلاری در نظر بگیرد. وزارت صنایع و تجارت ویتنام قصد دارد تا با پرداخت این تسهیلات بانکی، ۴۵ درصد احتیاجات مورد نیاز کشورش را از طریق صنایع پشتیبان تأمین نماید. صنایع مذکور با حمایت های دولت قابلیت صادرات ۲۵ درصد تولیدات خود را تا سال ۲۰۲۰ خواهند داشت.

در واقع دولت این کشور به دنبال این است که با دو اقدام عملیاتی ذیل از صنایع راهبردی ویتنام حمایت نماید:

  1. حمایت از تأمین کنندگان چند ملیتی
  2. تأسیس شرکت های تأمین سرمایه

افزایش داخلی سازی در صنایع پوشاک، کفش و خودرو

حمایت از  هزار شرکت زنجیره تأمین از برنامه های وزارت صنایع ویتنام است. این حمایت ها در قالب تسهیلات به تأمین کنندگان داخلی پرداخت می شود تا داخلی سازی در صنایعی نظیر پوشاک و منسوجات، کفش و خودرو افزایش یابد.

مطابق برنامه ریزی های صورت گرفته بایستی داخلی سازی در صنعت پوشاک و منسوجات، کفش و خودرو به ترتیب ۴۰، ۴۵ و ۱۵ درصد افزایش یابد.

علاوه بر صنایع پوشاک و منسوجات، کفش و خودرو، بخش قابل توجهی از این اعتبارات ۴ میلیارد دلاری برای توسعه صنعت کشاورزی استفاده خواهد شد. این حمایت تسهیلاتی از بخش کشاورزی از طریق ۸ بانک تجاری صورت می گیرد. این بانک های تجاری به سازمان ها و افراد حقیقی که قصد فعالیت در صنعت کشاورزی نوین و با فناوری بالا را دارند، وام های با نرخ بهره ۰.۵ تا ۱.۵ درصد کمتر از وام های معمول پرداخت می کند.

حمایت دولت ویتنام از تأمین کنندگان چند ملیتی

همچنین حمایت از تشکیل شرکت های تأمین کننده چند ملیتی از دیگر برنامه های دولت این کشور است. این سیاست دولت موجب شده تا بعضی از تأمین کنندگان ویتنامی به شرکت های بزرگ زنجیره تأمین تولیدکنندگان مطرح جهانی مبدل گردند.

به عنوان نمونه شرکت سهامی عام مینی با این سیاست دولت، به عنوان یکی از تأمین کنندگان مطرح سامسونگ شناخته می شود. این شرکت ویتنامی تأمین قطعات لوازم خانگی، محصولات دیجیتالی و لوازم یدکی خودرو سامسونگ را بر عهده دارد. آنطور که مدیر این شرکت تأمین کننده می گوید استفاده از کارگران متخصص و کارشناسان خارجی با تجربه عامل موفقیت این شرکت ویتنامی بوده است. لازم به ذکر است در حال حاضر بیش از ۳۵ شرکت زنجیره تأمین ویتنامی درجه اول، قطعات مورد نیاز محصولات سامسونگ را تأمین می کنند.

طبق آمارهای وزارت صنایع ویتنام بیش از ۱۸۰۰ تأمین کننده در این کشور مشغول به فعالیت هستند که از این میان حدود ۳۰۰ شرکت زنجیره تأمین چند ملیتی وجود دارد.

تأسیس سه مرکز تأمین سرمایه در ویتنام با هدف حمایت از صنایع راهبردی

دولت این کشور همچنین قصد دارد به منظور حمایت هدفمند از صنایع راهبردی سه مرکز تأمین سرمایه تأسیس نماید. همچنین نخست وزیر ویتنام دو وزارتخانه دارایی و برنامه ریزی و بودجه را مأمور کرده است اعتبارات ترجیحی را در اختیار این مراکز قرار دهند. بانک دولتی ویتنام نیز موظف شده است با شناسایی ظرفیت ها، وام های ترجیحی را ظرف مدت ۵ تا ۱۰ ساله در اختیار صنایع مختلف قرار دهد.

وزارت علوم و فناوری ویتنام هم مکانیزم هایی در نظر خواهد گرفت تا دسترسی به صندوق علم و فناوری برای شرکت های صنعتی تسهیل شود. شرکت های مختلف صنعتی نیز برای بهره مندی از این تسهیلات بایستی برنامه های توسعه ای خود را ارائه نمایند.

منبع: ویتنام نیوز

لینک ۱ yon.ir/C128N

لینک ۲ yon.ir/VwRpj

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.