۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۷۸۶۷ ۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۴ دسته: دولت و حکمرانی
۰

امروزه احزاب لیبرال در کشورهای مختلف، فلسفه شکل گیری متفاوتی دارند و اهداف غیر یکسانی را دنبال می کنند که در برخی موارد با یکدیگر در تضاد است. به طور مثال در آمریکا حتی دولت های معتقد به شعارهای لیبرال، دارای تشکیلات بسیار بزرگی هستند و نقش قابل توجهی در امور حاکمیتی دارند. این عدم وحدت رویه در بین لیبرال ها سردرگمی مردم نسبت به اهداف آن ها را درپی داشته و به کاهش اقبال مردم به لیبرالیسم در بسیاری از کشورها منجر شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد در طول بیش از دو قرن اخیر نحوه تقسیم «کیک اقتصاد» یکی از دغدغه های اصلی مردم و سیاستمداران کشورها بوده است. از این رو در بسیاری از کشورهای جهان سیاستمداران و احزاب بنا به پاسخی که به این سئوال اساسی داشتند، دسته بندی شده اند.

سابقه شکل گیری احزاب و گروه های لیبرال به قرن هجدهم و در کشور اسپانیا باز می گردد. در آن زمان مردم به منظور مقابله با اقدام پادشاه وقت در تعلیق قانون اساسی، جنبش های لیبرال را آغاز کردند. این جنبش ها در ادامه به کشورهای دیگری همچون فرانسه نیز سرایت کرد.

نداشتن وحدت رویه دلیل اصلی کاهش اقبال مردم به لیبرالیسم

اما امروزه احزاب لیبرال در کشورهای مختلف، فلسفه شکل گیری متفاوتی دارند و اهداف غیر یکسانی را دنبال می کنند که در برخی موارد با یکدیگر در تضاد است.

به طور مثال در برخی کشورها همچون فرانسه، اسپانیا و کشورهای آمریکای جنوبی، طرفداری از لیبرالیسم و یا به عبارت امروزی آن نئولیبرایسم، به معنی حمایت از کوچک نمودن دولت و پیروی از قواعد جامعه جهانی به رهبری نهادهایی همچون بانک جهانی و صندوق بین المللی پول است که کشورهای کمتر توسعه یافته جهان را به اجرای قوانین بازار آزاد ترغیب می‌کنند؛ رویکردی که امروزه بسیاری از طرفداران خود را از دست داده است.

در برخی کشورهای دیگر همچون روسیه و ژاپن، لیبرالیسم به کلی معنی خود را از دست داده است و احزابی که با این نام فعالیت می کنند در عمل شعارهای لیبرالیسم غربی را دنبال نمی‌کنند. شاید بتوان گفت امروزه تنها احزاب لیبرال در کشورهای بریتانیا و کانادا به اصل و ماهیت این کلمه پایبند هستند؛ و البته آن ها نیز در سال های اخیر با کاهش اقبال مردم مواجه شده اند.

این روند موجب شده است عبارت «لیبرال» در هر کشوری با توجه به اقتضائات حاکم بر آن معنی شود و در عمل هیچ وحدت رویه ای بین احزاب لیبرال در کشورهای مختلف وجود نداشته باشد؛ و همین عدم وحدت رویه در بین لیبرال ها سردرگمی مردم نسبت به اهداف آن ها را درپی داشته و به کاهش اقبال مردم به لیبرالیسم در بسیاری از کشورها منجر شده است

لیبرالیسم در آمریکا به معنی دولت کوچک نیست

در آمریکا حتی دولت های معتقد به شعارهای لیبرال، از جمله افزایش آزادی های فردی، حمایت از بازار آزاد و کاهش نقش دولت در اقتصاد، دارای تشکیلات بسیار بزرگی هستند و نقش قابل توجهی در امور حاکمیتی دارند.

در این کشور حتی حامیان لیبرالسیم نیز به دنبال ایجاد یک دولت کوچک و با نقش بسیار کم در اقتصاد نیستند؛ چراکه دولت آمریکا ساختارهای حکمرانی بسیار بزرگ و قدرتمندی دارد که نقشی اساسی در عرصه های مختلف این کشور ایفا می کند.

کاهش اقبال به لیبرالیسم در آمریکا

در طول دهه های قبل در آمریکا همواره شعارهای لیبرال یکی از نقاط قوت حزب دموکرات بود و در مقابل عدم پایبندی سفت و سخت جمهوری خواهان به این شعارها یکی از نقاط ضعف آن ها محسوب میشد. اما انتخابات دور قبل ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ میلادی، که در نهایت به انتخاب دونالد ترامپ منجر شد ،حقایقی را درخصوص فضای افکار عمومی در این کشور نمایان ساخت.

یکی از این حقایق کاهش جذابیت شعارهای لیبرال در بین مردم آمریکا و در نتیجه کاهش میزان رأی حزب دموکرات بود. هرچند دموکرات ها نیز تلاش کرده اند شعارهای خود را اصلاح نمایند و در عمل آن ها نیز به اجرای سیاست های لیبرال پایبند نیستند.

منبع: اکونومیست yon.ir/6tynd

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.