۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۶۷۴۲ ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۹ دسته: تولید کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

تحقق رونق تولید به عنوان شعار سال، نیازمند مدیریت واردات کالاهای خارجی است که مشابه داخلی دارد. استفاده از ابزار تعرفه یکی از راهکارهای مدیریت واردات است. در همین راستا وزارت صنعت قصد دارد در سال جاری با افزایش تعرفه واردات قطعات خودرو، از قطعه سازان داخلی حمایت نماید. اما ضروری است، این میزان تعرفه به صورت پلکانی و بر اساس میزان داخلی سازی خودروها تعیین شود تا قطعه سازان به سمت بومی سازی قطعات حرکت نمایند.

به گزارش مسیر اقتصاد رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی سال ۱۳۹۸، ضمن نامگذاری سال جاری به عنوان «رونق تولید»، مشکل اساسی و فوری کشور را همچنان مشکل اقتصادی دانستند.

یکی از الزامات تحقق این شعار مهم، مدیریت واردات کالاهای خارجی دارای مشابه داخلی است. در واقع لازم است مردم و مسئولان دولتی و حاکمیتی، در خصوص کالاهایی که مشابه با کیفیت داخلی دارند، از کالاهای وارداتی استفاده نکنند تا علاوه بر کاهش میزان واردات، از تولیدکنندگان داخلی حمایت شود. این گزاره، نیازمند اعمال سیاست های هوشمندانه و اثرگذار است.

تعرفه واردات ابزاری مهم برای حمایت از تولید داخلی

یکی از راهکارهای مدیریت واردات، استفاده از ابزار تعرفه است. ابزاری که دولت های مختلف به منظور حمایت از تولیدکنندگان در دستور کار خود قرار می دهند. اخذ تعرفه واردات از کالاهای وارداتی موجب می شود که این کالاها به طور نسبی گران تر و کالاهای تولید داخلی به طور نسبی ارزان تر گردند؛ و از این طریق خریداران در بازار به خرید کالاهای داخلی ترغیب شوند.

لازم به ذکر است که ابزار تعرفه واردات تنها به حمایت از تولید داخلی محدود نمی شود و افزایش درآمدهای دولتی، ایجاد فرصت برای صنایع قدیمی برای به روز رسانی سطح فناوری های تولیدی و حمایت از صنایع نوپا با تعرفه گذاری مدت دار از مزایای دیگر آن است.

البته این مزیت ها در شرایطی ایجاد می شود که از ابزار تعرفه گذاری به صورت هوشمندانه استفاده شود تا اثر آن در ارتقای کیفیت تولیدات داخلی نیز نمایان گردد.

مدیریت واردات قطعات خودرو راهبرد وزارت صنعت در سال «رونق تولید»

قطعات خودرو یکی از کالاهایی است که در شرایط فعلی، مدیریت واردات آن بایستی در دستور کار مسئولان وزارت صنعت قرار گیرد. در واقع رونق واحدهای قطعه سازی درگرو مدیریت واردات قطعات است و از آنجا که صنعت قطعه سازی بیش از ۱ درصد از سهم تولید ناخالص ملی را داراست، استفاده هوشمندانه از ابزار تعرفه برای محدود نمودن واردات قطعات خودرو نقش بسزایی در رشد اقتصادی و رونق تولید دارد.

در این باره مقیمی معاون امور صنایع وزیر صنعت با بیان اینکه ۹۹ پروژه در یکی از شرکت های بزرگ خودروسازی تعریف شده است، تصریح کرد: این پروژه ها در حوزه صنعت خودرو در سال جاری به نتیجه خواهند رسید و با تحقق این مهم، ۱۰ درصد ارزبری در تولید خودروها کاهش خواهد یافت.

معاون وزیر صنعت گفت: این وزارتخانه به گونه ای برنامه ریزی کرده تا با افزایش تعرفه ها، کاهش واردات قطعات منفصله خودرویی به کشور را شاهد باشیم تا تجار و واحدهای تولیدی را به جاهایی که توان تولید داخل وجود دارد، سوق دهیم.[۱]

تعیین تعرفه واردات قطعات منفصله بر اساس میزان داخلی سازی

به منظور استفاده بهینه از ابزار تعرفه، ضروری است وزارت صنعت تعرفه واردات قطعات منفصله را به گونه ای تعیین نماید تا انگیزه قطعه سازان داخلی برای بومی سازی قطعات مختلف خودرو افزایش یابد.

برای این منظور لازم است تعرفه واردات قطعات خودرو مطابق با میزان داخلی سازی خودروها تعیین شود؛ بدین صورت که هر چه داخلی سازی خودروها افزایش یابد، تعرفه واردات قطعات مورد نیاز آن محصولات کاهش یابد.

این پیشنهاد در جدول زیر تشریح شده است:

مطابق جدول، تعرفه واردات قطعات خودروهای گران قیمت بالاتر است. علت این است که عمدتا خودروهای گران قیمت بازار با تیراژ پایین تولید می شوند و مصرف کنندگان آن ها دهک های بالای جامعه هستند؛ لذا منطقی است که تعرفه واردات قطعات این محصولات بیشتر از محصولات پرمصرف بازار داخلی باشد.

پینوشت:

[۱] ایرنا کدخبر: ۸۳۲۶۵۸۴۳

انتهای پیام/ تولید و اشتغال



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.