۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۷۲۶۵ ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۰ دسته: کشاورزی کارشناس: مهدی فامیل محمدی
۰

کشاورزان اروپایی از سال ۲۰۱۹ به انعقاد «پیمان سبز» مبنی بر کربن زدایی از کشاورزی و رشد تولیدات ارگانیک اعتراض دارند. با وجود آنکه مقررات وضع شده ذیل پیمان سبز موجب دشواری تولید محصولات کشاورزی شده، اتحادیه اروپا سیاست حمایت از اوکراین را با حذف تعرفه واردات از این کشور در پیش گرفته است که بیش از پیش به صنعت کشاورزی کشورهای عضو ضربه می‌زند.

به گزارش مسیر اقتصاد کشاورزان اروپایی چند هفته است که در فرانسه، بلژیک، نروژ، لهستان و مجارستان نسبت به سیاستهای اقتصادی اتخاذ شده از سوی اتحادیه اروپا در حوزه کشاورزی معترضند. اعتراضات کشاورزان در بروکسل طی ژانویه و فوریه سال ۲۰۲۴ به اوج خود رسید، بطوریکه کشاورزان به سمت پارلمان اروپا در حالی که رهبران اتحادیه اروپا گردهم آمده بودند، تخم‌مرغ و سنگ پرتاب می‌کردند. کشاورزان به ادامه وضع مقررات سختگیرانه برای تولید همزمان با تداوم معافیت محصولات اوکراینی از پرداخت عوارض واردات معترضند.

توافقنامه «پیمان سبز» ریشه اعتراضات کشاورزان

تاریخچه اعتراضات کنونی را می‌توان در توافقنامه‌ای دنبال کرد که سال ۲۰۱۹ میلادی بین کشورهای اروپایی منعقد شد. این توافقنامه موسوم به «پیمان سبز» شامل تغییر رویه‌های گسترده برای دستیابی به کربن زدایی از کشاورزی است. هدف از این توافقنامه تحقق «کربن صفر» در سال ۲۰۵۰ است. به همین دلیل سیاستگذاران اروپایی راهبردی با عنوان «مزرعه تا چنگال» را در پیش گرفتند که دو هدف کلیدی را تا سال ۲۰۳۰ پیگیری می کرد:

  • کاهش مصرف سموم، آفتکشها و کود صنعتی تا سقف ۵۰ درصد وضع فعلی
  • تبدیل ۲۵ درصد تولیدات کشاورزی به محصول ارگانیک

سیاستگذاران اروپایی با وجود آنکه هدف از این توافق را حفظ محیط زیست کشورهای اروپایی و اکوسیستم این قاره در نظر گرفته بودند، نتوانستند اثرات جانبی تصمیمات خود را بر کشاورزان کنترل کنند و پس از همراه شدن این وضعیت با شیوع ویروس کرونا و بحران اوکراین، تصمیم آنها به کاهش رشد اقتصادی، تورم گسترده و بحران امنیت غذایی انجامید.

در ماه نوامبر سال گذشته، سیاستمداران اتحادیه اروپا لایحه پیشنهادی «استفاده پایدار از آفت کش‌ها» را که یکی از بندهای مهم راهبرد مزرعه تا چنگال بود کنار گذاشتند. اگرچه هدف این لایحه ترویج کشاورزی ارگانیک بود، اما در نهایت این بند نتوانست به تصویب برسد.

اعتراض کشاورزان به حذف تعرفه واردات از اوکراین

در حالیکه عمده اعتراض کشاورزان اروپای غربی از جمله فرانسه و آلمان به مقررات سختگیرانه به منظور کشت ارگانیک و افزایش هزینه های تولید است، وضعیت در اروپای شرقی متفاوت است. طی هفته های اخیر کشاورزان کشورهای همسایه اوکراین در گذرگاههای مرزی با این کشور دست به اعتراض زده اند. کشاورزان مجارستانی و لهستانی به تصمیم اتحادیه اروپا مبنی بر تمدید معافیت کالاهای کشاورزی اوکراینی از پرداخت مالیات و عوارض تا ژوئن ۲۰۲۵ اعتراض دارند. پیشنهادی که در پارلمان اروپا هم اکنون در حال بررسی است.

معافیت مالیاتی واردات از اوکراین نخستین بار در فوریه ۲۰۲۰ برای کمک به اقتصاد این کشور در مقابل حمله روسیه وضع شد. اعتراضات گسترده باعث شد تا در پیشنهاد اخیر اتحادیه اروپا، برخی از محصولات از جمله شکر، مرغ و تخم مرغ از این معافیت خارج شوند. با این حال اتحادیه اروپا علاوه بر اوکراین، واردات محصول کشاورزی از مولداوی را نیز به دلیل تاثیرپذیری از جنگ اوکراین از پرداخت عوارض در فهرست معافیت قرار داده است.

یک بام و دو هوای الزامات زیست محیطی در خصوص تولیدات اروپایی و اوکراینی

تظاهرکنندگان لهستانی از مقامات دولتی خود از جمله رئیس جمهور «آندژی دودا» تقاضا دارند علیرغم تصمیم اتحادیه اروپا، واردات محصولات کشاورزی از اوکراین را به طور کامل متوقف کنند. این کشاورزان معتقدند کشت دانه روغنی مزیت اقتصادی کشور لهستان است و نباید به دلیل حمایت از اوکراین مورد تضعیف قرار بگیرد.

تشدید الزامات زیست محیطی در قالب برنامه پیمان سبز در شرایطی از کشاورزان اروپایی خواسته شده است که سایر استانداردهای اتحادیه اروپا نیز در تولید محصولات وارداتی از اوکراین مراعات نمی شود. به همین دلیل تظاهرکنندگان تصمیم به ادامه اعتصابات سراسری در ۲۶۰ نقطه از کشور را دارند زیرا معتقدند واردات از اوکراین «قیمتهای بازار را به نحو ناعادلانه ای کاهش می دهد». چسلاو سیکیرسکی، وزیر کشاورزی لهستان به معترضان پیوسته و قول پیگیری درخواست آنان مبنی بر ممنوعیت واردات برخی محصولات کشاورزی از اوکراین را داده است. مقامات لهستانی همچنین خواستار استعفای کمیسر کشاورزی اتحادیه اروپا شدند که یک شهروند لهستانی است.

منابع:

یورونیوز [۱] و [۲]

فرانس ۲۴

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.