۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۳۴۲۸ ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۹ دسته: مالیات
۰

نصیری اقدم دبیر کمیسیون اقتصادی دولت، در جلسه هم‌اندیشی‌ در خصوص ضرورت پایه‌گذاری قانون مالیات بر عایدی سرمایه گفت: این مالیات نیز از اقسام مالیات بر درآمد است و مهم ترین کارکرد آن بازتوزیع ثروت در جامعه و در نتیجه کاهش نابرابری است. کنترل سوداگری نیز به عنوان کارکرد دوم مالیات بر عایدی سرمایه شناخته می‌شود.

به گزارش مسیر اقتصاد دکتر علی نصیری اقدم دبیر کمیسیون اقتصادی دولت و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی (ره) در جلسه هم‌اندیشی‌ در خصوص ضرورت پایه‌گذاری قانون «مالیات بر عایدی سرمایه»، که در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی (ره) برگزار شد، به بیان دیدگاه خود پرداخت.

در این نشست که به همت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، دکتر حسین عبده تبریزی اقتصاددان و مشاور وزیر سابق راه و شهرسازی و دکتر مرتضی زمانیان مدیر گروه اقتصاد اندیشکده حکمرانی شریف و عضو هیئت‌علمی دانشگاه امیرکبیر به بررسی ابعاد مختلف این قانون پرداختند. دکتر محمود شکری رییس کمیته مالیاتی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز علی رغم پذیرش دعوت برگزارکنندگان، در این نشست حاضر نشد.

مالیات بر عایدی سرمایه از اقسام مالیات بر درآمد است

دکتر نصیری اقدم در ابتدا با ذکر اهمیت فهم مالیات بر عایدی سرمایه گفت: قبل از هر سخنی باید مشخص شود مالیات بر عایدی سرمایه از کدام دسته از اقسام مالیاتی است. وی یادآور شد: سه دسته کلی مالیاتی اعم از مالیات بر جریان مخارجی، مالیات بر جریان درآمدی و مالیات بر جریان ثروت وجود دارد.

وی افزود: مالیات بر عایدی سرمایه از انواع مالیات بر درآمد محسوب می شود. لذا برای تحلیل مالیات بر عایدی سرمایه باید کارکردها و اقتضائات مالیات بر درآمد را شناخت.

بازتوزیع ثروت و کاهش نابرابری مهم‌ترین کارکرد CGT

نصیری اقدم با اشاره به مشخص بودن کارکردهای مالیات بر درآمد گفت: مهم ترین کارکرد مالیات بر درآمد، خاصیت بازتوزیعی است. لذا مالیات بر عایدی سرمایه نیز باید با دید بازتوزیعی بررسی شود. البته مالیات بر عایدی سرمایه خاصیت کنترل سوداگری نیز دارد ولی به عنوان کارکرد فرعی آن شناخته می شود.

نصیری اقدم با اشاره به مشکلات عدم اصلاح یارانه های نان و بنزین گفت: به دلیل اینکه مالیات بر درآمد در ایران خاصیت بازتوزیعی مناسبی ندارد، مانع از اصلاح برخی یارانه ها شده است. نظام مالیات بر درآمد ایران نظام مالیاتی مطلوبی نیست.

دبیر کمیسیون اقتصادی دولت گفت: در برخی کشورها مطالعاتی در مورد کارایی مالیات بر درآمد انجام شده است. در این مطالعات مشاهده شده است ضریب جینی که نشانگر میزان نابرابری است، پس از اعمال مالیات بر درآمد به نحو بسیار مطلوبی بهبود پیدا کرده است و حتی جامعه به برابری رسیده است. بازتوزیعی مقدمه سایر اصلاحات اقتصادی است.

نصیری اقدم با اشاره به تعریف درآمد گفت: بنابر نظر هربریت سایمون درآمد به معنی تفاضل ثروت انتها و اول دوره به اضافه مصرف دوره است. بنابراین می توان آن را قدرت خرید نامید و مالیات بر درآمد و مالیات بر عایدی سرمایه باید بر قدرت خرید مردم وضع شود.

مالیات بر عایدی سرمایه برای کنترل سوداگری توانمند است

نصیری اقدم پس از بیان برخی ملاحظات در طراحی و اجرای قانون مالیات بر عایدی سرمایه در ایران گفت: می توان از مالیات بر عایدی سرمایه برای کنترل سوداگری به عنوان کارکرد فرعی بعد از کارکرد بازتوزیعی استفاده کرد. البته باید تمامی اقتضائات مالیات بر درآمد در مورد مالیات بر عایدی سرمایه نیز لحاظ شود.

وی در مورد وجود ۷۷ درصد تقاضای سرمایه ای مسکن در کشور گفت: وجود حجم بالای تقاضای سرمایه ای در مسکن مطلوب نیست و باید برای تقاضای سرمایه ای مسکن جایگزین معرفی کرد.

دبیر کمیسیون اقتصادی دولت با اشاره به اهمیت آماده سازی شرایط اجرای مالیات بر عایدی سرمایه در کشور گفت: برای اجرای مالیات بر عایدی سرمایه ابتدا باید شرایط اجرایش فراهم شود.

نصیری اقدم در پایان یادآور شد: به نظر بنده در ابتدای اجرای مالیات بر عایدی سرمایه نباید وارد همه دارایی ها شد و در مرحله اول باید از املاک و سهام مالیات گرفت.

انتهای پیام/دولت و حاکمیت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.