۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۳۲۱۸ ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۹ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

حسین محمود خطیب سفیر عراق در آنکارا ضمن تقدیر از ترکیه به دلیل اختصاص ۵ میلیارد دلار وام برای بازسازی عراق، گفت: بازسازی زیرساخت های شهرهای آزاد شده، تامین آب و توسعه زیرساخت های گمرکی بین دو کشور، به عنوان مهمترین مصارف این وام در نظر گرفته شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد حسین محمود خطیب، سفیر عراق در آنکار ضمن استقبال از کمک های ترکیه به بازسازی عراق گفت: بازسازی شهرهای آزاد شده از دست داعش، حل مشکل آب و گشایش گذرگاه مرزی جدید با ترکیه، اولویت های مصرف وام ۵ میلیارد دلاری ترکیه هستند.

بازسازی مناطق آزاد شده از دست داعش با وام ترکیه

به گفته این مقام عراقی بازسازی شهرهای شمالی این کشور که به تازگی از دست داعش آزاد شده‌اند اهمیت زیادی برای عراق دارند. زیرساخت های موجود در این شهرها به شدت آسیب دیده است اما در عین حال به لحاظ اقتصادی ظرفیتهای بسیار خوبی دارند.

با توجه به اینکه هنوز میزان امنیت این شهرها رضایت بخش نیست، بسیاری از سرمایه‌گذاران و شرکتها از حضور در این مناطق اجتناب می‌کنند. این مسئله فرصت بسیار مناسبی را برای کشورها و شرکت هایی که از قدرت رقابت کمتری برخوردار هستند فراهم آورده است.

همکاری عراق و ترکیه برای حل مشکل آب در عراق

سفیر عراق در ترکیه همچنین اظهار داشت که نمایندگان دو کشور گفتگوهایی پیرامون مسئله آب داشته‌اند و ترکیه نسبت به سرمایه‌گذاری در بخش آب عراق ابراز علاقه‌ کرده است. قرار است قسمتی از وام ترکیه به عراق در جهت رفع مشکل آب در عراق مصرف شود.

خطیب در ادامه از تصمیم رئیس جمهور ترکیه برای تعیین یک نماینده شخصی در موضوع آب عراق ابراز خرسندی کرد و گفت: نماینده اردوغان قرار است به همراه یک گروه از متخصصان چالش‌های موجود در مسئله آب عراق را بررسی کنند و با طرف عراقی‌ در این خصوص به مذاکره بپردازند. وی تاکید کرد که مسئله آب، یکی از مسائل مهم بین دو کشور است.

اردوغان پیش از این در پی دیدار با برهم صالح رئیس جمهور عراق، ویسل اغلو را به عنوان نماینده خود در مسئله آب عراق تعیین کرده بود. اردوغان معتقد است که عمده مشکل تامین آب در عراق مربوط به مدیریت آن است. به گفته وی مشکل آب عراق در صورت اتخاذ رویکردهای صحیح طی چند سال آینده حل خواهد شد زیرا عراق اخیرا بارش‌های جوی زیادی را دریافت کرده است.

گشایش گذرگاه مرزی جدید بین عراق و ترکیه

به گفته حسین محمود خطیب هر دو طرف عراقی و ترک نسبت به گشایش یک گذرگاه جدید مرزی امیدوار هستند. وی افزود: ترکیه همچنین علاقه مند به استفاده از این وام در بهبود زیرساخت‌های مرتبط با این گذرگاه مرزی است. گذرگاه مرزی چیز مهمی است زیرا بخشی از مسیر اتصال اروپا و ترکیه به عراق، خلیج فارس و آسیا خواهد بود.

دروازه مرزی اواکی بواسطه شبکه‌ای از بزرگراه ها و راه‌آهن، ترکیه را مستقیما به جنوب عراق و خلیج فارس پیوند می‌دهد.

سفیر عراق گفت: همزمان با توسعه گذرگاه مرزی، عراق نیز به منظور بهبود زیرساختهای تجاری، توسعه بندر فاو را در دستور کار قرار داده است. قرار است این بندر به یکی از بزرگترین بنادر غرب آسیا تبدیل شود. عراق از شرکت های ترک برای سرمایه‌گذاری در این بندر دعوت به عمل آورده است.

بازدید ۱.۵ میلیون عراقی از ترکیه در سال ۲۰۱۸

سفیر عراق در ترکیه در ادامه سخنان خود گردشگران عراقی را به عنوان یک منبع بزرگ درآمد برای ترکیه دانست و گفت: سال گذشته ۱.۵ میلیون عراقی از ترکیه بازدید کرده‌اند. همچنین بیشترین آمار خرید املاک در ترکیه مربوط به اتباع عراق است. این مسئله اهمیت روابط دوجانبه را نشان می‌دهد.

روابط اقتصادی عراق و ترکیه علی‌رغم چالش‌های موجود بین دو کشور از قبیل حضور نظامیان ترک در خاک عراق و همچنین مسئله سد سازی ترکیه بر رود دجله، در حال توسعه است. در همین راستا قرار است رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به همراه یک هیئت بلندپایه از مقامات ترکیه در آینده نزدیک به عراق سفر کنند.

منبع: دیلی صباح yon.ir/nEx6y

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.