۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۳۰۰۲ ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۰ دسته: تولید گندم، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

کاهش میزان تولید گندم در آفریقای جنوبی طی سال های اخیر، باعث افزایش اعتراضات نمایندگان مجلس این کشور به سیاست‌های حمایتی دولت از تولید این محصول شده است. آفریقای جنوبی از زمان پیوستن به WTO حذف سیاست‌های حمایت مستقیم از کشاورزان را در دستور کار قرار داد؛ که به کاهش کشت محصولات منجر شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد آفریقای جنوبی یکی از کشورهای مستعد کشاورزی در قاره آفریقا است که ۸۵ درصد از پروتئین مورد نیاز خود را از طریق تولیدات داخلی تامین می کند.

بخش کشاورزی حدود ۸ درصد از کل اقتصاد آفریقای جنوبی را شامل می شود و تعداد زیادی از مردم شهرهای کوچک این کشور (غیر از کیپ تاون، پرتوریا و ژوهانسبورگ) مشغول به فعالیت های کشاوزی هستند.

عمدۀ محصولات کشاورزی آفریقای جنوبی سیب‌زمینی، جو، ذرت، گندم، تنباکو، انگور، محصولات لبنیاتی، پشم، شکر، انگور، مرکبات، نکتار و میوه درختان برگ ریز است. این کشور در تولید و صادرات برخی نوشیدنی ها و تخم آفتابگردان حائز رتبه های برتر صادراتی جهان است.

کاهش برنامه های حمایت از کشاورزی پس از پیوستن به WTO

دولت آفریقای جنوبی پس از پیوستن به سازمان تجارت جهانی سیاست های حمایتی خود از تولید محصولات کشاورزی را کاهش داد، این در حالی است که کشورهای بزرگ تولیدکننده این محصولات حمایت های بیشتری از کشاورزان خود به عمل می آورند.

غلات و حبوبات از مهمترین محصولات زراعی در آفریقای جنوبی محسوب می‌شوند به نحوی که ذرت به‌عنوان منبع اصلی خوراک دام از مهمترین محصولات صادراتی در این کشور قلمداد می‌شود.

گندم پس از ذرت به دلیل اهمیت غذایی این محصول در تامین امنیت غذایی، دومین محصول تولیدی کشاورزان آفریقای جنوبی است. طبق بررسی های انجام شده سرانه مصرف گندم در این کشور حدود ۳.۵ میلیون تن است.

کاهش تولید گندم در آفریقای جنوبی به دلیل حذف سیاست‌های حمایتی

در حال حاضر این کشور برای حمایت از تولید گندم تنها هزینه های سوخت را کاهش می دهد که این سیاست حمایتی هم تاثیر چندانی بر میزان تولید این محصول ندارد.

تولید گندم در آفریقای جنوبی طی سال های اخیر به دلیل هزینه های زیاد تولید، نوسانات قیمتی، تغییرات آب و هوایی و شیوع آفت ها و بیماری ها کاهش یافته است؛ میزان تولید این محصول طی سال های اخیر به حدود ۱.۸ میلیون تن کاهش یافته است و مابقی نیاز این کشور به گندم از طریق واردات از کشورهای روسیه، آلمان و آرژانتین تامین می شود.

به زعم کارشناسان آفریقایی، سودده بودن تولید سایر محصولات زراعی نظیر ذرت در این کشور باعث کاهش اقبال کشاورزان آفریقایی به کشت گندم شده است که این موضوع خطرات جدی برای تامین امنیت غذایی آفریقای جنوبی به همراه دارد.

کاهش میزان تولید گندم در آفریقای جنوبی و نگرانی مقامات این کشور از بابت تامین امنیت غذایی، باعث اعتراض نمایندگان مجلس به سیاست های دولت در قبال عدم حمایت دولت از تولید این محصول شده است.

برنامه دولت در جهت افزایش حمایت ها از تولیدکنندگان گندم

به همین منظور وزیر کشاورزی آفریقای جنوبی در واکنش به نگرانی برخی نمایندگان مجلس این کشور در خصوص کاهش تولید گندم اعلام کرد: دولت برنامه های جدیدی برای کاهش هزینه های تولید گندم و تشویق کشاورزان برای تولید بیشتر ارائه خواهد داد.

بر اساس اعلام سنازنی، دولت در سیاست های جدید خود برای افزایش میزان تولید گندم اقدام به افزایش حمایت های فنی برای چگونگی کشت این محصول، کنترل آفت ها و روش های مناسب برداشت گندم خواهد کرد.

وزیر کشاورزی آفریقای جنوبی گفت: تولید ارقام باکیفیت گندم که مقاوم به خشکسالی، بیماری و آفت ها باشد یکی از برنامه های مهم شرکت های تحقیقاتی دولتی و بخش خصوصی در سال های آینده خواهد بود.

منابع:

بیزینس دی yon.ir/e3d6O

وزارت بازرگانی ایالات متحده yon.ir/6b2em

گرین سا yon.ir/gCZre

yon.ir/K0KQd / theconversation

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.