۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۲۷۹۲ ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۴ دسته: کشاورزی
۰

پاپی زاده عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اثرات منفی تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات محصولات اساسی در سال جاری گفت: طبق بررسی های انجام شده، اجرای این سیاست باعث وخیم تر شدن وضعیت اقتصادی ۵ دهک پائین درآمدی جامعه شده است. به همین دلیل نمایندگان مجلس با ادامه چنین طرحی در سال آینده مخالف هستند.

عباس پاپی زاده عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس در گفتگو با مسیر اقتصاد در خصوص دلایل مخالفت برخی از نمایندگان مجلس نسبت به یارانه ۱۴ میلیارد دلاری دولت در لایحه بودجه سال آینده برای واردات محصولات اساسی توضیحاتی ارائه داد.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در سال جاری دولت برای مهار گرانی و حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه، تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات محصولات اساسی را در دستور کار قرار داد. اما تفاوت نرخ ارز دولتی با نرخ ارز بازار آزاد در سال جاری، باعث ایجاد مشکلاتی در تامین کالاهای اساسی شده است. به همین دلیل نمایندگان مجلس با تخصیص ۱۴ میلیارد دلار ارز دولتی برای واردات محصولات اساسی در سال آینده مخالفت کردند.

رد پیشنهاد تخصیص ۱۴ میلیارد دلار ارز دولتی به واردات محصولات اساسی در مجلس

پاپی زاده با اشاره به رد پیشنهاد ۱۴ میلیارد دلاری تخصیص ارز دولتی به واردات محصولات اساسی در مجلس گفت: نمایندگان مجلس مخالف اجرای چنین سیاست هایی در کشور هستند. توزیع و تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات کالاهای اساسی باعث افزایش رانت و فساد می شود و دولت را به اهداف اصلی در اجرای این طرح (کمک به اقشار آسیب پذیر) نمی رساند.

این نماینده مجلس خاطر نشان کرد: تجربه اجرای چنین طرحی در سال جاری برای حمایت از اقشار آسیب پذیر، نشان دهنده شکست تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات محصولات اساسی است.

تضعیف سطح زندگی اقشار کم درآمد با تداوم تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی

عضو کمیسیون تلفیق مجلس با اشاره به بررسی های انجام شده در خصوص میزان اثرگذاری تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی بر تورم ۵ دهک پائین جامعه گفت: اجرای این سیاست باعث بدتر شدن وضعیت ۵ دهک پائین درآمدی طی ماه های اخیر شده است. نمایندگان مجلس در کمیسیون تلفیق برای جلوگیری از ایجاد هرگونه فساد در تخصیص ارز دولتی و برای بهبود وضعیت مصرف کنندگان پیشنهاد پرداخت یارانه مستقیم را به آنان ارائه کردند.

وی اظهار داشت: تخصیص یارانه ارزی ۴۲۰۰ تومانی به واردات گوشت قرمز و توزیع بد آن بین مردم در سال جاری، یکی از نمونه های آشکار شکست طرح تخصیص ارز ترجیحی بر واردات محصولات  اساسی است.

انتهای پیام/ غذا و کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.