۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۲۴۶۶ ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۹ دسته: حمایت از کشاورزی، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

دولت ترکیه پس از بروز مشکلاتی در نحوه تامین و توزیع محصولات غذایی در این کشور طی ماه های گذشته، قصد دارد تا با ایجاد مراکز فروش مستقیم برای این محصولات دست واسطه گران را از بازار مواد غذایی کوتاه کند.

به گزارش مسیر اقتصاد ۴۰ درصد از زمین های ترکیه مناسب کاشت محصولات کشاورزی نظیر غلات، حبوبات، دانه های روغنی، میوه و سبزیجات است. همچنین این کشور در زمینه تولید محصولاتی نظیر گوشت مرغ، شیر و فراورده های لبنی، ماهی و عسل نیز ظرفیت های مناسبی دارد.

۶۷ درصد از تولید محصولات کشاورزی ترکیه را غلات تشکیل می دهد و حدود ۲۶ درصد آن به تولید محصولات دامی و شیلات و ۷ درصد از تولیدات کل کشاورزی به خشکبار اختصاص دارد.

ترکیه با توجه به موقعیت جغرافیایی خاص و قرار گرفتن در میان کشورهای آسیایی، اروپای شرقی و شمال آفریقا، در زمینه تولید محصولات کشاوری از شرایط مناسبی برای صادرات این محصولات برخوردار است.

افزایش قیمت محصولات غذایی در ترکیه

اخیرا وضعیت توزیع محصولات غذایی در ترکیه به دلیل کاهش ارزش لیر در برابر سایر ارزها و شرایط بد آب و هوایی در جنوب این کشور، تولید محصولات کشاورزی با اشکالاتی مواجه شده است.

به طوری که در چند ماه گذشته تورم مربوط به محصولات غذایی در بازارهای خرده فروشی ترکیه تا ۳۱ درصد نیز رسیده و این موضوع باعث ایجاد صف های طولانی در مراکز عرضه دولتی محصولات شده است.

بر اساس اعلام دولت ترکیه با توجه به مشکلات کنونی تولید و توزیع محصولات غذایی، تورم مصرف کننده در سال جاری به بیش از ۲۰ درصد رسیده است.

عرضه مستقیم محصولات غذایی در ترکیه با هدف حذف واسطه ها

به همین منظور دولت ترکیه قصد دارد با اتخاذ سیاست هایی نحوه توزیع محصولات کشاورزی را در این کشور بهبود بخشد. از این رو دولت ترکیه با همکاری شهرداری ها اقدام به راه اندازی مراکز فروش مستقیم محصولات غذایی کرده است تا بتواند محصولات کشاورزی را بدون هیچ واسطه ای به دست مصرف کنندگان برساند.

از سویی دیگر دولت برای جلوگیری از فساد در نظام توزیع، نظارت خود بر شرکت های توزیع را افزایش خواهد داد تا بتواند قیمت فروش را به قیمت واقعی این محصولات در مزرعه نزدیک کند.

کاهش وابستگی ترکیه به واردات پیشنهادات کارشناسان برای حل مشکلات تامین مواد غذایی

کارشناسان بخش کشاورزی ترکیه اقدامات دولت این کشور را برای دوره کوتاه مدت مثبت ارزیابی کرده اند. به نحوی که تونکای اوزیلهان رئیس شورای مشاوران TUSIAD در گفتگویی اعلام کرده است: دولت ترکیه برای بهبود وضعیت تولید و توزیع محصولات غذایی باید مشکلات ساختاری بخش کشاورزی را حل کند.

این کارشناس کشاورزی راهکار اصلی مشکلات توزیع محصولات کشاورزی را کاهش وابستگی ترکیه به واردات، از طریق افزایش سطح تولیدات داخلی دانست.

از جمله راهکارهای مهم دیگر تونکای اوزیلهان برای حل مشکلات توزیع محصولات کشاورزی، کاهش ضایعات این محصولات در طول زنجیره تامین و افزایش نقش تشکلهای فعال کشاورزی در فرایند تولید و توزیع است.

پرداخت یارانه مستقیم به کشاورزان دیگر راهکار مهم دولت ترکیه

پرداخت یارانه های مستقیم به کشاورزان یکی دیگر از اقدامات مهم دولت ترکیه برای بهبود وضعیت تولید محصولات کشاورزی طی سال های گذشته بوده است.

در این راستا دولت ترکیه در سال ۲۰۰۲ حدود ۱ میلیارد لیر ترکیه به کشاورزان خود یارانه پرداخت می کرد که این میزان یارانه در سال های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ به ۷.۶ میلیارد و ۹.۱ میلیارد لیر رسید. با اینحال با احتساب ارزش واقعی یارانه ها، می توان گفت در طول این ده سال یارانه پرداختی دولت به کشاورزان بیش از ۳ برابر شده است.

همچنین کل میزان یارانه حمایتی دولت از کشاورزان در بازه سال های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۲ در حدود ۵۰ میلیارد پوند بوده است.

منابع:

دیلی نیوز yon.ir/DY2NP

آیدین دنگ yon.ir/FylGX

رویترز yon.ir/9AD1d

انتهای پیام/اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.