۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۰۲۰۰ ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۳ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

بر اساس آخرین آمار منتشر شده، میزان خرید طلا از سوی بانک های مرکزی جهان در طول سال ۲۰۱۸ میلادی، با ۷۴ درصد افزایش نسبت به سال قبل از آن به بیش از ۶۵۱ تن رسیده است. این میزان خرید طلا از سوی بانک های مرکزی جهان، بالاترین رکورد از سال ۱۹۶۷ تا به حال محسوب می شود و نشان دهنده اقبال دوباره به این فلز گرانبهاست.

به گزارش مسیر اقتصاد آخرین گزارش های منتشر شده درخصوص میزان خرید طلا از سوی بانک های مرکزی جهان نشان دهنده حرکتی پرسرعت به سمت این فلز گرانبهاست.

در طول سال های اخیر و درپی افزایش بی ثباتی های مالی در جهان، بانک های مرکزی جهان بار دیگر به سمت نگهداری از طلا و افزایش سهم این فلز گرانبها از دارایی های خارجی خود اقبال نشان داده اند.

بانک های مرکزی جهان رکورد ۵۰ ساله خرید طلا را شکستند

بر اساس آخرین آمار منتشر شده، میزان خرید طلا از سوی بانک های مرکزی جهان در طول سال ۲۰۱۸ میلادی، با ۷۴ درصد افزایش نسبت به سال قبل از آن به بیش از ۶۵۱ تن رسیده است.

این میزان خرید طلا از سوی بانک های مرکزی جهان، بالاترین رکورد از سال ۱۹۶۷ تا به حال محسوب می شود و نشان دهنده اقبال دوباره به فلز زرد است.

افزایش قابل توجه تقاضای طلا از سوی بانک های مرکزی جهان، کل تقاضای طلا در جهان را نیز تحت تأثیر قرار داده و موجب رشد ۴ درصدی تقاضای این فلز گرانبها در سال ۲۰۱۸ میلادی و رسیدن آن به بیش از ۴۳۴۵ تن شده است.

چین، روسیه و ترکیه در صدر خریداران طلا در جهان

آمارهای جهانی نشان می دهد در طول ماه های اخیر بانک های مرکزی چین، روسیه، لهستان، ترکیه و قزاقستان بیشترین میزان خرید طلا را داشته اند و حرکت این کشورها به سمت ذخیره بیشتر طلا، عامل اصلی افزایش تقاضا از سوی بانک های مرکزی جهان بوده است.

چنانچه مشخص است عمدتا کشورهای غیر غربی که بیش از دیگران نا اطمینانی های موجود در نظام مالی کنونی حاکم بر جهان را درک کرده اند، به سمت خرید و ذخیره بیشتر طلا حرکت کرده اند. با اینحال در بین بانک های مرکزی کشورهای غربی نیز روند حرکت به سمت طلا قابل مشاهده است.

دلایل اقبال بانک های مرکزی کشورهای جهان به طلا

کارشناسان عرصه بین الملل افزایش بی ثباتی های سیاسی در عرصه بین الملل، از جمله شکل گیری یک جنگ تجاری گسترده بین آمریکا و چین را دلیل اصلی اقبال بانک های مرکزی کشورهای جهان به طلا بر شمرده اند.

بر همین اساس پیش بینی شده است در سال ۲۰۱۹ میلادی نیز تمایل بانک های مرکزی جهان برای خرید طلا بیشتر شود و روند افزایش تقاضای این فلز گرانبها ادامه یابد.

طلا بهترین گزینه برای محافظت از دارایی های خارجی کشورها

بانک های مرکزی وظیفه نگهداری از دارایی های خارجی کشورها را به عهده دارند و در این زمینه باید به نحوی عمل کنند که ضمن نگهداری از دارایی ها در مکانی امن و در دسترس، در طول زمان ارزش این دارایی ها تقویت شود.

در طول دهه های اخیر خرید اوراق قرضه دولتی اقتصادهای بزرگ جهان، خصوصا آمریکا، گزینه اصلی بانک های مرکزی جهان در نگهداری از دارایی های خارجی بوده است. اما در شرایط کنونی که از طرفی سلطه اقتصادی آمریکا بر جهان از سوی قدرت های نوظهوری همچون چین و هند تهدید می شود و از طرف دیگر اعتماد جهانی به دلار این کشور کاهش یافته است، از جذابیت خرید اوراق قرضه دلاری کاسته شده و بر ریسک های آن افزوده شده است.

اما در این میان خرید طلا به عنوان ابزاری برای ذخیره دارایی، که ذاتا دارای ارزش است، بیش از گذشته مورد اقبال کشورها قرار گرفته است. این مسئله در شکستن رکورد ۵۰ ساله خرید طلا از سوی بانک های مرکزی جهان قابل مشاهده است.

منبع: رویترز yon.ir/N3I4H

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.