۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۱۴۴۱ ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

بر اساس گزارش اندیشکده آمریکایی «شورای روابط خارجی»، جنگ تعرفه‌ای ترامپ علیه چین نه تنها به اهداف خود نرسید بلکه به مصرف کنندگان، تولیدکنندگان و صادرکنندگان آمریکایی آسیب وارد کرد. مصرف کنندگان آمریکایی در مجموع ۴۸ میلیارد دلار هزینه بیشتر برای تعرفه‌ها متحمل شده‌اند که نیمی از آن توسط شرکت‌های آمریکایی متکی به نهاده‌های واسطه‌ای چین پرداخت شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد در حالی که ترامپ و بایدن در بسیاری از مسائل سیاسی با یکدیگر تفاوت دارند، اما در سیاست تجاری به طرز قابل توجهی مشابه یکدیگر هستند. برای نمونه، بایدن اعمال تعرفه‌های میلیارد دلاری بر واردات چینی دولت ترامپ را حفظ کرده است. این تعرفه‌ها که با استناد ترامپ به ماده ۳۰۱ قانون مالکیت معنوی آمریکا ۱۹۷۴ اعمال شد، نه تنها به اهداف خود دست نیافتند بلکه به کسب‌وکارها و مصرف‌کنندگان آمریکایی نیز آسیب رساندند. بنابراین با واکاوی تاثیرات تعرفه‌های ماده ۳۰۱، نماینده تجاری ایالات متحده (USTR) باید به صدای اکثریتی که خواستار پایان این جنگ تعرفه‌ای ناموفق هستند، گوش دهد.

جزییات از فرآیند بررسی ماده ۳۰۱

سال گذشته، USTR بازنگری قانونی چهارساله از تعرفه‌های ماده ۳۰۱ دولت ترامپ را آغاز و از صنایع درخواست کرد تا اثربخشی و تداوم بالقوه آنها ارزیابی کنند. این تصمیم بازبینی دیگری را در نظر گرفت تا همه طرف‌های ذینفع نظر ارزیابی خود را اعلام کنند. بنابراین در مرحله دوم فرآیند بررسی ماده ۳۰۱، که در اکتبر ۲۰۲۲ راه‌اندازی شد، به عموم اجازه داد تا نظرات خود را در مورد اثربخشی تعرفه‌ها در دستیابی به اهداف و تاثیر چنین اقداماتی بر اقتصاد ایالات متحده، از جمله مصرف‌کنندگان را اعلام کنند. در همین راستا و تا ژانویه ۲۰۲۳، ۱۴۹۷ ارزیابی ارسال ارائه شد که USTR در حال بررسی آن است.

اما شورای روابط خارجی تصمیم گرفت خود آستین‌ها را بالا زده و نظرات را ارزیابی کند تا تاثیر تعرفه‌های ماده ۳۰۱ بر آمریکایی‌ها را بررسی کرده باشد. از تعداد نظرات ارسالی، ۲۸۶ مورد آن توسط یک شرکت، یک شخص و با همان محتوا تکرار شده بود. ۳۰ نظر نیز حاوی اطلاعات غیرمرتبط با تعرفه‌ها بودند. بنابراین نتیجه ۱۱۸۱ نظر به شرح زیر است:

  •   ۴ مورد موافق اعمال تعرفه‌ بر برخی محصولات هستند
  •   ۲۶۰ نظر ارسالی موافق تدام تعرفه‌ها بودند
  •    ۹۱۷ نظر نیز از حذف تعرفه‌ها حمایت کردند

بیشتر این نظرات توسط شرکت‍‌ها ارائه شده است اما افراد علاقه‌مند، سازمان‌های غیر دولتی و دانشگاهیان نیز در این نظرسنجی حضور دارند. مثلا برخی از آنها مخالف اعمال تعرفه‌ بر لوازم داخلی و صنایع پوشاک هستند. از سوی دیگر، موافق تعرفه‌های اعمال شده بر صنایع تنگستن، کاشی، سرامیک و آهنگری بودند.

 هزینه تعرفه‌های ترامپ بر دوش آمریکایی‌ها

همچنین مطالعه‌های مختلفی هزینه تعرفه‌های ماده ۳۰۱ بر اقتصاد ایالات متحده را بررسی کرده‌اند. به عنوان مثال، اقتصاددانان مری آمیتی، استیون جی. ردینگ و دیوید واینستین نشان دادند که در پایان سال نخست اعمال تعرفه‌ها، درآمد واقعی ایالات متحده ۱.۴ میلیارد دلار در ماه کاهش یافت. اخیراً، توری اسمیت و تام لی، تحلیلگران تجاری دریافتند که مصرف کنندگان آمریکایی در مجموع ۴۸ میلیارد دلار هزینه برای تعرفه‌ها متحمل می‌شوند که نیمی از آن توسط شرکت‌های آمریکایی متکی به نهاده‌های واسطه‌ای ​​از چین پرداخت می‌شود.

گزارش اخیر کمیسیون تجارت بین‌الملل ایالات متحده اعلام کرد که هزینه تعرفه‌ها به واردکنندگان آمریکایی منتقل شده است. در سال ۲۰۱۹، بایدن نیز در همین راستا اظهار کرد: «ترامپ اصول اولیه را نمی‌داند. او فکر می‌کند که هزینه تعرفه‌هایش را چین پرداخت می‌کند. هر دانشجوی تازه کار اقتصاد در ایالت آیووا می‌تواند به شما بگوید که مردم آمریکا هزینه تعرفه‌های او را پرداخت می‌کنند.»

نظرات ارائه شده به دفتر تجاری ایالات متحده نباید تعجب‌آور باشد؛ بسیاری از شرکت‌ها نحوه تاثیرگذاری تعرفه‌ها به کاهش دستمزد، اشتغال و همچنین سرمایه گذاری در بخش تحقیق و توسعه (R&D) را تشریح کرده‌اند. در همین راستا، بسیاری از پاسخ دهندگان اذعان دارند که تاثیر کووید-۱۹ و تورم بالا در اخراج، دستمزده کمتر و کاهش استخدام نسبت به تعرفه‌ها کمتر بوده است.

صادرکنندگان امریکایی نیز با افزایش هزینه‌ها و رقابت شرکت‌های خارجی به دلیل وضع تعرفه‌های تلافی‌جویانه چین مواجه بودند که منجر به کاهش سهم بسیاری از صنایع در بازارهای جهانی شده است. انجمن سویای آمریکا مدعی شد که جنگ تجاری نه تنها به تولیدکنندگان سویای ایالات متحده آسیب رساند، بلکه رقبای خارجی را نیز جذاب‌تر کرد. به عنوان مثال، برزیل از تعرفه‌های تلافی جویانه چین بر سویای آمریکا منتفع شد که با کاهش ۶۳ درصدی صادرات از ژانویه تا اکتبر ۲۰۱۸ مواجه بود.

همچنین تعرفه‌های متقابل چین، دسترسی به برخی بازارها را کاهش داد. برای نمونه قیمت ماهیگیران شمال غربی آلاسکا و اقیانوس آرام که در مقایسه با سایر صادرکنندگان غذاهای دریایی مانند روسیه و ویتنام در موقعیت رقابتی بهتری قرار داشتند را افزایش داد. با توجه به اینکه صادرات غذاهای دریایی ایالات متحده معمولاً دو‌سوم ارزش فروش غذاهای دریایی آلاسکا را تشکیل می‌دهد، اتحادیه ماهیگیران آلاسکا خواستار حذف این تعرفه‌ها شد چون تداوم  دسترسی به بازارهای خارجی برای معیشت ماهیگیران آلاسکا و سایر بنگاه‌های فعال در بخش غذاهای دریایی بسیار مهم است.

زمان کنار گذاشتن جنگ تعرفه‌‌ای فرا رسید

در مجموع، داده‌ها نشان می‌دهد که سیاست تعرفه‌ای ترامپ با شکست مواجه شده و هزینه‌های اقتصاد ایالات متحده همچنان در حال افزایش است. واکاوی تمام نظرات ارائه شده به USTR برای بررسی ماده ۳۰۱ تأیید می‌کند که آسیب ناشی از تعرفه‌ها گسترده، قابل توجه و برخلاف اهداف ایالات متحده برای تنظیم رفتار چین است. از همین روی، به جای تداوم سیاست شکست خورده ترامپ در مورد چین، دولت بایدن باید گفت‌وگوی مستقیم با چین را بررسی منشا تنش‌های تجاری از سر بگیرد و شکایت‌های تجاری رسمی را به سازمان تجارت جهانی برای اعمال فشار و صدور احکام قضایی بین‌المللی ارائه کند که تاثیرگذارتر از تعرفه‌های یکجانبه ایالات متحده است.

منبع: شورای روابط خارجی

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.